Pagina 1 van 1

Gerammel Scenic ii na loslaten gas; motorsteun?

Geplaatst: 13 okt 2012 21:16
door Frans_G.Scenic
Model/uitvoering : G. Scenic
Bouwjaar : 2006
Brandstof : lpg / automaat

Na het loslaten van het gas voel je de motor of iets anders bewegen, een monteur van een bandengarage riep vandaag dat het wel eens de motorsteun kon zijn. Zou slecht voor de aandrijfassen zijn.
Het is een 4-bak automaat die ook niet altijd erg soepel schakelt, dit schijnt wel normaal te zijn.
Hij heeft vorige week 150000 op de teller gezet, zou het kunnen met deze stand?
Bvd, Frans

Re: Gerammel Scenic ii na loslaten gas; motorsteun?

Geplaatst: 13 okt 2012 22:21
door plorie
Het is vrij eenvoudig te checken, als je hulp hebt. Schakel eens tussen D-N-R met de voet op de rem, terwijl iemand onder de kap kijkt. Bij een slechte motorsteun zou je het blok duidelijk moeten zien kantelen.

Re: Gerammel Scenic ii na loslaten gas; motorsteun?

Geplaatst: 14 okt 2012 19:45
door mechanic
Dan weet je nog niet welke steun er kapot is. Meestal is de steun aan de rechts voor kant ( riemzijde ) doorgezakt en geeft deze allerlei trillingen door. Of de onderste pendelsteun is het rubber van gescheurd.
De bak steun gaat bijna nooit defect.
Een automaat die niet lekker schakelt is niet normaal hoor, deze horen toch soepel te werken.

Re: Gerammel Scenic ii na loslaten gas; motorsteun?

Geplaatst: 14 okt 2012 20:33
door Frans_G.Scenic
Hallo Mechanic,
Die steun is los geweest met de kop revisie, ga maar weer eens terug naar de Bosch garage hier in Lelystad. :?
Dit is m'n eerste automaat maar ben er zo niet zo weg van, wie zou me hier goed mee kunnen helpen?

Re: Gerammel Scenic ii na loslaten gas; motorsteun?

Geplaatst: 22 okt 2012 21:34
door Frans_G.Scenic
Volgens de Bosch garage is het een schokbrekerlager, zou deze diagnose kloppen?
Zolang ik de auto heb kraakt hij als ik manoeuvreer, dus deze lagers zijn wel slecht. Als je de veer vasthoudt voel je hem wringen. Maar kan dit overgaan in gerammel en hoe erg is het om hier nog even mee door te rijden?

Re: Gerammel Scenic ii na loslaten gas; motorsteun?

Geplaatst: 22 okt 2012 22:09
door WillemS
T.a.v. de Automaat zou ik voorsellen de olie eens te verversen, ik doe dat iedere 80.000 km. en merk een duidelijke verbetering in schakelgedrag.
T.a.v. de Veerpoot hierin zit een lagertje dat er voor zorgt dat bij verdraaien van het stuur dit soepel gaat, dit lagertje kan door roest stroef gaan, Dan voel je de veer verspringen, is wel een wat tijdrovende operatie want de veerpoot moet uit elkaar.
Zou toch ook de motorsteunen goed laen nazien.
SUC6
mvg
WillemS

Re: Gerammel Scenic ii na loslaten gas; motorsteun?

Geplaatst: 23 okt 2012 15:29
door mechanic
De motor beweegt niet meer als je veerpootlagers hoorbaar zijn. Hier hebben de megane scenic II serties veel last van, kan geen kwaad als je hier mee door rijdt. Dit hoor je vooral bij het sturen en drempels.
Idd toch alle motorsteunen eens goed checken.

Re: Gerammel Scenic ii na loslaten gas; motorsteun?

Geplaatst: 11 dec 2012 17:49
door Frans_G.Scenic
Gerammel werd veroorzaakt door versleten stuurstangen, met dank aan de automaten in Almere. Deze had ik vorig jaar al eens vervangen, onder garantie van Mr auto weer een nieuw setje gekregen. Als dank hiervoor ook maar een set schokbreker lagers besteld. Ik vond al een een instructie van Mechanic op de site, met deze instructie de eerder genoemde doe het zelf garage weer eens bezoeken. Ik wil dan eigenlijk ook de automaat bak olie vervangen zoals Willems adviseerde, heb alleen de vul en aftap plug nog niet zien zitten.
Misschien wat laat maar dank voor jullie input.

Re: Gerammel Scenic ii na loslaten gas; motorsteun?

Geplaatst: 11 dec 2012 18:50
door mechanic
Jou scenic heeft een dpo automaat. De aftapplug zit onder op de automaat. De 8mm peil plug is het niet, zijn 2 verschillende.
Heb je alles afgetapt, olie bijvullen, motor laten draaien en bij 60gr bak olie temperatuur de peilplug losnemen. Hier moet dan minstens 0.2L olie uit lopen. Komt er minder uit, dan weer bijvullen, warm draaien en aftappen. Vervang de plug ringetjes om lekkage te voorkomen. Om de olie sneller warm te laten worden kun je de automaat in D zetten, parkeerrem erop, en dan tot 2000rpm gaan.
Vulplug zit boven op de bak thv je schakelkabel, is een 8mm plug.