Pagina 1 van 1

Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 11:35
door nwam
Over mijn Scenic II van 2008 met 155000 km op de teller ben ik zeer tevreden.
2e hands aangeschaft in 2013 met een tellerstand 75000
Regulier onderhoud pleeg ik zelf.
Alleen een airco probleem en het vervangen van de distributieriem liet ik liever aan de garage over.
Nu het kouder weer is heb ik een probleem met schakelen.
Als de motor nog koud is en ik wil weg rijden, dan gaat het schakelen erg zwaar.
Wegrijden, eerst een stukje achteruit en dan schakelen naar 1e versnelling.
Dat gaat zwaar maar ik hoef niets te forceren.
Na een paar meter naar de 2e versnelling overschakelen gaat ook erg zwaar, zelfs zo dat de snelheid vertraagd.
Naar 3 en de volgende gaat al wat beter .
Als de motor een beetje op temperatuur is dan is ook het probleem over.
Met normaal (niet vriezend weer) heb ik er geen last mee, maar hoe kouder het wordt hoe meer last.
Ik denk erover om de olie van de bak te verversen, maar ik heb geen gegevens voorhanden.
Hoeveel olie moet erin, welke soort olie moet erin en hoe kan ik aftappen en bijvullen?

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 11:45
door mechanic
Wat voor een versnellingsbak heb je in de scénic?

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 11:55
door nwam
1 achteruit en 6 versnellingen vooruit

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 11:59
door WillemS
Wat staat er in je instruktieboekje? Meestal een 75w80 full synthetic. 2liter bakinhoud als het een TL4 6/1 bak is.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 12:02
door nwam
Ai, dan moet ik het boekje erbij pakken.
Mijn vrouw is nu met de auto weg, dus kan ik er niet bij.
Ik kom hier vanavond op terug.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 16:32
door nwam
Het boekje volledig doorgebladerd, nergens wordt de versnellingsbak genoemd en ook niet het verversen van de olie daarvan.
De vraag is eigenlijk of iemand het probleem van de zware schakeling herkent en wat daaraan gedaan kan worden.
Ongeacht eigenlijk de specificaties van de bak.
De inhoud kan ik wel bepalen aan de hoeveelheid die ik aftap, maar ik moet wel even weten waar ik kan aftappen en belangrijker nog waar ik hem kan vullen.
Zoals WillemS zegt gebruik ik dan de 75w80 full synthetic mocht die specificatie daarvan iets anders zijn dan zal de bak daar denk ik wel niet van kapot gaan.
Graag advies en wie herkent dit?

Re: Koude versnellingsbakolieen koppeling omhoog

Geplaatst: 08 feb 2018 18:46
door Renault47
Met al mijn auto's heb ik onder de huidige weersomstandigheden gehad, dat het inleggen van een versnelling en het overschakelen direct na de koude start moeizaam gaat. Dat lijkt me normaal. Ik laat de motor na de koude start met de versnelling in vrij en de koppeling omhoog een 10 a 15 seconden draaien zodat de olie in de bak al in beweging komt en het schakelen soepeler verloopt.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 19:11
door nwam
Dat even warm draaien doe ik nu ook maar bij al mijn vorige auto's (ik rijdt al 56 jaar) heb ik het nooit zo duidelijk waarneembaar meegemaakt als nu.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 19:58
door kaleido 1
Als je de pook beweegt als de motor nog uit staat , gaat hij dan wel normaal in de versnelling of ook relatief zwaar ?

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 20:21
door nwam
Dat gaat in ieder geval zwaarder dan met warmer weer

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 20:53
door mechanic
Heb wel eens ervaren in de werkplaats dat een stugge (lederen) pookhoes dit veroorzaakte

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 21:00
door kaleido 1
Ik vraag het omdat het ook in je kabels kan zitten dat zwaar schakelen , vocht en kou , bevriezen , geeft narigheid , smeer de boel eens flink , ook achter de hoesjes , verversen van olie geeft vaak niet het gewenste resultaat is mijn ervaring .

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 21:16
door nwam
Al die punten nalopen en smeren kan natuurlijk helemaal geen kwaad.
Hoewel ik echt de indruk heb dat de olie in de bak met die kou te dik is.
Als ik 500 mtr heb gereden is het probleem weg.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 08 feb 2018 21:30
door kaleido 1
Na 500 m is de temperatuur van de olie nog niet echt gestegen , de uitlaat loopt vlak langs je kabels daar wordt het sneller veel warmer , maar olie vervangen kan geen kwaad , je moet toch iets proberen.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 09 feb 2018 00:06
door nwam
Ik doe het dus maar allemaal, en de kabels en leidingen en de olie

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 09 feb 2018 20:17
door nwam
Ik ga dat doen als de temperaturen wat hoger zijn, het is erg koud in mijn schuurtje.
Iemand nog een idee waar ik de aftapplug en de vulopening kan vinden?
Ik heb daar bij de vorige beurt al eens naar gezocht, maar het was niet duidelijk welke bouten nou daarvoor bestemd waren.
Enneh hoe peil je die olie?

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 12 feb 2018 23:14
door de mon
Een olieverversing doen, schakelt alsof hij nieuw is (220 K km) .

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 13 feb 2018 10:49
door nwam
Ben ik echt wel van plan, maar hoe?
Is het een gesloten systeem?

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 13 feb 2018 18:04
door kaleido 1
Plug zit onderaan je diff, en de vulplug zit voorop de versnellingsbak , model vleugelmoer , kan van plastic zijn.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 13 feb 2018 19:59
door nwam
Bedankt daarvoor.
Ik ga weer eens zoeken daarnaar.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 31 mar 2018 20:30
door nwam
Deze week heb ik de olie vervangen.
Afgetapt ca 1,2 ltr en gevuld met 2,7 ltr voordat het uit de vulopening begon te lekken
Onmogelijke plek trouwens om te vullen, er zit een M8 bout in met torxkop en een lengte van ca 40 mm.
Vanonder vandaan met een oliespuit en ca 500 keer pompen weer kunnen vullen.
Het schakelt nu een stuk beter en ik hoor de bak niet meer zingen.
De bak verliest olie bij de linker aandrijving.
Iemand een idee hoe ik dat repareren kan ?

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 31 mar 2018 20:45
door kaleido 1
Even goed kijken waar hij de olie verliest , scheurtje in de hoes komt voor , de hoes zit met een metalen flens met 3 boutjes op de bak gemonteerd, daarlangs kan hij lekken.
Op de dunne kant zit een sleepkeerring deze kan ook lekken maar komt niet vaak voor.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 31 mar 2018 21:13
door nwam
Volgende week maar weer even omhoog dan, moet ik het wiel ondersteunen=
Ik heb alleen de beschikking over een poetsbrug, dus de wielen hangen van de grond.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 31 mar 2018 22:49
door mechanic
De 2008 2.0 16v heeft een 6bak (tl4,pk4?) en niet meer het systeem met de 3 boutjes en ashoes die de olie tegen houdt.
Mocht er thv de linker aandrijfas bak olie lekken zal dat waarschijnlijk een keerring zijn.
Afhankelijk van type bak is het mogelijk niet de procedure om te vullen tot het eruit loopt. Heb je dit nagezocht,of is er kans dat er teveel inzit wellicht en daardoor lekkage is?

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 31 mar 2018 23:22
door nwam
Bedankt voor het meedenken.
Ik denk ook niet dat de procedure vullen tot het eruit loopt zo is, de bout is daar te lang voor en je kan niet voelen wat het peil is.
Evident is wel dat er lekkage is.
Ik constateer dat aan de linkerkant bij de uitgang van de aandrijfas.
De bak schakelde moeilijk en de laatste tijd hoorde ik hem gieren.
Omdat er lekkage is waardoor de bodemplaat en de linkerkant van de aandrijving behoorlijk vet waren vermoedde ik dat er nu te weinig olie in zat.
Gevoelsmatig heb ik er nu een dikke liter meer in gedaan als dat er afgetapt is.
Als een teveel aan olie lekkage veroorzaakt dan moet dat nu helemaal goed duidelijk gaan worden.

Als het niet met die 3 boutjes gaat, hoe zit dat dan nu in elkaar en hoe kan ik dat verhelpen?
Hoe is nu het oliepeil te controleren?
Hoeveel moet er uberhaupt in?

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 01 apr 2018 10:54
door kaleido 1
Als de as er uit moet , is een poetsbrug prima , wiel moet vrij kunnen bewegen dan om de boel los te nemen.

Re: Koude versnellingsbakolie

Geplaatst: 01 apr 2018 10:59
door mechanic
Weet niet welke bak er in je scénic hangt,procedure is anders onderling.
De as zal vast zitten in de bak met een klemring,niet geschroefd,in de bak tenminste.