Pagina 1 van 1
Schade door automatische handrem?
Geplaatst: 29 feb 2020 10:55
door freddyonderstal
Nog niet eerder gebeurd;
Vanmorgen ging ik naar de wasstraat, zo'n automatische waar je auto op een band wordt voortgetrokken.
Er staat duidelijk dat de motor moet blijven draaien, auto in neutraal, etc.
Tot nu deed ik dit altijd.
Echter, ik had de auto op de band gezet (linker voorwiel op zo'n lopende band) en zette de automaat in P, waardoor de automatische handrem werd geactiveerd. De auto rolde niet en bewoog lichtjes naar links. Ik had het meteen in de gaten, auto snel in N gezet en handrem eraf gehaald.
Het was dus zeker geen lange periode.
Maar toch de vraag; kun je hiermee schade aanrichten aan handrem of, in uiterst geval, de versnellingsbak?
Auto is een Kadjar 2019, Black Edition, Automaat.
Re: Schade door automatische handrem?
Geplaatst: 29 feb 2020 11:47
door WillemS
Als het wegdek nat was is de kans klein dat er schade is ontstaan, mits je er snel genoeg bij was.
Overigens is de P bij een automaat een transmissierem, de aandrijflijn wordt geblokkeerd dmv een pal die in een uitsparing van de aandrijflijn in de bak valt.
Nooit meer doen zou ik zeggen gewoon in N en de motor laten draaien. Of een andere wasstraat kiezen.
Re: Schade door automatische handrem?
Geplaatst: 29 feb 2020 11:50
door freddyonderstal
WillemS schreef:Als het wegdek nat was is de kans klein dat er schade is ontstaan, mits je er snel genoeg bij was.
Overigens is de P bij een automaat een transmissierem de aandrijflijn wordt geblokkeerd dmv een pal die in een uitsparing van de aandrijflijn in de bak zit.
Nooit meer doen zou ik eggen gewoon in N en de motor laten draainen. Of ee nandere wasstraat kiezen.
Ja, ik neem aan dat ook die lopende band nat is. De auto verschoof wel ietsje, maar ik had dit meteen in de gaten.
Volgens mij stopte de lopende band ook vanzelf. Ik denk dat ik binnen 5 a 10 seconden de automaat in N had en de handrem er weer af was.
Re: Schade door automatische handrem?
Geplaatst: 29 feb 2020 11:58
door freddyonderstal
WillemS schreef:
Overigens is de P bij een automaat een transmissierem, de aandrijflijn wordt geblokkeerd dmv een pal die in een uitsparing van de aandrijflijn in de bak valt.
Ben nu toch wel benieuwd ook; stel die band had mijn auto meegetrokken terwijl de automaat in P staat en de handrem erop. Welke schade kun je dan oplopen? Alle 4 de wielen zijn dan toch 'geblokkeerd', waardoor de auto over de weg/band schraapt?
Re: Schade door automatische handrem?
Geplaatst: 04 mar 2020 16:11
door WillemS
De transmissierem zit in de bak en die is verbonden met de voorwielen. De automatischehandrem zit op de achterwielen.
Door de nattigheid zullen de wielen gaan glijden en kan door snel handelen/ontgrendelen de schade beperkt/voorkomemen kunnen worden.
Re: Schade door automatische handrem?
Geplaatst: 04 mar 2020 17:17
door maestro12
De enigste schade zal vermoedelijk die aan je banden zijn, alhoewel die mee zal vallen doordat het 'wegdek' nat is. Schade aan de wasstraat is ook goed mogelijk, want die is er niet op gemaakt om geremde auto's door de wasstraat te sleuren.
Schade aan p-stand of handrem is zeer onwaarschijnlijk, die moeten er namelijk ook tegen kunnen als je de auto op een 35% helling neerzet.
Re: Schade door automatische handrem?
Geplaatst: 12 mar 2020 21:39
door yup
Transmissie-rem kan weldegelijk stuk, ken iemand (Mercedes W212 E-klasse) waarbij die is afgebroken omdat ie per ongeluk langzaamrijdend en remmend de auto in P heeft gezet. Die hoorde een harde krak en toen werkte de P stand niet meer. Transmissie-rem was fysiek stukgegaan.
Automatische handrem zal fysiek niet zo snel stukgaan, sterker nog, die is er zelfs op gemaakt om rijdend aangetrokken te kunnen worden (stel defect aan hoofdremsysteem heb je altijd de handrem nog).
Re: Schade door automatische handrem?
Geplaatst: 17 mar 2020 17:02
door WillemS
De transmissierem bestaat uit een rondsel op de aandrijflijn in de bak met inkepingen, daar valt een nok in als de P-stand wordt gebruikt, doe je dit rijdend/rollend dan zal de enorme kracht die op de nok wordt uitgeoefend deze idd kunnen doen afbreken. Staat de wagen stil en in P dan zal de nok het redelijk lang uithouden omdat er geen schokbelasting op wordt uitgeoefend. Lees je instruktieboekje er maar eens op na. het schakelen dient in een aantal gevallen beslist alleen bij stilstaande wagen te geschieden.