Pagina 1 van 1

Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 29 sep 2010 19:26
door xplore
Beste leden,

Ik rij sind kort een scenic uit 1999 (niet het aller eerste model maar de facelift)

Deze wil ik graag verlagen. Nou bestaan er verlagingssets die voor en achter verlagen door middel van alleen veren.

Echter bij renault zeggen ze dat dit niet kan. Ik zou met veren alleen voren kunnen verlagen en achter zou de torsie versteld moeten worden.

Toch verkopen ze op internet verlagings-veren voor achter en voren te verlagen.

Wat is nu waar?

Groeten

Xplore

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 29 sep 2010 19:34
door WillemS
De achterveren zijn zgn. torsiestaven. Die zitten in een buis. Aan een uiteinde vast en het andere uiteinde aan de arm waar je wiel aanzit. Soms kan je die staaf eruit trekken en een tandje verdraaien, waardoor de arm lager of hoger gesteld kan worden.
Maar waarom wil je dit eigenlijk in een land dat vergeven is van de verkeersdrempels waardoor de boel telkens tegen de aanslag doorveert.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 29 sep 2010 20:17
door xplore
WillemS schreef:De achterveren zijn zgn. torsiestaven. Die zitten in een buis. Aan een uiteinde vast en het andere uiteinde aan de arm waar je wiel aanzit. Soms kan je die staaf eruit trekken en een tandje verdraaien, waardoor de arm lager of hoger gesteld kan worden.
Maar waarom wil je dit eigenlijk in een land dat vergeven is van de verkeersdrempels waardoor de boel telkens tegen de aanslag doorveert.
Hallo WillemS,

De auto is puur voor de hobby.
Maar wat jij mij dus wilt vertellen is dat je de scenic achter niet kunt verlagen met veren?

Groeten

Xplore

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 29 sep 2010 20:54
door WillemS
Kijk onder je wagen, zie je daar schroefveren. Ja, dan kan je die vervangen. Nee, dan heb je torsiestaven, en die kunnen ws. versteld worden.
SUC6

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 29 sep 2010 21:09
door mechanic
Er zijn bijna geen scenic type 1 met schroefveren achter. De gehele megane scenic reeks heeft last van afbrekende schokdempers achter waardoor de auto gedeeltelijk zakt. Het uithalen van de torsie staven is niet zomaar gedaan, en zal echt door een vakman met speciaal gereedschap gedaan moeten worden.
Afhankelijk van hoever je de auto wilt verlagen zul je ook de voorschokdempers moeten vernieuwen. Specialisten zeggen dat je tot max 4cm kunt verlagen met originele schokdempers. Vergeet niet de auto opnieuw uit te lijnen na elke aanpassing mbt wagenhoogte.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 19 okt 2010 11:04
door xplore
mechanic schreef:Er zijn bijna geen scenic type 1 met schroefveren achter. De gehele megane scenic reeks heeft last van afbrekende schokdempers achter waardoor de auto gedeeltelijk zakt. Het uithalen van de torsie staven is niet zomaar gedaan, en zal echt door een vakman met speciaal gereedschap gedaan moeten worden.
Afhankelijk van hoever je de auto wilt verlagen zul je ook de voorschokdempers moeten vernieuwen. Specialisten zeggen dat je tot max 4cm kunt verlagen met originele schokdempers. Vergeet niet de auto opnieuw uit te lijnen na elke aanpassing mbt wagenhoogte.

Weet jij wat dit ongeveer zal kosten? (verdraaien torsie)

Groeten

Xplore.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 19 okt 2010 17:32
door mechanic
Dat kost het aantal man-uren, en een garage die eraan wil beginnen.
Dealers zullen het over het algemeen niet doen..

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 19 okt 2010 20:22
door Socrates
Renier schreef:
mechanic schreef:Vergeet niet de auto opnieuw uit te lijnen na elke aanpassing mbt wagenhoogte.
Waarom? Met plaatsen van andere veren verandert er toch niets aan de uitlijning?
Ja wel als je een complete schroefset plaatst, maar met alleen andere veren zakt hij toch alleen wat, de rest blijft toch gelijk of zit ik nu verkeerd :?:
Volgens mij is de ophanging een soort van driehoek. Als je dan een zijde korter maakt zal het wiel wel degelijk naar binnen gaan staan. Denk ik.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 19 okt 2010 20:42
door mechanic
De wielstand, wagenhoogte etc veranderd inderdaad. Nadeel is dat je bij veel auto's alleen de sporing maar kan stellen, en dan heb je veel problemen met scheeftrekken, rare banden slijtage.
Bij flinke verlagingen slijten je draagarmen, fusee kogels etc een heel stuk sneller.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 19 okt 2010 21:19
door WillemS
Over het algemeen is 30 mm. het maximum haalbare met behoud van de originele dempers.
Ga je meer verlagen dan heb je ook speciale dempers nodig, want met de originele sla je dan de binnenkant vd demper stuk.
Een bijkomend nadeel met extreme verlaging is dat je problemen krijgt met verkeersdrempels en opritten.
SUC6

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 21 okt 2010 19:45
door mechanic
Ik reed vroeger een vw golf type 2, die 10cm verlaagd was. Draagarmen stonden schuin onder de auto, veel drempels zat ik klem met de uitlaat, hernia na 20km snelweg, totaal geen comfort. Auto was perfect uitgelijnd, gezien je bij een golf iets meer kan stellen als bij renault.
Zoiezo zit je bij kortere verlagingsveren op een gegeven moment dat de veer 'los' zit tussen de veerschotel en de originele schokdemper, is ook een afkeur punt. Dan zijn de kortere schokkers een oplossing.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 21 okt 2010 20:39
door WillemS
@ mechanic, 10 cm verlaagd??? Had je de veren eruit gelaten dan? Dan was het gewoon een kart :lol:

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 21 okt 2010 20:53
door mechanic
@willemS: Het reed ook als een kart, er zat totaal geen vering meer in. Heerlijk in de snelle bochten, maar als je in de stad woont heb je er bijzonder weinig aan. Toen ik het ding kocht zat een schroefsetje onder, die had ik wat afgesteld. Had geen zin meer in het terugstellen/uitlijnen en de markt voor petjes auto's was nog groot dus had een prima deal en een andere auto :D

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 21 okt 2010 20:55
door WillemS
@ mechanic, je had dus een echte "boomklevert" :D :lol:

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 21 okt 2010 21:05
door mechanic
Ach toen had ik net 1week mn rijbewijs en dan wil je stoer zijn :roll: :D

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 22 okt 2010 22:14
door WillemS
Tot 30 mm kan je gaan met de originele dempers.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 23 okt 2010 15:38
door DexterXL
Wil je het voor de "looks" doen, dan gewoon idd tot 30/40mm verlagen, dat kan nog met standaard dempers,
ooit heb ik dit zelf gedaan bij een Renaultje 5, ging prima, alleen de voorzijde kan je uitlijnen, achter is idd
met 2 torsieassen (elke kant 1), als je geen 2 linkerhanden hebt en een beetje technische kennis, dan kan je
dit zat thuis doen (achteras), voorzijde heb je iets meer voor nodig.
Wil je in principe betere rijeigenschappen, en denk je dat het alleen maar kan door te verlagen.....dan heb je dat mis
je kan ook hulpveren op de achteras plaatsen (MAD-veren), daardoor helt de auto minder over en stuurt wat strakker
uiteraard niet zo strak als bij verlagen :wink:

edit:
ik vond nog een foto van de as en de zelfgemaakte hulpstuk:
Afbeelding

Afbeelding

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 24 okt 2010 12:48
door xplore
Veel reacties en veel meningen........... :D :clap:

Wie durft het aan om mijn scenic achter te verlagen dmv de torsie te verstellen... :roll: :think:

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 24 okt 2010 16:53
door WillemS
Ik begin er niet aan, want dan komen de klachten dat hij telkens tegen de "bump-stop" aantikt.
Koop toch gewoon sport-dempers en stel die een beetje strak af. Je behoudt de veerweg en rijd veel strakker.
SUC6

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 24 okt 2010 19:26
door mechanic
Ik doe het ook niet..
Heb het ooit gezien bij "wheeler dealers" op discovery bij een peugeot 205 gti dat ze de torsie asses verdraaide, zag er makkelijk uit maar meestal komt er achteraf ellende van zoals willemS al aangaf :)
Wat je meestal ziet is dat de vooras iets wordt verlaagd, en achter wat stuggere dempers. Auto hangt dan iets meer voorover wat ikzelf wel mooi vind, behuid merendeel van het comfort.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 24 okt 2010 20:53
door DexterXL
Alleen voor verlagen is absoluut een afrader, dan krijg je dus dit:

Afbeelding

Met de volgende gevolgen:
- minder gewicht op de achteras, dus eerder glijden aan de achterkant
- raar stuurgedrag door meer gewicht op de voorkant
- koplampen moet aardig ver versteld worden, en dan maar hopen dat je hem zo ver kan bijstellen
- je zit anders in de auto, net alsof je stoel naar voren is gekanteld.....zit voor geen meter, last van
je armen omdat je meer op het stuur leunt

Of je doet het niet............of je doet het goed :thumb:

Afbeelding

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 24 okt 2010 21:23
door mechanic
Wat een onzin! Als je auto nu voor 10cm lager hangt als achter kan ik je mening delen, maar met 2-3cm ofzo is het is het echt niet waar. Eigenlijk waren al mijn vorige auto's verlaagd als ik er zo aan terugdenk, en dat waren de meest uiteenlopende modellen met uiteenlopende verlagingen. Golfjes, 5series,mercedes w124,volvo's,mazda's etc.
Merendeel lag voor iets lager als achteren, maar wat je zegt dat je op het stuur hangt heb ik nooit meegemaakt. Weet niet hoe jij achter het stuur zit?
De ts geeft aan dat het een hobby auto is, waarna ik er vanuit ga er geen 50.000km per jaar mee gereden wordt. Dan is het een optie die te overwegen valt ivm de hoeveelheid werk om de torsie as te verdraaien.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 24 okt 2010 21:27
door WillemS
Meet voor je begint de wagenhoogte voor en achter.
Als je nu gaat verlagen doe dan voor en achter met het zelfde aantal mm's.
Dit voorkomt dat de fusee-ashelling verandert waardoor het stuurgedrag wijzigt.
SUC6

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 26 okt 2010 19:27
door DexterXL
mechanic schreef:Wat een onzin! Als je auto nu voor 10cm lager hangt als achter kan ik je mening delen, maar met 2-3cm ofzo is het is het echt niet waar.
Je geeft zelf al aan dat jouw auto's voor en achter verlaagd waren, ik heb dus 2 maanden met alleen voorverlaging
gereden, ik kan je mededelen dat het echt ruk rijd, je zitting helt meer naar voren, dan kan je wel de rugleuning
verstellen, maar je gaat toch echt meer op je stuur leunen, en dan zou het zonde zijn als de TS niet hiervoor
gewaarschuwd word.....overigens was bij mij de verlaging rond de 4 cm :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 26 okt 2010 19:54
door mechanic
Mn golfje hing voor 10cm omlaag, en achter wellicht 4-5. Ook dan hangt de auto een stuk naar voren. Ik ben vrij groot dus zit altijd onderuit in de meeste auto's en heb daardoor nooit ervaren dat ik meer ging hangen. :)
Deze was prima verlaagd, kon op de vooras ook niet heel veel meer hebben maar nog wel comfortabel.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 26 okt 2010 21:18
door mechanic
De auto op de foto is inderdaad achter te laag ten opzichte van voor. Vind trouwens dat de laguna er zoiezo al snel uitziet alsof deze doorgezakt is achter. Een beetje belading en hangt al door.
Je kan in principe best met de originele dempers deze verenset monteren, zoals je al aangeeft zal jou auto met de 2.0 minder zakkan dan met de zwaardere 2.2 en 3.0 motor.
Na vervangen van de veren zul je wel hebben dat de auto wellicht iets meer gaat zoeken, en dat het stuur mogelijk iets anders staat. Er zijn bedrijven die specialiseren, dealers meestal niet,in verlaagde auto's uitlijnen. Echter zal het vermoedelijk allemaal wel meevallen en is de kans dat je niks extra's hoeft te doen ook aanwezig.
In theorie veranderd er vanalles, maar de praktijk laat wel zien wat er nodig is.
De verlaginsveren zijn wel stugger, dus dan zal die achter ook iets minder snel doorzakken.

Als je besluit te doen blijf er dan bij, de voorveren zijn met een klein uurtje wel vernieuwd en achter is met 10-15min gedaan. Als het resultaat je niet aanstaat kun je ze achter ook snel weer terug laten zetten.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 27 okt 2010 20:02
door mechanic
Twee uur om 2 veertjes te vervangen is echt lang, dat ben je heus niet bezig. Als het meezit heb je 2 veren in een goed uurtje vernieuwd. Renault heeft voorschrifttijden die soms wat ruim uitvallen, en de monteurs houden zich daar meestal aan omdat ze dan niet zo hard hoeven werken :)
Uitlijnen is eigenlijk altijd evenveel werk, gezien alles weer moet worden aangesloten. Als er niks gesteld hoeft te worden scheelt het alleen die tijd.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 28 okt 2010 20:07
door mechanic
De prijzen zijn bij elke officiele Renault dealer hetzelfde, althans dat zou zo moeten zijn gezien ze allemaal met dezelfde flatrate tijden werken. Je betaalt toch niet per uur maar per klus :) Als de prijsopgaaf niet zoveel afwijkt als met een teunbeun zou ik toch naar de dealer gaan.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 29 okt 2010 19:03
door mechanic
Nee, bij de dealer heb je flatrate tijden. Klant betaald het door renault voorgeschreven tarief, en niet meer.
Dus als het tegenzit omdat er iets niet los komt, of hoe dan ook, betaal jij niet meer als vooraf afgesproken. Tenzij er een onderdeel op de auto zit wat los moet en al gammel is, en het breekt af zul je die kosten toch moeten betalen. Maar bij een veer hoef je daar geen zorgen over te maken.

Bij mensen die blijven wachten werk ik zelf in elk geval nooit harder, gezien het merendeel rond pauze tijd komt, zullen ze langer moeten wachten :) Af en toe zijn er mensen die blijven wachten op een 120.000km beurt met distributieriem en alles wat daar uit komt. Zitten soms van 8-5 in het zitje :snooty:

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 29 okt 2010 20:32
door mechanic
Durf ik je niet te zeggen, weet alleen hoelang ik er zelf mee bezig ben en dat is normaal een 30-40min per kant.
Aan de achterkant zijn 2 veren vernieuwen 10minuten werk, dat is een kwestie van 2 schokdemperbouten losdraaien en de as laten zakken, veren eruit pakken en nieuwe erin.
Je pakt het in elk geval slim aan, als je net voor de pauze komt beginnen ze vaak met tegenzin :)
Helaas zijn het merendeel van onze klanten lease rijders die over het algemeen nergens iets om geven, en altijd net voor de pauze komen terwijl ze het donders goed weten. Ook al komen ze met een lampje, bij mij kunnen ze dan mn hele pauze blijven wachten.

Re: Wie heeft er gelijk? wie kan mij helpen!!!

Geplaatst: 04 jan 2012 00:48
door rolfg40
heb bijna mijn hele leven vw gereden en moet zeggen dat die wel makkelijker te verlagen zijn.
mijn oude golf 1 cabrio was maximaal verlaagd maar dan moet je soms voorzichtig rijden.


Afbeelding