Pagina 1 van 1

[Captur 2016] - Signaal brandstofdruk

Geplaatst: 24 mei 2025 23:04
door CapturStoringen
- goedeavond,

Hier is mijn kreet voor hulp met mijn Renault captur uit 2016 1.2 TCE.

De auto is in mijn bezit sinds aug 2024, na 2 dagen ging de automatische rekenmodule kapot. Deze vervangen €1400.- en toen geen last meer van gehad.

Nu heb ik het tweede probleem, er staat Stop risico op motorschade (stop en start controleren).

Auto uitgelezen en daar kwam de melding 009077 Signaal brandstofdruk Mechanische storing uit. Auto naar de dealer gebracht en daar werdt mij verteld dat de hogedruk brandstofpomp niet meer deugde… €1100.- helaas trokken ze die conclusie na alleen uit te lezen en verder geen druktesten of dergelijke te doen. Uiteraard heb ik zelf een 2e hands pomp van een renault megane 3 gekocht met exact hetzelfde onderdeel nummer en alles, vervangen en de melding bleef 50km weg, nu weer terug.

Heeft iemand enig idee welke stappen ik nu kan ondernemen aangezien het mij heel sterk lijkt dat beide pompen een dezelfde storing hebben. Juist omdat de nieuwe pomp getest is door een extern bedrijf.

Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groet,

Een huilende captuur eigenaar

Re: [Captur 2016] - Signaal brandstofdruk

Geplaatst: 25 mei 2025 09:43
door Mathijs
Dezelfde melding terug?
Is er een mogelijkheid om de brandstofdruk ook echt te meten?
Voor hetzelfde geld is gewoon de sensor stuk.

Re: [Captur 2016] - Signaal brandstofdruk

Geplaatst: 25 mei 2025 12:54
door A110
Deze storing kan verschillende oorzaken hebben maar de oorzaken liggen altijd in de verschuiving van de uitlaatnokkenas omdat de HD-pomp word aangedreven door de uitlaatnokkenas.

Begin met oliedruk te meten. Het kan zijn dat de oliedruk te laag is waardoor de nokkenasverschuiving niet goed gaat. Oorzaak ligt dan in O-ringen die slijten van de vvt units. Oliedrukmeting is van belang om te kijken of de oliedruk voldoende is.

Ook een timing probleem veroorzaakt deze code, je moet dan denken aan een versleten kettingspanner/uitgerekte distributieketting. Meestal hoor je dan ook een ratelend geluid, vooral bij koude start.

Of de geleide rol van de HD-pomp is defect/versleten. Dit is een juk rol die in het kleppendeksel zit en de HD-pomp aandrijft via de nokkenas. Kan je er zo uithalen als de HD-pomp verwijderd is. Visuele controle.

Dus er zijn zat metingen uit te voeren om de oorzaak te achterhalen.
Ik weet niet hoeveel kilometers de Captur heeft gereden maar de 1.2 TCe staat niet bekend als een betrouwbare motor. Dus houd rekening met enorme kosten aan deze motor.

Re: [Captur 2016] - Signaal brandstofdruk

Geplaatst: 25 mei 2025 18:10
door CapturStoringen
Ik hoor wel wat getik en dat komt inderdaad onderdaad de Hoge Druk pomp vandaag, dus de taster vervangen kan sowieso geen kwaad. De auto krijgt deze week ook weer een grote beurt en wordt alles weer ververst. Er staat nu 136.000km op en de ketting is met 95.000 vervangen dus ik ga er vanuit dat het niet daaraan ligt. Olie druk kan ik morgen meten met een wat beter uitlees apperaat als mijn eigen.

Toch vind ik het gek dat ik op internet veel andere verklaringen zie en dat de renault dealer er na 2 minuten uit was dat de pomp voor 1100€ vervangen moest worden. Zouden jullie het aanraden om de oude pomp er gewoon weer in te zetten of dat dan ook weet niet?

Re: [Captur 2016] - Signaal brandstofdruk

Geplaatst: 26 mei 2025 17:19
door Mathijs
Welk voordeel zou je er uit halen om de oude pomp weer terug te plaatsen?

Re: [Captur 2016] - Signaal brandstofdruk

Geplaatst: 27 mei 2025 00:43
door scarface450
Had je toen geen garantie dan ? , 2 dagen en zoveel kosten...ik zou de aankoop hebben aangevochten .
Zeker als je van een garage kocht , dan konden hun het oplossen .