Pagina 1 van 1

Automaat Renault Laguna I bij koude motor in noodloop

Geplaatst: 08 nov 2012 17:09
door Eddepet
[*]Laguna I break 2.0 automaat:
1999 :
Benzine :

De automaat van onze Laguna I schakelt bij koude motor wat stoterig en schiet soms in zijn noodloop. Als de motor warm is verdwijnt het probleem en werkt alles prima. De kilometerstand staat op 172000 en onderhoud van de bak is onbekent Wie herkent het probleem? Kan bij dit type zelf de olie niet peilen, bijvullen of controleren op kleur.

Volgens de dealer hier moeten er dan naast het vervangen van de automaatolie ook "klepjes" vervangen worden en dit kost dan ruim 800 euro. Klopt dit? Ze vragen verder 50 euro voor alleen uitlezen en dan nog weten ze het niet zeker zeggen ze. Dit wordt ook niet in mindering gebracht bij een evt reparatie.

Gratis uitlezen bij een universele garage, kijk Renault Nederland zo kan het ook, gaf aan oliedruk(regeling) maar zij hebben verder niet de kennis en/of middelen.

Re: Automaat bij koude motor in noodloop

Geplaatst: 08 nov 2012 19:00
door Mathijs
Misschien helemaal geen gek idee om boven de 150000km je automaat eens te spoelen.
Lees hier bijvoorbeeld duidelijk verhaal : http://volvov70forum.com/topic.php?t=2204

Oja, en als je je motor net gestart hebt, wacht even een minuutje voordat je hem in de versnelling zet, zeker met deze koude.

Re: Automaat bij koude motor in noodloop

Geplaatst: 08 nov 2012 20:54
door Eddepet
Mee eens over het spoelen echter bij Renault rekenen ze daar maar liefst 250 euro voor en ze weten niet of dit probleem er dan uit is zeggen ze. Best zonde dan

Re: Automaat Renault Laguna I bij koude motor in noodloop

Geplaatst: 09 nov 2012 19:24
door Mathijs
Ik heb dat stuk op Volvo forum doorgelezen tot voorbij pagina 15, en weet één ding zeker: Voor spoelen ga ik niet naar de garage .... Die deden dat niet eens zo uitgebreid als hij dat deed.
Persoonlijk zou ik die man eens een mailtje sturen, want jouw klachten heb ik daar ook gelezen, en ook hoe ze opgelost waren na het spoelen, maar nogmaals, heb dan ook doorgelezen tot voorbij pagina 15 (6 postings per pagina, wtf weinig?)

Bedenk: koude ATF is dikke ATF, en dan heb jij de problemen.
Warme ATF is dunne vloeibaarder ATF, en dan heb je geen problemen.
Denk dat je kanaaltjes enzo al aardig wat aanslag hebben dat de dikke (koude) ATF er te moeilijk door heen komt.

Lees bijvoorbeeld op pagina 11 deze : http://volvov70forum.com/topic.php?p=14965#real14965
En hier staat zijn email adres, kun je hem je probleem (of deze topic link) mailen en vragen of het zal helpen : http://volvov70forum.com/topic.php?p=13521#real13521
Ben benieuwd naar het antwoord :idea:

ps. : ATF is Automatic Transfer Fluid, een hydraulische vloeistof die tegen zeer hoge druk kan. Je ziet wel eens ATF olie staan, maar het heeft maar weinig met olie te maken. Zelfde fout feitelijk als met rem olie, dat is helemaal geen olie, het is rem vloeistof.

Re: Automaat Renault Laguna I bij koude motor in noodloop

Geplaatst: 10 nov 2012 19:40
door mechanic
Als je bedenkt hoeveel olie er in een automaat zit, en dat je er al met al een uurtje mee bezig bent komt die 250 best in de buurt van een redelijke (dealer)prijs.
Jou automaat zal een dp0 zijn denk ik. Die hebben inderdaad vaak problemen met de zogehete electromodulatie klep, die de druk regelt. Deze vervangen is een redelijk karwei-tje. Universele garage geeft deze storing, maar ik zou dit liever bij een dealer of een automaat specialist gemaakt willen hebben als bij een universele tent. Als je niet weet wat je doet kun je veel schade maken.

Re: Automaat Renault Laguna I bij koude motor in noodloop

Geplaatst: 24 nov 2012 15:29
door Erver
Dit heb ik donderdag jl laten doen bij ATS Den haag voor 400 euro. Echter zonder computer-upgrade want dat was volgens ATS niet nodig.

Re: Automaat Renault Laguna I bij koude motor in noodloop

Geplaatst: 25 nov 2012 11:53
door WillemS
Er zijn verschillende automaatbakken gemonteerd de AD4/AD8 de DP0 en in de V6 een LMO bak . Van de eerste twee dient iedere 60.000 km de olie ververst te worden(Elf Renaultmatic D2, Mobil ATV 220D of Texamatic 4011).
De DP0 bak is moderner en werkt met Elf Renaultmatic D3 Syn. Iedere 80.000 km verversen.
Laat beslist verversen met de JUISTE oliekwaliteit, deze maakt onderdeel uit van de konstruktie van de bak !!
SUC6 mvg WillemS