Kan verversen van versnellingsbak olie/vloeistof leiden tot een beschadigde versnellingsbak?
Geplaatst: 14 mar 2017 16:31
Tegenwoordig zijn veel versnellingsbakken 'sealed for life', terwijl transmissie vloeistof wel degelijk kan degenereren.
Bij handgeschakelde auto's kan er weinig verkeerd gaan als je besluit de olie te gaan vervangen. De toegepaste techniek van een versnellingsbak is relatief simpel in vergelijking met een automaat.
Bij automaten praat je niet over een olie maar over vloeistof, daar ATF (Automatic Transmission Fluid) eigenlijk geen olie met uitsluitend smerende eigenschappen is maar meer een olie achtige vloeistof die vooral bestand is tegen hydraulische druk. Zou je olie onder een dergelijke druk zetten, dan zou deze detoneren; zo werkt een Dieselmotor ook.
ATF vind je ook in je stuurbekrachtiging, om dezelfde reden: hoge druk dus moet dan niet spontaan ontploffen.
Op Youtube een interessant filmpje gevonden van ChrisFix, die het aan de hand van een open gemaakte (automatische) versnellingsbak uitlegt of- en wanneer je de vloeistof van je automaat moet vervangen en wat de consequenties kunnen zijn.
Tevens een uitleg tussen het verschil in ATF vervangen of flushen.
Dacht het even te delen aangezien wij spelen met de gedachte onze automaat (Senic II 2.0 16v 2005 139.000Km) te laten flushen.
Bij handgeschakelde auto's kan er weinig verkeerd gaan als je besluit de olie te gaan vervangen. De toegepaste techniek van een versnellingsbak is relatief simpel in vergelijking met een automaat.
Bij automaten praat je niet over een olie maar over vloeistof, daar ATF (Automatic Transmission Fluid) eigenlijk geen olie met uitsluitend smerende eigenschappen is maar meer een olie achtige vloeistof die vooral bestand is tegen hydraulische druk. Zou je olie onder een dergelijke druk zetten, dan zou deze detoneren; zo werkt een Dieselmotor ook.
ATF vind je ook in je stuurbekrachtiging, om dezelfde reden: hoge druk dus moet dan niet spontaan ontploffen.
Op Youtube een interessant filmpje gevonden van ChrisFix, die het aan de hand van een open gemaakte (automatische) versnellingsbak uitlegt of- en wanneer je de vloeistof van je automaat moet vervangen en wat de consequenties kunnen zijn.
Tevens een uitleg tussen het verschil in ATF vervangen of flushen.
Dacht het even te delen aangezien wij spelen met de gedachte onze automaat (Senic II 2.0 16v 2005 139.000Km) te laten flushen.