Pagina 1 van 1

Werkplaatshandboek Kangoo 2002 1.4 benz automaat

Geplaatst: 14 dec 2013 08:32
door geertvisman
Iets in mijn automatische transmissie is niet in orde van mijn Kangoo uit 2002. Om deze automaatbak uit te bouwen zou ik er graag een werkplaatshandboek bij hebben. Kan iemand mij hier aan helpen ?
bvd

Re: Werkplaatshandboek Kangoo 2002 1.4 benz automaat

Geplaatst: 14 dec 2013 12:58
door WillemS

Wellicht zit hier iets bij.
Als je de bak door een revisiebedrijf laat doen, vinden zij het eenvoudiger om de wagen in z'n geheel binen te krijgen.
Dit in het bijzonder ivm de montage vd koppelomvormer aan de motor.
mvg WillemS

Re: Werkplaatshandboek Kangoo 2002 1.4 benz automaat

Geplaatst: 14 dec 2013 13:04
door geertvisman
Bedankt voor de snelle reactie, had die link ook al gevonden maar kon er niets over automaat vinden:/
Ik wil de bak zelf proberen te repareren.
Gr geert

Re: Werkplaatshandboek Kangoo 2002 1.4 benz automaat

Geplaatst: 14 dec 2013 13:10
door WillemS
Dat je niets kunt vinden over de automaatbak verbaasd me niet.
Ben je een automaat specialist dan? En heb je al het juiste gereedschap?
Is echt tegenwoordig niet zo'n eenvoudige klus hoor.
Zelfs de Dealer besteed het uit.
Informeer eens bij bv Autrans in Lunteren of Tilburg. Of Ganzeboom in Almelo, Rosmalen en Amsterdam.
Nog een paar Startrans in Renswoude en ATS Den Haag in Rijswijk, De Boer in Steenwijk.

Re: Werkplaatshandboek Kangoo 2002 1.4 benz automaat

Geplaatst: 14 dec 2013 13:17
door geertvisman
Nee ben geen specialist. Maar omdat revisie zo prijzig is wil ik eerst de handel openmaken kijken wat er loos is.
De auto heeft pas 90.000 gelopen en schakelt nog steeds (alleen slipt enorm).
Hoop dat de remband stuk is anders gooi ik er een andere bak in.
Heb niet veel te verliezen...
Toch bedankt voor tip.

Re: Werkplaatshandboek Kangoo 2002 1.4 benz automaat

Geplaatst: 14 dec 2013 13:25
door WillemS
Remband is ouderwets.
Tegenwoordig werken de bakken met een pakket koppelingsplaten. Slippen is vaak een gevolg van een defekte oliepomp of te weinig olie, kan ook nog een defekte plunjer of solenoid zijn. Vervuiling lijkt me niet aan de orde, tenzij er een zware aanhanger achter gezeten heeft en de olie is verbrand, waardoor de kartondunne koppelingsvoeringen zijn verbrand. Verkeerde olie zorgt meestal voor loslatende lijm van de koppelingsvoering.
SUC6
Waarom informeer je niet eerst, kost je de kop niet, en een ander bak is ws net zo duur als een revisie, tenzij je wilt gokken met een sloopbak.

Re: Werkplaatshandboek Kangoo 2002 1.4 benz automaat

Geplaatst: 14 dec 2013 13:32
door geertvisman
Ok bedankt voor de bruikbare info. Aanhanger wordt niet gebruikt en auto is uitgelezen.
Olie peil en druk was in orde en geen foutmelding te vinden... Gek he..

een defekte plunjer of solenoid hoe valt dit te testen ?
Nogmaals dank

Re: Werkplaatshandboek Kangoo 2002 1.4 benz automaat

Geplaatst: 14 dec 2013 16:19
door WillemS
Je zegt aanhanger wordt niet gebruikt!
Maar wellicht heeft de vorige eigenaar er wel een zware aanhanger of caravan mee getrokken, een paar honderd km is voldoende. De olie verbrand razendsnel. De warmteontwikkeling is dan heel groot. Normaal is de bedrijfstemperatuur zo tussen de 80 en 120 graden, maar boven de 140 graden is het gebeurt. De eigenschappen verdwijnen dan voorgoed.
mvg WillemS

Re: Werkplaatshandboek Kangoo 2002 1.4 benz automaat

Geplaatst: 14 dec 2013 16:48
door geertvisman
Ok good point...:)
Kan het dan wel nog zo zijn dat oliedruk positief wordt gemeten bij het uitlezen ? Want dit is wel het geval...
Olie dus aftappen kijken of de olie vies en branderig is ipv roze en zoetig als ik het good begrepen heb?