Pagina 1 van 1

[UNI] - RON 95 of RON 98

Geplaatst: 01 dec 2009 21:01
door Geert S
Hoi allemaal,

Hopelijk wordt dit gedeelte gelezen, heb het idee dat er toch wat te veel subs zijn :roll:

In onze nieuwe motoren regelt het motormanagement (MMM) eigenlijk alles zelf door metingen aan wat erin gaat wat eruit gaat, en wat dat oplevert.
In de 2.0T mag je euro 95 (RON 95) of superplus (RON 98 ) doen. Vanwege het hogere octaangetal van superplus kan de ontsteking later plaatsvinden hetgeen een betere verbranding oplevert. Met dito vermogen en zuinigheid. Zijn er ervaringen met het verschil tussen 95 en 98 benzine :?:

Zelf heb ik een oldtimer die origineel een RON 96 benzine moet hebben, op euro 95 loopt de auto minder goed en verbruikt hij meer dan op superplus. Zelfs zoveel dat het prijsverschil tussen euro 95 en superplus wordt goedgemaakt. En dit is dan nog bij een motor zonder computer of wat dan ook. :o

Vroeger was het ook zo dat bij LPG ongeveer 10% vermogen werd ingeleverd. Maar tegenwoordig met de LPi systemen en volledig geregelde motoren kan het vermogen op LPG zelf hoger zijn ondanks de lagere calorische waarde :!:
Dit komt omdat het octaangetal van LPG ligt tussen RON 104-108 hierdoor kan de ontsteking nog later worden gezet dan bij RON 98.

Zelf gok ik dat het uitkan om op superplus te gaan rijden en dat je zuiniger uit bent dan bij euro 95. Maar aangezien ik nog maar zeer recent een Espace IV heb aangeschaft graag jullie ervaringen :)

Groet'n

Geplaatst: 01 dec 2009 21:27
door WillemS
Geert, Indertijd is bij de invoering van loodvrije benzine afgesproken dat alle nieuwe auto's op Ron 95 zouden draaien, daarop is o.a het motormanagement en de klopsensor(pingelsensor) ingesteld. Nu is het zo dat door het gebruik van de auto de motor door inwendige vervuiling een hoger octaan nodig gaat hebben, blijf je nu 95 tanken dan zal het MM de boel iets terugschakelen(inwendig reinigen is dan een oplossing of 98 tanken). Echter de meest moderne visie is "downsizing" m.a.w. een kleinere motor in de wagen maar dan wel met een Turbo. Ik meen dat VW hiermee is begonnen, het gevolg was dat die motoren niet meer voldoende hadden aan 95 en op 98 moesten lopen. Je zegt dat je een Espace IV 2.0T hebt angeschaft. Mijn advies is volg de richtlijn van de fabrikant maar tank wel merk brandstof. Een hoger octaan heb je nodig bij flinke belasting van de motor(acceleratie en top snelheid), vandaar dat in Duitsland V-power een octaan heeft van RON 100 (in Nederland is dat 97) Ikzelf rijd een Safrane 2.0 aut. en merk heel duidelijk het verschil tussen gewoon 95 en 95 Shell Fuel Saver na een paar keer tanken. SUC6

Re: [UNI] - RON 95 of RON 98

Geplaatst: 01 dec 2009 22:03
door Mubo
Geert S schreef:Zijn er ervaringen met het verschil tussen 95 en 98 benzine :?:
Onze Megane is een diesel, maar hier voor reden we een Skoda Octavia 1.6 combi automaat. Deze kan in principe gewoon op 95 rijden. Maar bij het trekken van de caravan (1000kg), presteerde de auto duidelijk beter met een hoger octaan gehalte. Op het moment dat 95 te kort schiet, grijpt het motormanagement in, gevolg; voor dezelfde prestaties ga je meer gas geven, maar het motormanagment blijft ingrijpen. Resultaat; hogere toeren, hoger verbruik.

Onze ervaring is dus: op 98 liep de motor rustiger, de automaat schakelde eerder op en liep zuiniger. In duitsland uiteraard ook de 100 octaan geprobeerd, maar gevoelsmatig leverde dat niet veel meer voordeel op dan 98.

Gr. Jan

Geplaatst: 02 dec 2009 10:51
door WillemS
Je hoeft niet naar de 98 octaan te grijpen als je met een caravan trekt. Ikzelf rij een Safrane 2.0 automaat en trek een tandemasser van 1350 kg.
Als ik op vakantie ga tank ik V-power van Shell, is in Nederland 97 RON en in Frankrijk nog iets hoger en heeft een reinigende dope in de brandstof. Je kunt het goed merken.
Het is de pingelsensor die het Motormanagement informeert, met 95 en vol gas heeft die brandstof de neiging tot pingelen, bij V-power 97 en Superplus 98 ligt die pingelgrens hoger, vandaar.

Geplaatst: 02 dec 2009 17:23
door DexterXL
Ik weet niet hoe Renault de ECU tegenwoordig heeft ingesteld, maar bij Ford regelt de ECU alles bij zodra er
geschakeld word tussen 95 en 98, dus daar maakt het niets uit wat je erin doet, kwa gebruik ligt het financieel
zo ongeveer gelijk. :wink:

Geplaatst: 02 dec 2009 19:17
door WillemS
@ Dexter, en dat merk je dan in de performance van je wagen!!! Die wordt minder optimaal.