Pagina 1 van 1
Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 13 sep 2012 21:36
door Zastava
Megane 1.5:
2012:
Diesel :
Wellicht is deze vraag al ergens eerder voorbij gekomen, maar na een korte zoektocht kon ik het niet gevonden krijgen.
Ik rij sinds eind juni in een Megane 1.5 dci. Twee weken geleden op de snelweg kreeg ik last van remproblemen.
Uit eindelijk bleek dat de rembekrachtiger defect was.
Normaal gesproken kun je met een "ouderwetse" handrem de voetrem ondersteunen indien noodzakelijk.
Maar de Megane is uitgerust met een automatische handrem.
Hoe reageert die als je met 100 km/h deze er op probeert te zetten?
Ik ga er vanuit dat er een soort van beveiliging op zit, maar krijg dit nergens gevonden op internet.
(Boekje overigens er nog niet op nageslagen)
Iemand van jullie wellicht een idee?
Groet,
Ruud
Re: Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 14 sep 2012 07:25
door DHL
Handrem kan je gebruiken als noodrem. Dwz, als je die aantrekt tijdens het rijden, zal je op de achterwielen geremd worden. Hij werkt samen met het ABS zodat er geen blokkerende wielen optreden.
Re: Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 14 sep 2012 17:18
door mechanic
Volgens mij werkt die handrem helemaal niet als je die tijdens het rijden erop probeert te trekken. Wil het met een klanten auto ook niet proberen

Re: Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 14 sep 2012 18:29
door Renier
Wie wil het proberen.....

Re: Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 14 sep 2012 20:05
door Pleiades
Het werkt niet echt. Bijna geen remkracht. Ik weet alleen niet of dat bij de 2012 versie nog steeds mogelijk is, volgens mij moet je tegenwoordig stil staan voordat je de handrem kan activeren. Bij de Laguna Coupe op de slipbaan van slotemakers kon het in ieder geval wel
Re: Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 14 sep 2012 20:11
door mechanic
In denk ook dat je stil moet staan of mss nog 3kmph ofzo voordat deze werkt.
Re: Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 14 sep 2012 21:58
door Zastava
Voor het stoplicht geprobeerd. Bij +/- 5 km/h gooit de handrem alles op slot,
ik hoop dat dit niet gebeurd bij 100 km/h. Je zult maar een grapjas naast je hebben zitten.
Zal de vraag eens bij de dealer neerleggen.
Re: Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 15 sep 2012 08:21
door DHL
Nee, hoor... heb het regelmatig gedaan. Je kan er gewoon aan trekken en je zal voelen dat er stevig geremd wordt. Bij de cursus werd ons gezegd dat dit systeem de wielen niet blokkeert daar ze met het ABS samenwerken.
En inderdaad, de wielen zullen niet blokkeren...
Als je de handrem aantrekt (je moet die vasthouden want die gaat er niet op), wordt je stevig afgeremd op de achterwielen. Je kan dit bvb doen wanneer een wagen tijdje stilstond en naar de technische keuring moet. Net zoals je dit zou doen bij een wagen met een gewone handrem... Met dit verschil dat een gewone wel de wielen kan doen blokkeren.
Re: Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 17 sep 2012 21:57
door grandscenicman
Mijn automatische handrem werkt 24/24 uur , zelfs tijdens het rijden dus
Ik vraag me ondertussen dus af of mijn (vernieuwde) remschijf daar niet onder lijdt , maw bij een noodstop hoop ik dat deze niet breekt .
Komende week nog maar eens controleren hoe ver dat ene blokje weer versleten is.........

Re: Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 18 sep 2012 18:13
door mechanic
Gisteren bij een megane III even geprobeerd wat er gebeurt als je bij 50kmph aan de hendel trekt en deze vast houdt. Zoals DHL an aangaf wordt er dan stevig geremt op de achterwielen

Re: Automatische handrem Megane 1.5DCI 2012
Geplaatst: 25 dec 2012 14:04
door grandscenicman
Heb gisteren ook nog eens geprobeerd om tijdens het rijden de handrem op te zetten : er wordt idd flink geremd
Ondertussen al ergens anders vermeld hier op het forum :
bij mijn GSIII (04 2011 1.5 dci bose) worden in juni/juli 2013 de achterste remschijven vervangen door andere (grotere dacht ik) omdat er al een tijdje een probleem is met de remblokjes . Blijkbaar hebben meerdere GSIII-reeksen hier last van en hebben ze eindelijk ingezien dat er te veel klachten kwamen (vermoed ik

)
Misschien toch eens de moeite nemen om hierover te informeren bij de dealer ?
