Espace 4,bij maximale stuuruitslag slaat stuurbekrachtiging vast
Geplaatst: 06 apr 2025 14:33
Goedemiddag, via dit forum hoop ik de storing van mijn Espace 2.0T uit 2003 op te lossen …
Wil je met me meedenken?
Het begon met een losgelopen multiriem. Deze heb ik opnieuw gemonteerd, vervolgens een nieuwe set besteld (multiriem spanrol en geleiderol) en deze gemonteerd. Vervolgens dynamo storing. Deze laten reviseren en wederom gemonteerd. Vervolgens liep de multiriem er weer af. Onder de motorkap is het behoorlijk vochtig qua olie. Ik zag dat in het reservoir van de stuurbekrachtiging, geen olie meer zichtbaar was. Deze heb ik bijgevuld. Vervolgens om te ontluchten stuur van links naar rechts bewogen waarbij, bij maximale stuur uitslag, het overdruk ventiel van de stuurbekrachtigingspomp olie sproeide en de multiriem er weer afliep! Nu zou ik gewoon de stuurbekrachtigingpomp kunnen vervangen, maar zou dit ook door een defect in het stuurhuis kunnen komen? Zou het stuurhuis versleten kunnen zijn waardoor de druk op het stuurbekrachtigingsysteem te hoog wordt.
Wil je met me meedenken?
Het begon met een losgelopen multiriem. Deze heb ik opnieuw gemonteerd, vervolgens een nieuwe set besteld (multiriem spanrol en geleiderol) en deze gemonteerd. Vervolgens dynamo storing. Deze laten reviseren en wederom gemonteerd. Vervolgens liep de multiriem er weer af. Onder de motorkap is het behoorlijk vochtig qua olie. Ik zag dat in het reservoir van de stuurbekrachtiging, geen olie meer zichtbaar was. Deze heb ik bijgevuld. Vervolgens om te ontluchten stuur van links naar rechts bewogen waarbij, bij maximale stuur uitslag, het overdruk ventiel van de stuurbekrachtigingspomp olie sproeide en de multiriem er weer afliep! Nu zou ik gewoon de stuurbekrachtigingpomp kunnen vervangen, maar zou dit ook door een defect in het stuurhuis kunnen komen? Zou het stuurhuis versleten kunnen zijn waardoor de druk op het stuurbekrachtigingsysteem te hoog wordt.