Pagina 1 van 1

Aandrijfas SKF voor Scenic RX 4

Geplaatst: 17 aug 2022 19:49
door jans01
Apart: As linksvoor voor dit type heeft bij meerdere leveranciers, ik heb er 2 zelf gezien, met SKF nummer VKJC1290 de juiste afmetingen uitgezonderd de diameter van de as zelf. Het lange stalen gedeelte heeft origineel een dikte van 33 mm. , die van SKF 25 mm. Een ander passend type is niet te vinden. Het betreft de Scenic 4x4 uitvoering in 2.0 benzine uitvoering die op veel punten afwijkt v/h standaard chassis en ophanging etc.
Tripode , homokineet, astap en ABS vertanding hebben dezelfde afmetingen. Dus in het uiterste geval kan ik die altijd nog overzetten.
Enige wat ik kan bedenken is dat de originele een dikwandige buis heeft. SKF is absoluut massief.
Ga 'm zaterdag monteren maar vreemd blijft het. Misschien iemand dit eerder meegemaakt b.v. forumlid MECHANIC ???

Re: Aandrijfas SKF voor Scenic RX 4

Geplaatst: 18 aug 2022 02:35
door mechanic
Wat is er mis/defect aan de originele as, mogelijk kun je de as beter proberen te redden i.p.v een afwijkend onderdeel monteren?

Als alles buiten de diameter van de buis gelijk is en de fabrikant claimt dat het moet passen, dan zal dat wel zijn lijkt me.
Heb dit soort dingen inderdaad vaker aan de hand gehad, kan me de afloop niet meer precies heugen.



Zou zelf de nieuwe as ielig vinden

Re: Aandrijfas SKF voor Scenic RX 4

Geplaatst: 18 aug 2022 21:20
door jans01
Eens met jouw laatste regel, mede daarom ook bovenstaand bericht.
Er is een lichte onbalans linksvoor bij zwaarder belasten b.v. caravan trekken in het toerengebied grofweg 2.800-3.200.
Is begonnen na vervanging koppelingsplaten 2 jaren geleden door garage. Hierop gereclameerd en samen met met mij alle ophangpunten / rubbers
nagelopen zonder resultaat. Achterste motorsteun toen vervangen door 2e hands, wat weinig opleverde. Afgelopen mei een nieuwe steun gemonteerd. Wel beter nu, maar niet geheel over. Zaterdag ga ik de as vervangen. Complete as is overigens goedkoper dan losse tripode en homokineet
Wordt vervolgd.....

Re: Aandrijfas SKF voor Scenic RX 4

Geplaatst: 19 aug 2022 10:25
door mechanic
De tripode van de linker aandrijfas valt in een 'hol' differentiëel tandwiel. (Juiste naam even niet paraat)

Vaker gezien dat deze ingelopen is, en het euvel van trillen dus niet door de aandrijfas zelf komt.
De rechter aandrijfas is een ander verhaal, die is anders geconstrueerd.

Re: Aandrijfas SKF voor Scenic RX 4

Geplaatst: 20 aug 2022 21:08
door jans01
Goede tip, maar gelukkig geen inloop sporen of slijtage te zien of voelen. Olie mooi helder en zonder gruis of metaaldelen. As gemonteerd. Er is inderdaad verbetering in het genoemde toerengebied. Voor dit moment ben ik tevreden. Over 1 week een uitgebreidere test met caravan naar het Sauerland. Overigens met een leeftijd van 21 jaren en 285.000 km. mag er ook iets trillen, denk ik.
De lekkage is weg.

Re: Aandrijfas SKF voor Scenic RX 4

Geplaatst: 20 aug 2022 22:09
door mechanic
Gek dat het niet weg is, heel veel kan er toch niet mis links voor.
Die binnenste hoezen zweten overigens àltijd, domme constructie. Scheuren geregeld door, alle olie weg en bak stuk.

Als er al vaak naar gekeken is door een specialist, en niks is.gevonden, wordt het oplossen niet eenvoudig gok ik.

Re: Aandrijfas SKF voor Scenic RX 4

Geplaatst: 20 aug 2022 22:49
door jans01
Mijn bovenstaande post iets aangepast. Vervolg over ca. 3 weken.

Re: Aandrijfas SKF voor Scenic RX 4

Geplaatst: 02 okt 2022 20:03
door jans01
Laatste update over dit onderwerp: Tijdens de laatste vakantie in september was de lekkage van transmissie olie en de daarmee gepaard gaande vervelende lucht gelukkig verdwenen.
De dreun / trillingen in 2e en 3e versnelling zijn nog aanwezig maar in mindere mate en in een kleiner toerengebied rond de 3.000 RPM. Oude autotests gevonden waarin het verschijnsel soms ook genoemd werd. Omdat het onderstel + aandrijving van Steyr-Daimler-Puch zijn, eens gezocht bij Volkswagen 4Motion en Syncro die hieruit voort gekomen zijn. Bij de RX4 4 is de aandrijving verdeling voor-achter standaard 80/20. Bij grotere inspanning kan dit 60/40 worden. Ik gok erop dat ergens in dit traject de "dreun" optreedt. Bij de 4-Motions wordt de verdeling elektronisch geregeld, wel iets anders dus.