Pagina 1 van 1

Kan verversen van versnellingsbak olie/vloeistof leiden tot een beschadigde versnellingsbak?

Geplaatst: 14 mar 2017 16:31
door Mathijs
Tegenwoordig zijn veel versnellingsbakken 'sealed for life', terwijl transmissie vloeistof wel degelijk kan degenereren.

Bij handgeschakelde auto's kan er weinig verkeerd gaan als je besluit de olie te gaan vervangen. De toegepaste techniek van een versnellingsbak is relatief simpel in vergelijking met een automaat.

Bij automaten praat je niet over een olie maar over vloeistof, daar ATF (Automatic Transmission Fluid) eigenlijk geen olie met uitsluitend smerende eigenschappen is maar meer een olie achtige vloeistof die vooral bestand is tegen hydraulische druk. Zou je olie onder een dergelijke druk zetten, dan zou deze detoneren; zo werkt een Dieselmotor ook.
ATF vind je ook in je stuurbekrachtiging, om dezelfde reden: hoge druk dus moet dan niet spontaan ontploffen.

Op Youtube een interessant filmpje gevonden van ChrisFix, die het aan de hand van een open gemaakte (automatische) versnellingsbak uitlegt of- en wanneer je de vloeistof van je automaat moet vervangen en wat de consequenties kunnen zijn.
Tevens een uitleg tussen het verschil in ATF vervangen of flushen.



Dacht het even te delen aangezien wij spelen met de gedachte onze automaat (Senic II 2.0 16v 2005 139.000Km) te laten flushen.

Re: Kan verversen van versnellingsbak olie/vloeistof leiden tot een beschadigde versnellingsbak?

Geplaatst: 14 mar 2017 23:52
door GTMart
Gery Slot in Uden is goed, heb ik mijn Espace ook laten doen en zeker aanbevelenswaardig.
Voor leden van dit forum is er een aangepaste lagere prijs.

Re: Kan verversen van versnellingsbak olie/vloeistof leiden tot een beschadigde versnellingsbak?

Geplaatst: 14 mar 2017 23:59
door mechanic
Bij de dp0 is het zeker verstandig te doen.
Meestal zijn er eerder problemen waardoor de bak open moet en ook meteen verse olie.
Tijdig verversen voorkomt vaak vroegtijdige problemen

Re: Kan verversen van versnellingsbak olie/vloeistof leiden tot een beschadigde versnellingsbak?

Geplaatst: 15 mar 2017 11:18
door de mon
Bij mij deed de vloeistof verversen wonderen. Na 200 K schakelt hij als nieuw . Is wel synthtetische nu.
Tandwielen zijn steeds in verbinding en draaien los op as ,sommigen toch .Schakelen is feite tandwiel vastmaken aan as. Synchroonmessen met hun fijne groefjes om de oliefilm te doorbreken moeten de toerentallen synchroniseren .
Omdat er geen filter inzit worden die groefjes vuil waardoor ze slippen en iets moeilijker ,stroever geschakeld wordt. Daarom doet men soms eerst een flush zodat er propere olie inzit. En ook anti-schuim is.