Pagina 1 van 1
Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 13 dec 2012 16:37
door BramvT
Model/uitvoering : Kangoo Express
Bouwjaar : 2001
Brandstof : Diesel (1.9 DTI)
Ik heb een probleem(pje) met de Kangoo.....tijdens het rijden over slechte bestrating rommelt en bonkt er wat, dit is pas sinds 1 a 2 maanden zo.
Nu weet ik van vroeger dat Schokbrekers weleens de geest gaven....dus ik op zoek naar een Schokbreker-testbank in Haarlem eo.....NIEMAND !
Volgens mijn vriend en werkplaatschef is dit gekomen omdat die testbanken TE *commercieel* waren, ze keurden schokbrekers af die nog niks mankeerden, daarom zouden vele garages ze niet meer hebben.
Overigens heeft de Renaultgarage de stuur en fuseekogels vorige week gecontroleerd en die zijn goed, daar kan het gebonk dus niet aan liggen zei hij.
Vraag : klopt het dat de schokbrekers van een Kangoo (ook niet na 330.000 km) zelden vernieuwd hoeven te worden, zo zei een monteur tegen mij....echter, de eerste 8 jaar van zijn leven heeft de Kangoo er flink aan moeten trekken (denk ik) omdat hij 8 jaar lang van een Hovenier is geweest, een trekhaak had bij aanschaf...ik meteen de achterwiellagers moest laten vernieuwen, dus dat de Schokbrekers voor of achter niet meer fris zijn, kan ik mij zo voorstellen.
Maar waar kan ik op een Onafhankelijke wijze nog de schokbrekers laten testen...als iemand een adresje weet, graag (mag ook in omringende plaatsen zijn van Haarlem)
Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 13 dec 2012 22:49
door de mon
Zie je geen olie aan de schokbreker hangen? Inwendig kan hij ook slecht zijn.Veerpootlagers ok? Torsiebar nog vast?
Bij de Peugeot's was het beste eraf ca 150 K.Als hij verlost is van de veer zie je pas hoe goed/slecht hij is.Met de nwe ernaast zie je het verschil.
Bij mij gaat veiligheid eerst(vervangen).
Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 14 dec 2012 06:26
door DHL
Heeft de technische keuring bij jullie geen schokdempertest? Hier gebeurt dit bij de jaarlijkse autokeuring (Belgie). Wel correcte bandendruk vooraleer te testen.
Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 14 dec 2012 14:18
door mechanic
Hier in NL zijn deze testbanken schaars zoals de ts al aangeeft. Nieuwe auto''s net uit de fabriek werden er al mee afgekeurt..
Een schokdemper is niet duur, en eenvoudig te vervangen.
Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 14 dec 2012 20:09
door Valkenet
Hallo,
Kun je niet horen waar her geluid vandaan komt, voor of achter.
Voor kan het ook nog de stabilisator-stang zijn.
Achter wil het bevestings-oog nog wel eens van de schokdemper afbreken. Zie je niets van, alleen maakt het wel veel herrie.
Suc6
Martin
Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 14 dec 2012 23:35
door BramvT
door Valkenet » Vr Dec 14, 2012 8:09 pm
Hallo,
Kun je niet horen waar her geluid vandaan komt, voor of achter.
Voor kan het ook nog de stabilisator-stang zijn.
Achter wil het bevestings-oog nog wel eens van de schokdemper afbreken. Zie je niets van, alleen maakt het wel veel herrie.
Suc6
Martin
Nee......ik kan niet echt goed inschatten of het nu van voor of achteren komt....maar je tips neem ik mee als hij over 2 weken voor de APK gaat (kunnen ze dat meteen even checken)

, hoorde hier in Haarlem een tip van een garage die nog wel een testbank zou hebben, maar toen ik daar kwam zei de receptionist dat die al 2 jaar weg is.
Overigens @Mechanic : heb eens de prijzen opgevraagt, kosten zo rond de 80 euro p/st (Monroe) en dan moeten ze er nog onder gezet worden.....maar ik ga niet zomaar op de bonnefooi schokbrekers vernieuwen om er daarna achter te komen dat het niks geholpen heeft...wil het dus zeker weten

Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 15 dec 2012 12:54
door mechanic
Rammel in de voortrein is wel een bekend probleem, je kunt meestal nergens speling voelen of slijtage zien.
Clio II ook veel last van. Een schokdemper voor €80 vind ik best duur, kan zeker goedkoper.
Inderdaad, montage kost geld maar het is een uurtje werk dus dat valt reuze mee. Uiteraard is zeker weten of iets defect is fijn voordat je iets gaat vervangen.
Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 15 dec 2012 22:53
door de mon
Troost u,daarstraks wilde ik de veerpootlagers vervangen.De onderste spiraal is gebroken.Kost ook 70 x 2(l+r) vernieuw ik.
Mss zit het gebroken stuk bij jouw door het rubber,knakt dan zou ik zeggen.
Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 16 dec 2012 10:50
door mechanic
Als je de auto op krikt kun je de hele veer mooi controleren.
Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 16 dec 2012 14:34
door BramvT
@deMon en @Mechanic : die zaken laat ik dus controleren bij de APK...zoals ik eerder schreef : ze hebben 2 weken geleden alleen de fusee en stuurkogels gecontroleerd en de schokbrekers bekeken, maar ze zullen dus *dieper* moeten gaan zoeken.

Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 16 dec 2012 18:39
door mechanic
Een voorveer kost op ebay.de 20euro per stuk, een schokdemper, een schokdemper €27euro.
Uiteraard ex. verzenden, maar stukken goedkoper dan hier in NL.
Dit soort rammels zijn moeilijk te controleren daar je meestal geen enkele slijtage ziet.
Re: Schokbreker-probleem (testbank ?)
Geplaatst: 16 dec 2012 19:17
door de mon
Aan de triangel zijn voorste rubber bus zitten 2 moeren.Zit de binnenste moer nog goed vast?
Je moet dus eerst de buitenste moer loszetten om de binnenste moer af te te tasten of evtl vastzetten.
Bij mij zat die los,vergeten aan te trekken,buitenste moer zat vast.Noot: wagen moet op zijn wielen staan.