Pagina 1 van 1

Plakkerig sturen

Geplaatst: 13 jun 2016 12:41
door Morganier
Scenic/Xmod/bose2013Diesel
Bij rijden op de snelweg lijkt het stuur te blijven "plakken". Bij een lange flauwe bocht blijft het in die stand staan. Ook bij kleine stuurcorrecties voelt het of er door een lichte weerstand moet worden geduwd. Ergo met 1 vinger/hand ontspannen sturen gaat niet er moet steeds iets meer gedrukt worden om een minimale correctie uit te voeren. Niet onoverkomelijk maar ook niet relaxed. Garage zegt dat zo af fabriek ingesteld is. Kan me dat niet voorstellen. Iemand een idee?

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 13 jun 2016 16:20
door Mathijs
Denk dat je het beste even de wielstanden kan laten controleren.
Zie http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Wie ... metrie.htm en dan even doorscrollen naar Askanteling / Caster:

Askanteling, ook wel Caster, Fuseelangshelling of Naspoor genoemd, is de hoek tussen de hartlijn door de fuseedraaipunt B en een loodrechte lijn op de weg door het hart van de as A. Askanteling is altijd positief.
De askanteling geeft richtingsstabiliteit aan de auto, omdat het wiel tijdens het rechtuit rijden in de voortbewegingrichting wil staan. Dit kun je vergelijken met de voorvork van een fiets die ook altijd schuin naar voren staat. Als het wiel recht onder het frame zou staan, zou je bij een flinke hobbel de macht over het stuur kwijt raken. Ook als je het stuur achterste voren draait, zal je zien dat het stuur weer omdraait met het wiel naar voren.
Bij een auto is dit principe het zelfde; door de voorwielen onder een voorwaartse hoek onder de auto te plaatsen, krijgt de auto een betere wegligging, en het stuur zal tijdens het rijden weer automatisch in de rechtuit-stand terug sturen.
Bij het ontwerpen van moderne auto's wordt vaak een grote askanteling toegepast. Dit geeft als voordeel een zeer positieve rijeigenschap.
Een mogelijk nadeel van een grote askanteling is dat de auto zwaarder zal gaan sturen, maar met de tegenwoordige stuurbekrachtiging is dat geen probleem.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 01 aug 2017 23:23
door mfl1978
Volgens mij heb ik precies hetzelfde gevoel in het stuur. Op de snelweg steeds iets corrigeren en bij lange bochten lijkt hij soms idd wat te plakken op die stand. Het is niet heel ernstig maar wel wat irritant en vraag me ook af of dit een eigenschap van elektrische stuurbekrachtiging is of niet.
Wat zijn de ervaringen van anderen met elektrische stuurbekrachtiging. Merk je verschil met hydraulische bekrachtiging of niet?

Heb jij een oplossing gevonden voor het probleem?

M.v.gr. Michel

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 02 aug 2017 11:59
door Morganier
Michiel, geen oplossing gevonden. Het went wel maar blijft vermoeiend. Vooral de kronkelige 80 kilometer wegen in Frankrijk. Je kan niet even relaxed opzij kijken omdat je de juiste weerstand niet voelt. Wil nog wel een keer het antwoord van Mathijs uitproberen. Montuers in de garage hebben vanalles extra gesmeerd maar zien het probleem niet.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 02 aug 2017 12:06
door Domi1963
Mijn ervaring is dat elektrische stuurbekrachtiging precieser werkt, Ik bedoel meer gedoseerd. Uw stuur moet na een bocht wel steeds weer in de rechtuit stand komen, hydraulisch of elektrisch. Zit er nog genoeg vloeistof in het circuit van de stuurinrichting? Kijk dit eerst eens na en laat dan zoals Mathijs aanhaalt eerst eens een uitlijning doen voor je begint met vervangen van stuurhuizen ed...

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 02 aug 2017 12:55
door DHL
Zelf een Scenic gehad voor de vrouw met die motorisatie, dus wellicht zelfde stuur. Moet gewoon terugkeren naar de middenstand, nooit iets 'anders' aan gevoeld dan bij andere wagens. Zou eens beginnen met de wagen op te krikken en eens te kijken of de wielen soepel verdraaid kunnen worden. Zo ja, eens uitlijnen...

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 02 aug 2017 14:55
door mechanic
Poosje geleden op het forum eenzelfde soort bericht.
Mogelijk om de stuurinrichting te resetten zou er moeten zijn bij de dealer en ook mogelijk een oplossing zijn.
Deze bekrachtiging zit in de stuurkolom en is olie vrij.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 02 aug 2017 21:59
door mfl1978
Ik heb wel het idee dat het aan de stuurbekrachtiging ligt en niet aan de uitlijning o.i.d. Je voelt het namelijk ook wel eens in een flauwe bocht dat hij als het ware een beetje op een punt blijft hangen. Hij stuurt dan een beetje schokkerig. Misschien dat de sensor die de stuurbeweging registreert niet gevoelig genoeg is waardoor je steeds iets teveel kracht moet zetten voordat hij reageert en daardoor weer iets te ver doorschiet waardoor je weer iets terug moet sturen en er weer hetzelfde gebeurt.
Heb inderdaad ook gelezen over het resetten van de software en vervanging van de sensor.
Ik heb nog even garantie maar ben bang dat de klacht te vaag en niet erg genoeg is en daardoor niet (h)erkend zal worden cq. opgelost worden. Heb soms het gevoel dat ik misschien een miereneuker ben, maar ja, het is wel iets dat me bij deze auto opvalt en irriteert en waar ik nog nooit eerder last van heb gehad.
Maar ik begrijp dat anderen geen verschil merken in elektrische of hydraulische stuurbekrachtiging.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 02 aug 2017 22:01
door mechanic
Toch mee terug gaan en zeker vast melden in garantietermijn.
Stuur hoort iig fatsoenlijk terug naar middenstand te gaan,een goede dealer weet er wel raad mee.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 06 aug 2017 22:29
door mfl1978
Ben er achter dat het eigenlijk niet aan de stuurhoeksensor kan liggen. De stuurbekrachtiging werkt namelijk maar tot ongeveer 60 km/uur volgens een stuurbekrachtigings specialist.
Het lijkt me niet dat het stuurgedrag zo hoort te zijn maar het zal me ook niet verbazen dat er genoeg mensen rondrijden met hetzelfde euvel maar niet beter weten of zich er niet echt aan storen.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 17 aug 2017 22:47
door mfl1978
Ben er mee heen geweest en hij is opnieuw uitgelijnd. De wielen bleken erg "recht" te staan en zijn nu iets schuin gezet wat de stabiliteit iets zou moeten verbeteren. Het is mogelijk iets beter geworden maar merk er helaas niet zo veel van. Ook werd me verteld dat dit een eigenschap van de elektrische stuurbekrachtiging is. Misschien kun je het ook beter omschrijven als een beetje vaag in het middengebied, alsof er wat speling op de besturing zit.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 17 aug 2017 22:57
door mechanic
Dat hoort echter niet dat gevoel in de besturing!
Destijds diverse stuurkolommen vervangen als er verder geen oorzaak te vinden was met goed resultaat.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 18 aug 2017 00:16
door mfl1978
Tja, daar zal het probleem wel te vaag voor zijn. Er is in principe prima mee te rijden dus men zal niet gauw toegeven dat er iets mis is. Ben bang dat ik het maar heb te accepteren.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 18 aug 2017 05:19
door DHL
Kan je niet eens passeren bij een dealer en die eens laten rijden ? Indien die ook van mening is dat je dit moet vervangen, kan je een offerte vragen met daarop 'stuurhuis defect'. Dan heb je toch al iets in handen als bewijs waarmee je ook verder kan gaan. Of... in het beste geval kent de dealer een oplossing voor je die niet duur uitvalt.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 18 jun 2019 23:03
door Dicky
Ik heb een Renault Mégane van 2014 gekocht, en ervaar dit plakkerig sturen exact als in dit forum, hiervoor had ik een Mégane van 2012, deze stuurde normaal. Ben al bij de dealer geweest en bij de uitlijn specialist, ze maken er niks van, mankeerd niks aan naar hun idee. Toch vermoeiend rijden, constant corrigeren. Ik ben misschien ook een miereneuker maar je zou bijna de auto erom wegdoen zo erger ik mij hieraan. Wat dat betrefd radeloos. Is een stuurhuis niet af te stellen? Het lijkt net of is iets stroef.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 19 jun 2019 08:01
door mfl1978
Heel vervelend inderdaad Dicky. Ik kan me jou radeloosheid goed voorstellen, helemaal als je net een hoop geld betaald hebt voor een nieuwe auto.
Maar ik moet zeggen dat ik er eigenlijk geen last meer van heb. Misschien ben ik er een beetje gewend aan geraakt maar heb toch zeker ook het idee dat het lang niet meer zo erg is als dat het was. Ik stoor me er niet meer (zo) aan in ieder geval. Maar heb er niks meer aan laten doen. Hij heeft nu 220 dkm gereden en heb er zelf 40 dkm mee gereden.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 04 jul 2019 07:38
door Dicky
Dankjewel, beetje late reactie van mij, maar inderdaad het wend. Zo is er altijd wel wat. Er is volgens mij niks aan te doen, de ene auto heeft een beetje dit gedrag de andere weer dat. En ik ben een fijnvoeler blijkbaar, ik moet het maar voor lief nemen. Het is net als een eerste beschadiging bij een nieuwe auto, dat moet even verwerkt worden en een plekje krijgen :-).. nogmaals bedankt voor je positief gevend antwoord.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 16 nov 2020 14:55
door Morganier
Hier ook na jaren eraan gewend, maar als ik in een andere auto zit merk ik dat ik weer meer op mijn gevoel kan rijden zonder steeds tegen de weerstand te moeten drukken of bij moet sturen om niet door te schieten in lange flauwe bochten.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 16 nov 2020 15:23
door Dicky
Morganier,inmiddels 1,5 jaar verder nu. Heb de auto nog steeds. Ben er aan gewend. Wat me in de tijd is opgevallen, dat het erg is in de zomer, zeker bij zo'n hete zomer. Zodra het koeler word, is het plakkerige sturen zo goed als weg,het is erg temperatuur afhankeijk dus

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 14 dec 2020 14:52
door Morganier
Ben er inmiddels ook aan gewend, maar als ik in een andere auto rijd, voelt dat wel veel prettiger.....

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 12 apr 2021 12:53
door Watergek
Hallo mede Renaultrijders.

Ik ben Frans Muller en net lid van dit forum. Heb sinds vorig jaar een 1.4 CC GT line uit 2010 met dezelfde klachten. Irriteer me daar mateloos aan.

Heb hiervoor een BMW Z4 3.0 gehad uit 2004 die exact hetzelfde probleem had, dat is van deze modellen een bekende kwaal en wordt daar "sticky steering" genoemd. Oorzaak daar was dat de smering tussen het wormwiel van de elektrische stuurbekrachtiging niet bestand was tegen hogere temperaturen en in de zomer gewoon wegvloeide. Het probleem was dan ook bij warmere dagen meer aanwezig. Daarnaast was het bovenste lager van de stuurkolom finaal versleten (na ca 70.000km).

De eerste jaren zijn er onder coulance van BMW stuurkolommen vervangen, daarna was het een probleem van de (ongelukkige) bezitter. Kosten nieuwe stuurkolom ex montage ca € 3.000. Heb toen een adres in Mönchen Gladbach gevonden die niets anders doen dan deze stuurkolommen reviseren. Kosten € 550, klaar terwijl je wacht. Echter, alleen van BMW Z4....

Ik heb sterk de indruk dat dit bij de Megane dezelfde oorzaak heeft. Ik zal eens informeren bij een specialist of ze dit willen controleren.

Foto's:

1 nieuw lager links, oude rechts
2 volledig droog wormwiel
3weglekkende smering

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 12 apr 2021 14:31
door Morganier
Hoi Frans, Een interessante post! Ik ben er ook van overtuigd dat een lager probleem is als bij een fietstrapper. Het is super irritant, maar ben er al aan gewend. Rijdt ik echter in een ande3re auto dan voel ik meteen dat dat veel natuurlijker stuurt en minder concentratie vergt.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 07 okt 2022 00:45
door Eastbound
Hallo, een paar dagen geleden eigenaar geworden van een twingo initiale ‘99 met nog geen ton op de klok*.
Leuk karretje, automaatje en een prachtig lederen interieur. Maar één vergalt echt de totale rijbeleving van dat autootje en dat is het vreemde stuurgedrag wat jullie hier ook bespreken. Dat heeft deze dus ook en het lijkt ook steeds erger te worden. Bij sommige snelheden opeens weg of toch weer niet. Ook valt de snelheidsmeter soms tijdens het rijden op nul. Ook zag ik een flits vandaag een klein geel stuurtje oplichten in de cockpit. Ik zoek het zojuist op en in het boekje staat dat dit een storing is in de “snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging”. Ik denk dat het aannemelijk is dat de snelheidsmeter en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging beiden hun informatie uit dezelfde toerentalsensor op de versnellingsbak halen. Ik ga deze sensor bestellen en vervangen (€12) Ik hoop van harte dat dit het plakkerige stuurgedrag van de twingo zal verhelpen?!? Wat denken jullie. Klinkt logisch?

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 07 okt 2022 08:48
door Morganier
Klinkt logisch. Ben benieuwd of je €12 ingreep het kunstje gaat doen.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 08 okt 2022 16:33
door Eastbound
Mijn probleem is als sneeuw voor de zon opgelost!
Snelheidsmeter werkt weer en het stuur doet weer normaal.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 08 okt 2022 18:02
door nikk
Top @eastbound en mooi dat je even terugkoppelt. Altijd prettig.

Re: Plakkerig sturen

Geplaatst: 24 dec 2023 11:16
door Michel_!
Hallo, ik heb een Scenic 1.2 TCe 130 van 2013 met bovenstaande problemen. Is er inmiddels al iemand die kan vertellen of de "Twingo sensor" ook een oplossing zou kunnen zijn voor mijn Scenic of dat de oorzaak meer in de sticky steerings problematiek van BMW gezocht moet worden. Kan geen oplossing vinde n op internet.
Alvast bedankt!