Pagina 1 van 1

Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 14 dec 2013 13:08
door Radical
Model/uitvoering :Kangoo 2
Bouwjaar :2009
Brandstof :Benzine/LPG

Hallo

Hier zijn we weer ...
Ik heb een tijd geleden een stukje gepost over de melding " controleer uitlaatgas " .
Nieuwe bobijn , zelfde melding bleef , ook de symptomen , schokken en storing op de 2de bougie bleven .

Nu , een tijdje later startte de auto niet meer , touring gebeld en die stelden vast dat de benzinepomp niet meer aan sloeg .
Weggesleept naar de garage , die heeft de benzinepomp geforceerd gestart , aangestuurd met de computer .
De auto reed weer .
2 weken later starte de auto weer niet meer , het zelfde verhaal , terug naar de garage .
Daar stelden ze vast dat de benzinepomp niet meer draaide en dat het kwam doordat een van de pinnetjes van de stekker verbrand was .Het pinnetje is dikker dan de 3 pinnetjes ernaast , dus kan wat meer stroom aan .
IMG_20131214_124034.jpg
IMG_20131214_124044.jpg
De benzinepomp vernieuwd en 670 euro lichter ...
Na een kilometer of 50 , wat denk je ... Het motoricoontje in het dashboard begint terug te pinken , de melding "controleer uitlaatgas" verschijnt weer .
De garagist vertelt me dat de uitvoering van de bekabeling te licht is voor wat het moet doen , de kabels zijn niet dik genoeg en blablabla ... de werknemer daar zegt me dat er te veel amperage op de kabel zat , maar waarom is dat dan ? en heeft het te maken met de andere symptomen of is het een alleenstaand probleem ?
Nu is het mogelijk dat mijn nieuwe benzinepomp terug aan het verbranden is en dat ik binnenkort nog es 700 euro kan ophoesten , zonder dat het probleem echt verholpen is .

Kan het te maken hebben met de besturing van de LPG-installatie of heb ik iets fout gedaan bij het aansluiten van mijn trekhaak ? Zelf heb ik ook een 3 dubbele sigarettenaansteker voorzien in mijn wagen , maar zou een mogelijke fout in zoiets zo een probleem kunnen veroorzaken ?

Als jullie denken te weten wat het zou kunnen zijn laat dan iets weten , want ik ben het spuugzat ... :snooty:

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 14 dec 2013 20:04
door Mathijs
Radical schreef:Kan het te maken hebben met de besturing van de LPG-installatie
...hoe vaak rij je eigenlijk op benzine, en hoe is de kwaliteit van de benzine in de tank inmiddels ?

Stel dat je weinig op benzine rijdt, dan kan die naar langere tijd gaan 'vergummen', waardoor de benzinepomp er meer kracht (amperage) voor nodig heeft om het nog door de leidingen heen te kunnen pompen.
We praten dan over benzine die teveel ingedikt is om nog lekker te stromen en de leidingen te besmeuren, maar te weinig om (volledige)verstopping in de leiding en filter te geven.

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 15 dec 2013 12:11
door mechanic
Gekend probleem bij de kangoo II modellen is dat de stekker verbrand van de benzinepomp zoals op jou foto.
Ik maak op dat de eerste keer de bedrading incl de benzine pomp vernieuwd is, en nu voor de 2e keer de kabel verbrand is??

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 15 dec 2013 18:24
door Radical
Mechanic ... nee , het is nu de eerste keer dat het gebeurd is . Maar kan ik het een tweede keer verwachten ?
Een gekend probleem ? Waardoor ontstaat dat probleem dan wel ?
Je kent mijn eerste post , de problemen zijn nog steeds hetzelfde ... onregelmatige werking op de tweede bougie .
Schokken en meldingen bij het stationair draaien , soms helpt het om tijdens het aanschuiven in de file de motor af te zetten en terug te starten , dan kan het zijn dat het schokken minder is . Natuurlijk met een bang hart , want als die niet meer start ... :?
Bij het uitlezen in de garage vertelde de garagist mij dat de computer eerst een storing op de 4de bougie opmerkte en daarna terug op de 2de bougie ...

Mathijs ... Daar heb ik nog niet bij stilgestaan ... Maar ik tank kleine hoeveelheden , de tank is nooit meer dan de helft gevuld en daar doe ik in de zomer ongeveer ongeveer 4 weken mee , denk ik . In de winter minder lang omdat de motor kouder is . De tank gaat ook nooit leeg , omdat de brandstofmeter meezakt met het verbruik , ook al rij ik op gas .Dus de meter piept , hij is leeg , volgens de computer ! Maar er is nog maar een kleine hoeveelheid uit de tank . Enkele dagen later , bij de volgende tankbeurt , tank ik 15 euro en is de tank terug tot de helft gevuld . Denk je dat het nodig zou zijn of zou kunnen helpen om de leidingen eens door te blazen ? Maar dat zou dan enkel het probeem met de brandstofpomp verhelpen .
Tenzij dat een deels verstopte leiding problemen zou geven bij de bougies . De LPG-installatie word deels bijgestuurd met benzine ... maar dat zijn volgens mij heel minieme hoeveelheden die bijgespoten worden .
Zou een bepaald additief helpen , die ik bij de benzine giet ?

Ik begin meer en meer te denken dat de autoconstructeur fouten inbouwt , om onderdelen te verkopen . Mss weten ze dit enkel aan de top . Maar een ding is zeker , mijn volgende zal geen renault zijn .

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 15 dec 2013 19:56
door mechanic
Mogelijk te dunne kabels, na vervangen pomp en kabel heb ik geen defecten meer gezien. Bij lpg elke beurt bougies vv en om de beurt lpg filter. Is dit gebeurd?

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 15 dec 2013 20:10
door Radical
Hmmm ... onderhoud aan LPG-installatie ? Nooit van gehoord .
Maar ik heb de symptomen ook als ik de auto op benzine laat rijden ...

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 15 dec 2013 21:49
door Mathijs
Radical schreef: onderhoud aan LPG-installatie ? Nooit van gehoord
Denk dat het wel zo veilig is dat dat in een goede staat verkeerd :shock:
Ofwel onderhoud, ofwel inspectie. Een LPG tank mag ook maar een bepaald aantal jaren gebruikt worden. Nou ja, officieel dan, in de praktijk rijden auto's veel langer door met dezelfde tank.

Je kan eens proberen een 'reiniger' bij je benzine in te gooien. Reken niet op wonderen, als Mechanic al zeft dat het een gekend probleem is, zal eerder de dikte van de bedrading oid te zuinig gekozen zijn.

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 16 dec 2013 08:27
door mechanic
Het slecht lopen heeft niks te maken met de bedrading van de pomp, die is nu immers gerepareerd en ok bevonden.
Het slecht lopen kan komen door slechte bougies. Die hoor je periodiek te vervangen elke 30.000km bij lpg auto's ipv elke 60.000km. Niet alle lpg installaties hebben een lpg filter, maar die worden wel aangeraden te vernieuwen eerste keer bij 30.000, dan om de 60.000km. Eigen auto's in onderhoud krijgen elk jaar bougies en lpg filter daar het arbeid nihil is en onderdelen goedkoop zijn. Voorkomen is beter dan genezen.
Het is niet zo dat een lpg tank maar 10jaar mee mag, bouw je een oud lpg systeem van bijv 11 jaar oud opnieuw in een andere auto, dan moet deze gekeurd worden en evt wat zaken vernieuwd.
Verder wordt bij de apk de lpg installatie beoordeeld op montage, lekkage, en algehele conditie.

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 21 feb 2014 18:18
door Radical
Het is al een tijd geleden .
Maar het probleem is opgelost .
Ik heb de LPG installateur naar de wagen laten kijken en die kon binnen de 5 minuten zeggen wat het probleem was .
Ik heb de garagist de kleppen laten regelen ... , ... --' .
Hoe kan een garagist nu zo over zo een " klein " probleem kijken ???
Nadat de kleppen geregeld waren , was het schokkerig rijden verdwenen en kwam de melding niet meer terug .
Wel kan het zijn dat bij het stationair draaien , soms een " misfire " gebeurt , ik voel dan een ontploffing , zal ik maar zeggen , in de motor . Maar verder alles tiptop in orde .

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 21 feb 2014 21:34
door WillemS
Dat ploffen kan duiden op een verbrande klep, doordat je lang bent doorgereden met te krap afgestelde kleppen.
Eentje is wellicht wat gaan "kieren" en als dan de hete verbrandingsgassen erlangs stromen kan een klein randje zo heet worden dat het verbrand en de klep blijvend een beetje lekt.
mvg WillemS

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 21 feb 2014 21:46
door Radical
Azo ...
En kan dat dan erger worden op termijn ?
Maar ik moet nog es terug gaan naar de LPG installateur om de installatie nog eens te finetunen .
Mss zal die iets opmerken .

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 21 feb 2014 21:55
door WillemS
Ja, vraag hem er dan naar.
mvg WillemS

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 22 feb 2014 19:54
door mechanic
Bij de 16v motoren zijn de kleppen zelfstellend,of heb je een 8v?

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 23 feb 2014 12:15
door WillemS
Dat zelfstellend houdt een keer op, als de hydraulische lifter aan het eind van z'n bereik is gekomen, toch?.

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 23 feb 2014 13:57
door Radical
De garagist heeft ze kunnen regelen , dus ik veronderstel dat het een 16V is .
Het is een kangoo KWO/1 (02/2008 tot vandaag ) 1.6 87pk .
Dat is wat ik ingeef op de onderdelensites ;)
De LPG installateur zei ook dat veel garagisten denken dat al de nieuwere wagens zelfstellende kleppen hebben , maar dit model kan nog geregeld worden , zei m .

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 23 feb 2014 14:07
door mechanic
De 87pk is de 8klepper met kleppen die elke beurt gesteld dienen te worden.

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 23 feb 2014 15:10
door Radical
Ah ja ... beetje te snel gelezen daarnet .
De 8V is het dan .

Re: Controleer uitlaatgas deel 2

Geplaatst: 23 feb 2014 16:35
door WillemS
Ja, en als die op Gas loopt moet de klepspeling bij iedere grote beurt gekontroleerd worden.