Pagina 1 van 1

druklager

Geplaatst: 10 mar 2012 08:51
door marcelhorjus
hallo, ik ben marcel en heb een renault scenic uit 2000, 1.6 16v benzine met motor code k4m.
nou wordt mijn versnellingsbak iets minder soms hoor je ligt bij het ietwat verkeerd optrekken het druklager.
daar bedoel ik mee gas geven terwijl de koppeling nog in is en dan te hard op laten komen.
hoeveel kwaad kan dit, we gaan op vakantie naar frankrijk met een redelijk lichte caravan. kost nogal wat om de bak te reviseren.
ik hoor het graag
:thumb:

Re: druklager

Geplaatst: 10 mar 2012 11:16
door mechanic
Deze modellen hebben hier allemaal last van. Dus wat jij beschrijft, met iets te wild optrekken het druklager horen piepen.
Dit kan nog jaren lang mee gaan, maar wat is er precies mis met de versnellingsbak? Twijfel je, controleer dan elk geval voor de rit het oliepeil van de bak. Lekkage op de binnenste ashoes komt veel voor.

Re: druklager

Geplaatst: 10 mar 2012 11:57
door marcelhorjus
hij is afgelopen donderdag geweest voor de keuring en ze hebben de homokineet etc allemaal gechekt en geen lekkage gezien, dus dat piepen is redelijk normaal, best raar, helemaal geen probleem dus met een sleurhut erachter.

Re: druklager

Geplaatst: 10 mar 2012 14:25
door mechanic
Dat piepen kan jij bij vrijwel elke scenic van deze generatie opwekken, en is veel voorkomend. Reparatie is erg duur en niet noodzakelijk. Dus wat het druklager betreft zie ik geen problemen. De staat van de koppeling zelf kun je bepalen door het aangrijpingspunt en hoe zwaar het pedaal aanvoelt.

Re: druklager

Geplaatst: 10 mar 2012 15:10
door marcelhorjus
koppeling voelt niet extreem zwaar ofzo, is zo als hij 20000 geleden ook was naar mijn gevoel.
heb even met de handrem getest wanneer je voelt wanneer de koppeling komt en dat is zo'n beetje na een derde de koppeling te hebben laten opkomen, lijkt me niet zo gek dacht ik. hoeveel werk is het om de insteek assen te vervangen en hoe tap je de bak olie af. was eerst van plan alles te vervangen maar heb nu denk ik wle gehoord dat er aan de koppeling niet zoveel mankeert. insteekassen zijn wel minder , tokkelen in de bochten met gas geven.

Re: druklager

Geplaatst: 10 mar 2012 21:01
door mechanic
De staat van de koppeling zelf lijkt me na je info ook in orde. De insteek assen vernieuwen is aan beide kanten denk ik een uurtje of 2 werk. Onder aan de bak zit een aftap plug, zelfde formaat als de carterplug. Aftappen en ringetje vernieuwen.
De veerpoot los maken van de naaf, en de centrale naafmoer losmaken. De linker as zit met 3 boutjes vast in de bak, en de rechter zit met spie banen en kan je er zo uit halen. Bak olie vullen tot de olie uit de vulopening loopt. Overflow dus.

Re: druklager

Geplaatst: 11 mar 2012 08:44
door marcelhorjus
bedankt, hier kan ik wat mee, ziet er inderdaad niet erg ingewikkeld uit. zit er in de bak nog een keerring ofzo. zal ook wel iets van vet ofzo bij moeten op de rechter met spiebaan, de linker komt niet eens in de bak ofwel.

Re: druklager

Geplaatst: 11 mar 2012 10:10
door mechanic
De linker as zit met een tripode koppeling in de bak, hierom heen zit de stofhoes welke met een keerring op de bak zit. Deze lekken met enige regelmaat. Hoes vernieuwen is de oplossing, maar heb je bijgeluid in de assen kun je beter de gehele as vernieuwen. Of een losse homokineet maar dat is meer werk gezien je de as dan moet strippen en opnieuw moet opbouwen. Ik smeer nooit vet op de spiebanen, hooguit wat olie.