Pagina 1 van 1

How To. Vervangen vloeistof stuurbekrachtiging Espace IV

Geplaatst: 12 jul 2018 20:45
door Derk GTT
Aangezien onlangs na een lange rit ik opeens mijn stuurbekrachtiging begon te horen ben ik tot de conclusie gekomen dat deze vloeistof dient te worden vervangen.

Het geluid is na die ene keer gelukkig weg gebleven, maar vervangen lijkt me toch het beste aangezien de bruine kleur mij ook niet echt aan stond.

Allereerst gezocht naar de juiste vloeistof, maar de boekjes vertellen mij hier niets over.

Verder werd er op het internet gemeld dat je het hele reservoir dient te vervangen omdat daar het filter in zit wat niet vervangen kan worden. Geld dit ook voor de Espace ? Ik zie ook filmpjes waarbij auto's een apart filter ergens op de leidingen hebben dat kan worden vervangen.

Mocht iemand verder nog tips hebben die bij dit klusje van pas kunnen zijn dan hoor ik ze ook graag.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Re: Tips gevraagd voor vervangen vloeistof stuurbekrachtiging Espace IV

Geplaatst: 18 jul 2018 22:08
door Derk GTT
Vandaag deze klus geklaard.

Benodigdheden: 2 liter vloeistof (transmissie vloeistof), een paar slangen en iets om de vloeistof in op te vangen. Verder standaard gereedschap.

Door youtube geholpen (helaas geen filmpjes van de Espace), maar ondanks dat toch eerst de aanvoerslang van de pomp afgekoppeld in plaats van de afvoer. Zodoende gaf dit even een bende toen ik de auto een paar seconden liet lopen met het idee het systeem te spoelen.

Het is wel handig deze (dikkere) leiding eerst af te koppelen van de pomp om het reservoir te kunnen legen. Na het legen leiding weer monteren. Hierna kun je de afvoerleiding (hierdoor komt de vloeistof terug naar het reservoir) afkoppelen van het reservoir zonder dat er nog veel olie uit loopt. Altijd wel een doekje eronder. Ik heb toen op de aansluiting van het reservoir een slang gezet met het uiteinde boven het reservoir zodat als ik het reservoir vulde er geen of minimaal olie uit zou lopen. Als je hier een dopje voor hebt is dat natuurlijk beter.

Op de afvoerleiding zelf heb ik een extra slang bevestigd om de olie in een opvangbak te kunnen laten lopen.

Het reservoir weer gevuld en een tweede persoon gevraagd de auto even te starten. Tijdens het lopen continue het reservoir bijgevuld totdat ik er ongeveer een liter vloeistof in gegooid had en er verse vloeistof in de opvangbak liep. Nog even laten lopen zonder bijvullen om het reservoir zoveel mogelijk te legen.

Hierna konden de slangen weer verwijdert worden van het reservoir en de oorspronkelijke leiding en de leiding weer gemonteerd worden.

Het reservoir weer gevuld en nogmaals de auto laten starten. Wederom tijdens het lopen bij gevuld en daarna laten sturen om het systeem te ontluchten. Hierbij nogmaals olie bijgevuld en weer op pijl gezet.

De pomp heeft dit alles minimaal zonder olie gelopen en het kost nu ook weer minder kracht om te sturen.

Hopelijk heeft iemand er iets aan.

Het is een beetje een gedoe vooral om de juiste slang te vinden die op de leiding past. Deze kan anders snel gaan lekken.

Succes