Pagina 1 van 1

laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 25 mar 2014 15:00
door huisvader
laguna 2.0 dci:
2006:
diesel:

Hoi,

ik hoop dat ik hier goed zit....
ik rijd al jaren lagunas nu, de sedan en de GT
Nu wil ik een diesel aanschaffen.
te weten een 2.0 dci 150 pk.
deze heeft een ketting.
uiteraard claimt de verkoper dat de ketting een levenlang mee gaat, maar is dit werkelijk zo?
iemand een idee van de kosten bij preventief vervangen bij een autobedrijf?

alvast hartelijk dank!

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 25 mar 2014 19:23
door huisvader
iemand?

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 25 mar 2014 20:57
door Scenic2000
Aan bouwjaar te zien heb je gekozen voor een Laguna 2 fase 2.
Een ketting wordt niet preventief vervangen .
Voor zover ik weet heb ik nog maar eentje gedaan bij demontage van de cilinderkop .
Voor ketting te vervangen moet motorblok eruit en ben je enkele uurtjes zoet .
reken maar op enkele honderden euro's voor te vervangen .
Ketting moet normaal 300000 km zeker meegaan .
De wagens die bij ons rijden hebben al 3 ton overleefd zonder vervangen van ketting.
Suc6 Mvg Kurt

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 25 mar 2014 21:11
door huisvader
hey Kurt,

hartelijk dank voor je reactie.
precies de fase 2.
Ik rijd zelf al sinds 2008 Laguna (fase 1)
af en toe best wel de nodige fase 1 probleempjes gehad, maar de auto is voor de rest zo fijn en comfortabel dat ik er niet vanaf wil stappen.
Nu dus de keuze voor een diesel om dat ik stiekem toch wel 30000 km per jaar rijd.
de keuze is nu een dci 1.9 of een dci 2.0 beiden uit 2006.
km stand voor de 2.0 250.000, mss veel maar bij goed onderhoud moet dit mijn inziens geen probleem zijn (volgens jou ook?)
het verhaal dat de ketting niet vervangen hoeeft te worden klopt dus wel.
een paar honderd voor vervanging vind ik niet veel trouwens.
de dci 1.9 heeft nog een riem.
wat zou jouw keuze zijn?

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 25 mar 2014 21:39
door Scenic2000
Ik zou zeker voor de 2.0 gaan , maar 250.000 km .
Er moeten er enkele km's bij kunnen toch ?
Geen 1.9 , heb er al te veel zien sneuvelen .
Mvg Kurt

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 25 mar 2014 21:44
door huisvader
wat ging er mis bij de 1.9's dan?
die staat toch ook als best betrouwbaar bekend?
oke, volgens jou is 250.000 km pas ook net goed ingereden ;-)
en kan er nog minstens 60.000 bij.....
de 2.0 150 pk wordt toch ook in type 3 gebruikt in de eerste serie daarvan?

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 25 mar 2014 22:29
door Scenic2000
Nu nog steeds wordt de 2.0 gebruikt in onze modellen .
130, 150 en 175 pk maar dan nu met roetfilter.
Bij 1.9 gingen meestal de lagerschelpen er aan met soms gat in motorblok.
Turbo's die kapot vlogen enz.
Ik denk dat je een goede keuze maakt .
Mocht de motor er eens uit voor bv een koppeling (wat kan met deze km's ) laat dan misschien de ketting vervangen ?
Is het zelfde werk ,alleen een uurtje of 2 langer voor vervangen er van .(kettingkast is met silicoonpakking dicht gemaakt).
Maar zover ben je nog niet he .
Mvg Kurt

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 25 mar 2014 22:38
door huisvader
kijk, dat soort reacties..
daar kun je wat mee :)
waar merk ik aan dat de koppeling versleten is?
bij pas laat oppakken bij omhoog laten komen koppeling toch?
maare, moet de motor er dan uit?? nee toch?

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 25 mar 2014 23:27
door Scenic2000
Meestal begeeft de koppelingscilinder het of gaat de koppelingsplaat sneuvelen . :cry:
Koppeling versleten kan je voelen als deze gaat slippen bij lage toeren en volle koppel vraagt .
Bv in 6de rijden tegen 90 en dan vol gas erop . indien je dan niets ondervind is koppeling Ok .
Een lek kan ontstaan bij koppelingscilinder en dan zakt de remolie heel snel en zal uiteindelijk de pedaal beneden blijven liggen.
Normaal moet de motor eruit voor de koppeling .
Toch bij Espace en Trafic en Laguna 3 .
Dus ook voor die van jou .
Maar dat houd niet zoveel in hoor (als ervaren mekanieker dan ). :lol:
Waar je wel moet opletten zijn trillingen van de wagen bij stationair toerental : als je in wagen zit en deze duidelijk voelt.
Dit kan gevolg zijn van een doorgezakte motorsteun rechts (passagierskant) of dempend vliegwiel die onbalans heeft .
Kloppen bij optrekken of afremmen motor is de onderste motorsteun die gescheurd is.(ook soms gevolg van de bovenste )
Dit zijn enkele ervaringen ....
Bij sommige kan dempend vliegwiel en koppeling in geheel vervangen worden door een gewone ( Kit van Valeo ) 1.5 dci motoren .
wat kostprijs sterk naar beneden haalt . Maar dat weet ik niet van de 2.0 motoren , misschien ook wel eens de moeite om te informeren .
Ik heb al van alles meegemaakt wat mijn keuze voor een nieuwe wagen nog moeilijker maakt .
Ik rij zelf met een Scenic 1.9 dci van 2000 met 201000 km en nog geen problemen gehad dus .... houden zo .
Nieuwe 1.6 dci's turbo en biturbo zien er veelbelovend uit maar dan met een EDC versnellingsbak liefst .
Gaan gebruikt worden in nieuwe trafic en espace V .
Bij deze succes met de aankoop van de wagen .
Mvg Kurt

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 26 mar 2014 00:24
door DHL
Die nieuwe 1.6, heb je er al scholing over gehad dan?

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 26 mar 2014 08:00
door Scenic2000
Neen, nog niet .
ik denk rond september ongeveer .
samen met nieuwe twingo .
Mvg Kurt

Re: laguna 2.0 distributieketting

Geplaatst: 26 mar 2014 08:54
door DHL
Ben benieuwd, die twinturbo zal natuurlijk zijn betrouwbaarheid nog moeten bewijzen he.