Pagina 1 van 2

Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 19:50
door zuinigrijder
Model/uitvoering :Clio 2 ph 2
Bouwjaar :2007
Brandstof :Diesel

Hallo ,
Eindelijk een opvolger gevonden voor mijn Clio 1.5dci 65pk.
Het is een uitloopmodel van dezelfde reeks geworden : Clio Campus 1.5dci 06/2007 met 68PK (50KW) en 84000km.
Auto rijdt zalig.
Enig nadeel is dat de distributieriem binnenkort aan de beurt is.
Klopt het dat bij deze motor de interval 6 jaar of 160000km is ??
De 65pk had een vast nokkenastandwiel , en een krukastandwiel zonder spie.

Hoe zit het bij de 68pk? Verstelbaar nokkenastandwiel EN spie?
Het verstelbaar nokkenastandwiel, is dat om ook tussen het NAtandw en dieselpomp de goeie riemspanning te hebben?
En de spie (of niet) in het krukastw , waarom zit die daar ?

Als iemand een tutorial heeft over deze specifieke 1.5dci 50kw , had ik ze graag gezien .

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 20:00
door kaleido 1
Staat een mooi filmpje op you-tube timingbelt renault 1,5dci

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 20:07
door mechanic
De timing is voor elke k9k gelijk.
Verstelbaar tandwiel of niet,merktekens op riem in lijn met merktekens op poulies.
Mocht deze een verstelbaar tandwiel hebben,de 3 boutjes lossen en de riem/merktekens in lijn,dan spannen en 3 boutjes weer vast.
Dacht dat de 6jaar/160k pas bij de 3e generatie is gekomen. Houd maar 5jaaemr/120k aan,zit je altijd goed. Pak het waterpompje en multiriemset ook mee.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 20:18
door zuinigrijder
Ok zal ik doen
ik zag ik een filmpje : na het vastzetten van de krukaspoelie, en de motor 2 keer laten ronddraaien om de timing te checken, dat de spanning niet meer goed staat en ze die opnieuw moeten goedzetten.
Is dat de manier van werken ?

En wat als er een spie in de krukas zit.
De krukaspoelie moet toch vrij kunnen draaien?

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 20:30
door kaleido 1
Bij een spie zijn de merktekens aanwezig.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 20:33
door zuinigrijder
op een nieuwe distributieriem staan inderdaad 3 witte lijnen
de spie zal dan op 6uur moeten staan , witte lijn erop?

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 20:50
door kaleido 1
Even kijken bij de beschrijving die er bij zit , de rest van de strepen moet dan overeen komen met de merktekens op de andere tandwielen.
Er staan ook pijlen op hoe hij gemonteerd moet worden.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 20:57
door zuinigrijder
OK is duidelijk.
Bij Mr Auto staat de 1.5dci niet in het lijstje bij Clio2 phase2 .
Hij staat wel in de lijst bij Clio 3.

Kan mss kloppen, mijn clio is bwj 06/2007 , terwijl de clio3 er al was in 2006 .....
Best even mailen ?
voor die Clio 3 geven ze motorcode K9K 768 , Gates KP25578XS
Blokkeerpinnen blijven gelijk hoop ik ?

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 21:13
door kaleido 1
Er is voor zover mij bekend geen verschil in timing bij k9k qua bj.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 21:15
door zuinigrijder
zal de clio2 fase 2 1.5DCI 70pk uit de lijst zijn :


Renault Clio 2 Campus/Storia 5doors 1.5 dCi 70HP Authentique Motor Techniek Data
Motortype - Aantal cilinders :
I 4
Motorbenaming - Motorcode -
Brandstoftype :Diesel
Brandstofsysteem :
Direct Injection.
Motor Uitlijning :
dwarsgeplaatste
Motor aandrijving :
Motor voor
Cilinderinhoud 1461 cm3

Aantal kleppen 8 Kleppen
Aanzuiging Turbo
Totaal max. vermogen :
68 PS or 67 bhp or 50 kW @ 4000 rpm
Totaal max. koppel :
160 Nm or 118 lb.ft @ 1700 rpm
read more at: http://www.ultimatespecs.com/nl/auto-te ... tique.html

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 21:22
door zuinigrijder
ok zal wel lukken
hebben jullie voorkeur voor een merk :
-Gates
-Contitech
- SKF
-Lucas
-Hella
-Dayco
??

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 21:52
door mechanic
De distri riemen zijn voor elke k9k gelijk dacht ik zo.
Riem goed monteren en spannen volgens voorschrift is voldoende. De spanning varieert tijdens het ronddraaien. Eenmaal goed gespannen is goed,niet na draaien opnieuw doen dan blijf je aan de gang.
Al die merken zijn goed..
Kijk of er een krukasbout bij zit,en bij de multieriem goed of deze voor auto is met/zonder ac.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 22:01
door zuinigrijder
ok perfect
voor de Multi erop letten : 5 of 6 ribben en de lengte in mm
thx

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 16 feb 2016 22:17
door kaleido 1
Gates of skf

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 17 feb 2016 11:43
door mechanic
Dayco wordt bij sommige motoriseringen van rn standaard gebruikt.
Zelf pak ik meestal een setje van contitech.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 17 feb 2016 12:38
door zuinigrijder
ok thx

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 17 feb 2016 16:42
door zuinigrijder
Nog iets wat betreft het vastzetten van de krukasbout:
Is dat bij elke 1.5dci gelijk, of zit er verschil op afhankelijk van vermogen ?
Staat het moment en graden vermeld op de "bijsluiter"?

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 17 feb 2016 17:39
door mechanic
Screenshot_2016-02-17-17-38-54.png
De m12 heeft een ander aantrekkoppel,maar die is gelijk aan van je vorige clio. Vermogen maakt niks uit.
Heeft deze een verstelbaar na tandwiel,heeft het als voordeel dat de poulie van de dieselpomp kleiner is en je de zwarte pladtic kap die los moet voor de waterpomp er zo tussenuit kan.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 17 feb 2016 17:47
door zuinigrijder
ok duidelijk thx

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 14:04
door zuinigrijder
Volgende week ga ik de distributieriem wisselen.
Eerste wat ik net zag is dat de spanrol van de multiriem anders is: niet met 2 boutjes vast te zetten,maar 1 die je tegen de klok moet spannen (denk ik).
Is dikker ,dus minder plaats.
Met een ringsleutel lukt het niet ,die zijn te dik,en voor de dopsleutel heb ik te weinig plaats.
Moet de motor omhoog om de bout los te draaien,lijkt me niet logisch.?
Welke maat heb ik nodig,en lukt het met een gewone dop,kwestie of ik nog naar de winkel moet of niet....

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 15:05
door mechanic
Je 'nieuwe' clio zal airco hebben. Die hebben een automatische spanrol. Ringsleutel,dacht maat 13mm, op de bout midden in de rol en ontspannen met de klok mee!

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 15:18
door zuinigrijder
nee hoor geen airco!
maar er ligt wel een 6ribben-riem op.
Op de spanrol zit ook een zeskantig uitsteeksel,ik dacht dat je deze gebruikt om te spannen, zoals bij distributierol.
Lijkt maat 16 maar ringsleutel krijg ik er niet over,gat is te klein.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 15:58
door mechanic
Ik vergis me,het is inderdaad maat 16. Gebruikte meestal een kniesleutel.
Als je de distributie gaat wisselen is de motorsteun al los en kun je met wat omhoog/omlaag krikken de rol prima vervangen.
De breedte van deze riemen wisselt,wie weet heeft een vorige er een verkeerde riem opgelegd.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 16:20
door zuinigrijder
ok ik heb voor de zekerheid een zo smal mogelijke dop 3/8" maat 16 gehaald.
Geen airco,maar voor de radiator zit wel een luchtkoelradiator,lang en smal,is dat een intercooler?
Luchtslangen zitten lekker in de weg.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 16:26
door mechanic
Je hebt ervaring met deze motor in de clio. Het is prima te doen,maar in ander model is het prettiger werken.
Dat is dan een interkoeler,zullen ook luchtslangen opzitten. Zit indrdaad wat in de weg om de krukas blokkeer pin te monteren.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 16:34
door zuinigrijder
by the way: beide spoorstangen zijn nu recent vervangen,maar bij acteruitrijden ,zeker in achteruit, nog steeds gerammel.
Toen ik gisteren van het werk kwam ,en vanaf 80 optrok in 5de ,schokte de voortrein.
Ik kwam toen net uit een tunnel ,dus flink bergop.
Ik zag een filmpje van iemand die dit nog veel erger had bij fel optrekken,was kapotte toplager veerpoot.
Die rolgeluiden moeten toch ergens vandaan komen?
Sturen gaat volgens mij ook te zwaar.
Vooraan 2 nieuwe banden erop ,maakt geen verschil.
Wat me ook is opgevallen :als ik de voet op het koppelpedaal hou dan voel ik veel trillingen,gaan mee met het toerental van de motor,ook in neutraal trouwens.Ik denk niet normaal?

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 16:51
door mechanic
Krijg de indruk dat je met deze auto dezelfde kant opgaat als met de andere?
Laat lekker wat bijgeluiden zitten,als het veilig is.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 16:57
door zuinigrijder
idd,en de testrit viel zo goed mee.
9O kmph op de snelweg was gisteren een marteling,100 valt mee.
Probleem is dat ik last heb van oorsuizingen.Glad asfalt kom je niet vaak tegen,als ik na 60km aankom op het werk lijkt het alsof ik in een storm heb gezeten.
Veerpoten wil ik wel eens bekijken,loshalen is met inbus en sleutel 21.
Kan ik na loshalen op het zicht een defect zien?

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 17:01
door mechanic
Kan me niet voorstellen dat deze problemen in zo'n korte tijd zijn ontstaan.
Een defect aan de toplagers is lastig te zien.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 17:15
door zuinigrijder
toch is het zo: bij testrit speciaal gelet of ik geen gehuil of gefluit hoorde.
Ook die rolgeluiden zijn ineens gekomen,het lijkt of elk wiel 1000kg moet torsen, van zodra in beweging hoor je de boel malen.
Ik ga de distributieriem wisselen en dan eens te koop aanbieden.
Moet lukken om met klein verlies weg te komen.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 17:26
door zuinigrijder
raar maar waar:
na 5000km kan ik met de ogen dicht zeggen welke snelheid ik rij;aan de hand van gejank,gebrom.....

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 17:41
door mechanic
Een clio als deze,is een vrij simplistische auto,minimale isolatie e.d. Mocht je een volgende uitzoeken wellicht een wat degelijker en robuuster uitgevoerd model zoeken.
Slecht is een clio als deze niet,maar voldoet merkbaar niet aan je verwachtingen.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 17:53
door zuinigrijder
integendeel!Mijn eerste clio daar heb ik 307000km mee gereden ,nooit gehuil of zo.1 keer gerammel rond de 250K,spoorstangen vervangen en weg rammel.
Voor ik deze laatste kocht deed ik een testrit met een 65pk uit 2005.
Deze zweefde over de weg bij 100kmph,niet gekocht wegens vol met hagelputten(niet vermeld in advertentie).
Was ook een Euro3.
Dus een clio KAN zeker zalig rijden .

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 09 apr 2016 19:17
door mechanic
De afrolgeluiden e.d is haast onmogelijk dat deze in zo'n korte tijd ontstaan. Je geeft aan de wagen weg te doen,maar ook dat je jezelf ergerd aan deze zaken. Mij onduidelijk wat er nu moet gaan gebeuren.

Re: Distributie 1.5dci 68pk versus 65pk

Geplaatst: 10 apr 2016 09:58
door zuinigrijder
wat me ergert is dat het zo onduidelijk is waar afrolgeluiden vandaan komen.
In de garage zeggen ze ook telkens niks te horen.