Pagina 1 van 1
Scenic: Aandrijfas
Geplaatst: 22 mei 2011 14:32
door Richard71
Bij mijn Scenic 16RT uit '98 hoor ik bij scherpe bochten een ratelend geluid. Ik weet vrijwel zeker dat ik een aandrijfas/homokineet hoor. Ik heb even gecontroleerd en de aandrijfas bij de stuurkant kan ik bewegen..er is redelijk wat speling op deze as aanwezig. Is dit mijn bevestiging?
Daar dit mijn 1e renault is hoop ik dat iemand een uit-en inbouw schema/stappenplan heeft voor me. Ik heb al het benodigde gereedschap wel of kan er vrij makkelijk aan komen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 23 mei 2011 17:23
door mechanic
Waarschijnlijk de linker as inderdaad kapot, deze zijn normaal spelingsvrij.
Tap de bakolie af voor je deze uitbouwt, loopt leeg anders. Verder geen bijzonderheden, naafmoer los, schokdemperbouten onderkant los, 3boutjes van de aandrijfas op de bak los en as kan eruit. Reinig het aanligvlak goed. Meteen nieuwe bakolie erin kan geen kwaad

Re: Aandrijfas
Geplaatst: 01 jun 2011 18:36
door Richard71
as vervangen en bakolie gewisseld..............nu komt het...het geratel is niet weg

Re: Aandrijfas
Geplaatst: 01 jun 2011 20:23
door mechanic
Hoe is de staat van de andere as? Een hoes kapot, of speling oid. Deze kan het geluid ook veroorzaken.
Andere mogelijkheid is speling op de aansluitingen op de bak, maar dat is zeldzaam.
Kan het geluid van hier niet horen, maar zoals je zelf al denkt dat je mogelijk een aandrijfas hoort zou ik de andere kant ook goed controleren.
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 01 jun 2011 22:01
door de mon
Ik had ergens gelezen dat bij uitlijning de stuurarmen ongeveer dezelfde lengte moeten hebben.Mss draait het wiel iets te ver.Is het toevallig niet naar 1 bepaalde richting draaien en de andere richtng afdraaien geeft niets.Bussen draagarmen kan ook of torsiebar los aan draagarm.
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 01 jun 2011 22:15
door Richard71
Het geratel komt voor als ik beide kanten op stuur.
Wat ik wel merkte toen de oude as eraf was dat er een soort bus in de bak zat met groeven voor de tripode van de aandrijfas. Deze bus kon ik een centimeter naar voor en achteren schuiven.
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 13 jun 2011 18:56
door Richard71
Ik zag in mijn garage een blik vet staan voor aandrijfassen en bedacht me.....................ik ben toch niet vergeten om......

Re: Aandrijfas
Geplaatst: 13 jun 2011 21:12
door de mon
Het is te lang geleden dat ik de L aandrijfas los heb gemaakt.Als ik mij een beetje herinner;die kineet zit die niet verend in de versnellingsbak.Iemand moet dat toch weten.= mss het knikkeren.Je zei dat het los zat.
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 21 sep 2011 19:07
door Richard71
Ik heb besloten de aandrijfas aan de passagierskant ook te vervangen aangezien het geluid blijft. Wat ook de kop op steekt is het triller van de auto bij het optrekken in de 1e versnelling.
- kan dit door de aandrijfas komen?
- of is dit een motorsteun? maar welke dan?
Help wanted.
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 25 sep 2011 07:59
door Richard71
Niemand een idee?

wel
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 28 sep 2011 19:18
door Richard71
Aandrijfas rechts vervangen en het geratel is definitief weg
Wat blijft is dat ellendige schudden bij het optrekken in de 1e versnelling en de achteruit. Trek ik met 2500 toeren op dan is het er niet. Kan me niet voorstellen dat de koppeling of de drukgroep de oorzaak kan zijn. Denk zelf meer aan een motorsteun.
Iemand hier ervaring mee?
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 28 sep 2011 23:06
door de mon
Die onderste motorsteunen gaan dikwijls stuk.Zie je de pook veel bewegen?
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 29 sep 2011 12:01
door Richard71
Oh daar heb ik helemaal niet op gelet. Als we het over de onderste motorsteun hebben.......welke is dat dan?
Heb je een plaatje voor me? dat is meestal verhelderend.
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 27 jun 2012 13:43
door thiemehennis
hoihoi. Ik heb sinds een maand een Renault Kangoo, en nu blijken beide aandrijfassen versleten te zijn en vervangen te moeten worden. Ik vroeg de garage wat dat dan ongeveer ging kosten, en hij schatte toch tenminste 800 euro. Het is een vrij oude Kangoo dus dat zal bijna de helft van z'n waarde zijn. Klopt deze prijs? Richard, jij hebt het zelf gedaan, hoe duur zijn de onderdelen en hoe lang heb je er over gedaan?
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 27 jun 2012 16:44
door Richard71
EUhmm..zo'n 135 euro per aandrijfas en zo'n 6 werk voor beide kanten samen ....als ik me het goed herinner. Ik vind de prijs erg stevig hoor
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 12 jul 2012 21:02
door thiemehennis
mm.. ik heb inmiddels een tweede controle laten doen bij de ANWB (complete controle), en zij lieten de ABS ringen zelf zien (die gekartelde dingen). Deze waren niet kapot, maar er schijnen een soort klemmetje/ringen overheen te moeten zitten. Het leek allemaal veel minder dan eerst, maar vervolgens belde ik een andere garage, en die wisten te melden dat die ringetjes, hoe klein en pietluttig ook, niet opnieuw erop gezet kunnen worden, en dat de beide voorassen vervangen moeten worden (want bij beide ABS ringen waren de klemmetjes losgeraakt).
Ik wilde vervolgens de ANWB garage bellen ter verificatie, want daarover hadden ze me niks gemeld, maar heb na 15 minuten in de wacht weer opgehangen.
Klopt mijn verhaal, of heb ik het niet goed begrepen bij de ANWB garage? Wat ik zag, was een gekartelde ring (ABS ring) en naast die ring een zilverkleurige andere ring, en begreep dat die erover heen moest.
(PS. Ik denk wel te begrijpen hoe de ABS werkt: doordat de ring kartelig is, geeft het met een bepaalde frequentie wel/geen/wel/geen spanning af aan de meter (die zal er wel naast zitten). Op het moment dat de banden in de slip komen, geeft het een continue spanning af. Daarop reageert de computer. Klopt dit verhaal?)
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 13 jul 2012 15:03
door Rossy
Je hebt het idee erachter goed begrepen.
De ABS sensor is in de fusee geplaatst recht boven de tandenkrans.
Het klopt dat de tandenkrans niet los vervangen kan worden, dan moet gelijk de complete aandrijfas vervangen worden.
Ik denk dat het onderdeel wat bij de ANWB garage is aangewezen, de klem van de aandrijfashoes is.
Deze moet niet over de tandenkrans geplaatst worden, dan is het signaal helemaal weg en wordt ook de sensor gesloopt daar er niet al teveel ruimte tussen de sensor en de tandenkrans zit.
Wat is nu eigenlijk het hele probleem met de auto?
Geratel in bochten duidt meestal op een of twee kapotte aandrijfas(sen).
Antonio.
Re: Aandrijfas
Geplaatst: 13 jul 2012 15:09
door thiemehennis
hallo allemaal,
ben teruggebeld door de Renault garage en was zelf ook inmiddels tot de conclusie gekomen dat die zilverkleurige ring niet bij de ABS hoorde, maar inderdaad de klem was voor de ashoes. Die was dus losgeschoten en er moet een nieuwe opgezet worden. De ashoes was nog in orde, dus het enige wat moet gebeuren is het schoonmaken van de ABS ring (kartelring), de ashoes vullen met vet, en weer vastzetten met nieuwe klemmen (aan beide kanten was het losgegaan).
Mogelijk is de ashoes zelf ook al verouderd en niet meer flexibel, waardoor het zo weer kan gebeuren. In dat geval moeten ook de ashoezen zelf vervangen worden.
Gelukkig maar geen nieuwe aandrijfassen!
Bedankt voor de reacties!