Pagina 1 van 1
[algemeen] Injectiereiniger
Geplaatst: 26 mei 2009 14:35
door CPTR
Gebruiken jullie een injectiereiniger? En zo ja welke en merk je een verschil?
Ik rij m'n tankt meestal helemaal leeg en ga dan tanken, maar heb me laten vertellen dat dan "prut" onder in de tank je injectoren kan vervuilen.
Het kan ook allemaal lulkoek zijn natuurlijk van de producenten om geld uit je zakken te kloppen...
Ben benieuwd.
Geplaatst: 26 mei 2009 18:11
door DexterXL
Wat versta je onder "bijna helemaal leeg"?
is dat doorgaan terwijl je tanklampje of boardcomputer al langere tijd aangeeft dat je moet tanken?
zo ja, dan geen lulkoek, dan zuig je echt de eventueele prut mee je pomp en injectie systeem in.
Rijd je een tiental km's door terwijl hij net aangeeft dat je moet tanken, dan is er niks aan de hand.
Injectiereinigers zijn niet schadelijke voor je injectiesysteem of katalysator, ook hier geld alle waarde
naar zijn geld, ik koop meestal bij mijn vakgarage een busje Forté injectiereiniger, Wynns inj.reiniger
kan ook, maar daar heb ik het gevoel bij dat het minder krachtig is.
Heb ooit met mijn R5 GTX zwaar vervuilde kleppen gehad, na een behandeling Wynns was er weinig
tot niets te merken, na een behandeling Forté liep hij al beter, na de 3e behandeling was het probleem
over.
In principe gebruik ik bij aankoop auto altijd eerst een Flesje Forté, daarna als onderhoudsmiddel
een ander merk (die ik even kwijt ben...) als Wynns, staat bij Brezan in de schappen.
Geplaatst: 26 mei 2009 20:11
door CPTR
Bedankt voor je antwoord.
Ik versta inderdaad onder "bijna helemaal leeg" dat de boardcomputer al geruime tijd aangeeft dat ik moet tanken (actieradius dan ongeveer 30 km).
Ik vroeg het me af omdat ik vandaag bij de Halfords een flesje Wynns injectiereiniger had gekocht. Toevallig dat jij dat ook noemt.
Zij zeggen dat ik het om de 3000 km erin moet gooien. Zal de volgende keer even kijken naar Forté.
Geplaatst: 26 mei 2009 20:15
door Renier
DexterXL schreef:Rijd je een tiental km's door terwijl hij net aangeeft dat je moet tanken, dan is er niks aan de hand.
zo ben ik dus laatst op de snelweg zonder benzine komen te staan voor het eerst in m'n leven
Stomme was dat ik niet heel veel km meer ben door gereden dan anders en er volgens de boordcomputer nog 8 L in had moeten zitten.
Ik heb dat Wynn's wel eens geprobeerd en merkte geen enkel verschil. Mijn dealer gebruikt standaard Forte Gas treatment bij een grote beurt, maar of het echt wat doet, ik vraag het me af.
Geplaatst: 26 mei 2009 21:58
door mechanic
het echte prut krijg je toch niet je motor in gezien het nog wordt gefilterd.
werk nu 3.5jaar bij de dealer en heb het nog nooit gebruikt bij onderhoud oid. alleen de IDE motoren krijgen deze behandeling vaak ivm problemen.
goed de onderhoudsvoorschriften volgen, en de auto vaak goed op temperatuur brengen.
dat je bij elke tankbeurt, of elke onderhoudsbeurt zoon flesje in je tank moet kieperen is echte onzin.
de mensen van forte en wynns etc denken dat ze alle problemen met die troep van ze kunnen behandelen.
een keer bij een voorlichtingsavond van hun geweest, wat een flauwekul! voor de echte problemen van vervuiling bied het nog wel is uitkomst.
Geplaatst: 26 mei 2009 22:01
door Renier
Wij hebben de 2.0 16V 136 pk motor in de Megane II (2003) gehad en nu in de Laguna II fase 2 (2005).
Is dat ook zo'n IDE motor?
Geplaatst: 26 mei 2009 22:12
door Rossy
GELUKKIG niet.
Antonio.
Geplaatst: 26 mei 2009 22:39
door CPTR
Oke, dan zal ik dit flesje in de Punto gooien en dan blijft de Scenic gespaard (ook zo'n 2.0 16V).
Geplaatst: 26 mei 2009 23:20
door Renier
Dus eigenlijk is het grote onzin dat de dealer dit elke beurt (ongevraagd) doet?
Geplaatst: 27 mei 2009 12:55
door DexterXL
Renier schreef:Dus eigenlijk is het grote onzin dat de dealer dit elke beurt (ongevraagd) doet?
Het is wel een goed prefentie middel.
Bij de cursus van Forté hammeren ze erop dat het grootste deel van de kalchten/storingen voort komt uit
vervuiling, vandaar dat Forté veel middeltjes heeft voor div. doeleinden.
Ook laten ze plaatjes zien van een injector van voor en na de behandeling, krijg je een beetje het "thuisshop"
gevoel bij, alleen hier word er dan niet na-gesynchrooniseerd
Heb bij mij R5 GTX ook de kachelradiateur verstopt gehad, een wondermiddeltje van hun erin deed echt wonderen,
goed het was niet volledig over, maar zat niet meer in de koud.
Geplaatst: 27 mei 2009 17:44
door mechanic
Renier schreef:Dus eigenlijk is het grote onzin dat de dealer dit elke beurt (ongevraagd) doet?
is pure onzin en geldklopperij.
werk zelf ook bij de merkdealer en we doen het niet bij elke beurt. zoals ik al zei, alleen bij de IDE motoren af en toe de motorflush.
forte laat die mooie plaatjes zien, maar dat is vaak helemaal niet het probleem. elke motor die dingen verbrand vervuilt, maar door de hitte wordt het meeste vuil weer verbrand en verdwijnt zo uit de motor.
als de motor echt zo erg vervuild kan je het wellicht wel reinigen met zoon flesje, maar daarmee los je de oorzaak niet op.
veel van die spullen die je in de olie moet doen verdunnen de olie ook, en dat komt ook niet altijd ten goede.
Geplaatst: 27 mei 2009 17:49
door Zuma
Hmm ik rij dus een diesel (DCI) en vroeg laatst bij de dealer om mijn EGR klep te controleren voor de obvious reason.... Dealer gaf mij de tip mee om de 2000 tot 4000km zo'n flesje door je brandstof te gooien dan bleef volgens hem de EGR klep schoon. Hij had er alvast een flesje ingedaan en op derekening gezet.... Welk merk geen idee.
Geplaatst: 27 mei 2009 17:56
door Renier
Ok, dan geef ik bij de volgende beurt op dat ze dat niet moeten doen, heb het opgezocht en vorige rekenong van beurt stond er €15,- voor.
Ik heb het bij m'n Twingootje uit '99 (8 kleppen motor) een tijd terug ook geprobeerd (met Wynn's) omdat hij stationair een beetje onrustig loopt (je hoort vroem vroem vroem).
Heeft niets geholpen. Hij rijdt echter als een trein dus denk dat ik het zo maar laat.
Zou een vervuild gaskleppenhuis kunnen zijn volgens mij maar volgens de dealer is dat bij een Twingo veel werk om schoon te maken (meer dan bij de 2.0 16V motor).
Geplaatst: 15 jul 2009 00:50
door CPTR
Het heeft even geduurd voordat ik de tank van de Punto leeg heb gereden waar ik dat flesje injectiereiniger in heb gegooid (Scenic gespaard haha).
Het effect valt me niet tegen. De Fiat schokte nogal bij gas loslaten en dat is nu over (ik trapte daarvoor voortijdig al de koppeling in).
Als ik 50 rij in z'n 2 en dan het gas los laat, dan loopt ie netjes regelmatig zonder te schokken terug naar de 20. Stukken comfortabeler

.
Ben benieuwd hoe snel het weer terug komt...