Problemen bij vervanging banden
Geplaatst: 28 jun 2012 19:20
Hoi,
Ik verving vandaag de banden van onze Grand Scenic 2005 door een setje spiksplinternieuwe Goodyear VECTOR 4Seasons 205/60R16 92H Autoband 4 seizoenen-band, dankzij de ANWB test van vorig jaar waar hij als enige goede 4 seasons band uit de test rolde en dankzij dit forum die me op het spoor van Topbanden zette. Keurige levering, keurige prijs!
Maar goed, de montage bleek een probleem op te leveren: Achterbanden geen probleem, maar bij voorbanden gaf linksvoor een bandenspannings foutmelding. Tja en dan ga je piekeren, opzoeken.
Het handbeok van de auto stelt dat bij deze banden een spanning van 32 zowel voor als achter moet worden gekozen. Dat is volgens het apparaat waarmee je de lucht erin pompt gelijk aan een spanning van 2,3 - veel lager dan we erin hadden gestopt omdat op de banden zelf staat aangegeven dat ze een spanning van maar liefst 3,2 zouden moeten hebben.
Dus maar gauw die linkerband naar 2,3 teruggebracht. Echter zonder enig resultaat, sterker nog, als je de bandenspanning links verlaagt dan gaat nu ook rechts melden dat de bandenspanning niet goed is. Gek genoeg zijn de achterbanden nog op hoge spanning (ik meen 2,8 omdat we 3,2 wel erg hoog vonden) en geven die geen foutmelding. Voor hadden we ook 2,8 links en rechts gekozen en dat geeft wel een foutmelding.
Komt nog bij dat zelfs bij een relatief hoge spanning de banden nog lijken over te bloezen, dwz erg diep door te hangen waardoor de verleiding er sowieso is om ze niet nog minder lucht te geven.
Vraag 1 is: kan het zijn dat je bij 4 seasons banden af moet wijken van die door de fabrikant voor deze maat banden opgegeven spanning, en zo ja in welke mate?
Vraag 2: wat kan er tijdens de montage van nieuwe banden gebeuren dat de "spanning corrigeren" opdracht niet weg te krijgen is, al probeer je alles van hoog naar laag.
Vraag 3: kan het zijn dat er twee foutsystemen door elkaar heen aan het akkeren zijn, dwz dat enerzijds een balans tussen links en rechts de oorzaak is als je alleen de band met de foutmelding aanpakt zodat je uiteindelijk aan beide voorwielen een foutmelding aan je broek krijgt?
Alle hulp meer dan welkom, de monteurs zijn goedwillende mensen met een kleine garage, ik vrees dat hun ervaring met Renault weleens wat tekort zou kunnen schieten sinds de chef van de werkplaats er niet meer is. En ik wil niet echt met een voortdurende foutmelding voor mijn ogen hoeven rijden... (de meting op alle 4 wielen was goed, enige tijd geleden heb ik een foutmelding met de oude banden gehad die door bijvullen van de banden keurig opgeheven werd).
Ik verving vandaag de banden van onze Grand Scenic 2005 door een setje spiksplinternieuwe Goodyear VECTOR 4Seasons 205/60R16 92H Autoband 4 seizoenen-band, dankzij de ANWB test van vorig jaar waar hij als enige goede 4 seasons band uit de test rolde en dankzij dit forum die me op het spoor van Topbanden zette. Keurige levering, keurige prijs!
Maar goed, de montage bleek een probleem op te leveren: Achterbanden geen probleem, maar bij voorbanden gaf linksvoor een bandenspannings foutmelding. Tja en dan ga je piekeren, opzoeken.
Het handbeok van de auto stelt dat bij deze banden een spanning van 32 zowel voor als achter moet worden gekozen. Dat is volgens het apparaat waarmee je de lucht erin pompt gelijk aan een spanning van 2,3 - veel lager dan we erin hadden gestopt omdat op de banden zelf staat aangegeven dat ze een spanning van maar liefst 3,2 zouden moeten hebben.
Dus maar gauw die linkerband naar 2,3 teruggebracht. Echter zonder enig resultaat, sterker nog, als je de bandenspanning links verlaagt dan gaat nu ook rechts melden dat de bandenspanning niet goed is. Gek genoeg zijn de achterbanden nog op hoge spanning (ik meen 2,8 omdat we 3,2 wel erg hoog vonden) en geven die geen foutmelding. Voor hadden we ook 2,8 links en rechts gekozen en dat geeft wel een foutmelding.
Komt nog bij dat zelfs bij een relatief hoge spanning de banden nog lijken over te bloezen, dwz erg diep door te hangen waardoor de verleiding er sowieso is om ze niet nog minder lucht te geven.
Vraag 1 is: kan het zijn dat je bij 4 seasons banden af moet wijken van die door de fabrikant voor deze maat banden opgegeven spanning, en zo ja in welke mate?
Vraag 2: wat kan er tijdens de montage van nieuwe banden gebeuren dat de "spanning corrigeren" opdracht niet weg te krijgen is, al probeer je alles van hoog naar laag.
Vraag 3: kan het zijn dat er twee foutsystemen door elkaar heen aan het akkeren zijn, dwz dat enerzijds een balans tussen links en rechts de oorzaak is als je alleen de band met de foutmelding aanpakt zodat je uiteindelijk aan beide voorwielen een foutmelding aan je broek krijgt?
Alle hulp meer dan welkom, de monteurs zijn goedwillende mensen met een kleine garage, ik vrees dat hun ervaring met Renault weleens wat tekort zou kunnen schieten sinds de chef van de werkplaats er niet meer is. En ik wil niet echt met een voortdurende foutmelding voor mijn ogen hoeven rijden... (de meting op alle 4 wielen was goed, enige tijd geleden heb ik een foutmelding met de oude banden gehad die door bijvullen van de banden keurig opgeheven werd).