Airco manueel schakelen
Geplaatst: 10 apr 2014 16:42
Model/uitvoering : Kangoo 1.5
Bouwjaar :1996
Brandstof :Diesel
Beste forumleden.
Zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Oswald Govaerts, woon te Antwerpen (B) , gehuwd, 3 kinderen
Koeltechnicus van beroep. Werkzaam als technicus algemeen in de HORECA sector.
Ik bezit sinds twee maanden een Renault Kangoo DCI 1.5 diesel.
Ik kocht hem tweedehands en de verkoper was zo eerlijk om me te vertellen dat de airco niet werkte.
Ondertussen heb ik er al iets van een 1000 kilometer mee gereden, tot volle tevredenheid.
Omdat het stilaan zomer gaat worden, bracht ik hem binnen in de plaatselijke Renaultgarage met de vraag of zij de airco konden herstellen.
Na twee dagen kreeg ik telefoon met de mededeling dat de fout in de 'computer' zit.
Ben hem terug gaan ophalen (150 Euro diagnosekost) en heb het schema van deze wagen opgezocht.
Ik heb het volgende gedaan :
Het relais van de compressor heb ik door middel van een aparte schakelaar gestuurd.
Aanvankelijk werkte dit vrij goed. Ik heb een testrit gedaan en de airco deed het prima.
Tot vanochtend. Een luide knal en het geluid van wegsissend gas. Wat was er gebeurt ? Eén van de leidingen, de persleiding,
bleek ontploft. Koelgas weg.
Toen ik de monteur belde, was het antwoord "Ah ja....de hoge druk beveiliging doet het nu niet meer, vermits je een bypass hebt gemaakt rond de computer".
Ik heb hier toch wel enige bedenkingen bij. ALs de hoge druk te hoog wordt, duid dat meestal op een verstopping tussen de compressor en de verdamper.
Al bij al een vervelend probleem. Ik zou enerzijds wel een andere 'computer' kunnen aanschaffen (prijs 950 Euro volgens de monteur).
Maar zullen dan alle problemen rond die airco opgelost zijn ?
Wat is jullie mening hieromtrent ? Wat zouden jullie doen ? De ontplofte leiding is ondertussen besteld.
Bouwjaar :1996
Brandstof :Diesel
Beste forumleden.
Zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Oswald Govaerts, woon te Antwerpen (B) , gehuwd, 3 kinderen
Koeltechnicus van beroep. Werkzaam als technicus algemeen in de HORECA sector.
Ik bezit sinds twee maanden een Renault Kangoo DCI 1.5 diesel.
Ik kocht hem tweedehands en de verkoper was zo eerlijk om me te vertellen dat de airco niet werkte.
Ondertussen heb ik er al iets van een 1000 kilometer mee gereden, tot volle tevredenheid.
Omdat het stilaan zomer gaat worden, bracht ik hem binnen in de plaatselijke Renaultgarage met de vraag of zij de airco konden herstellen.
Na twee dagen kreeg ik telefoon met de mededeling dat de fout in de 'computer' zit.
Ben hem terug gaan ophalen (150 Euro diagnosekost) en heb het schema van deze wagen opgezocht.
Ik heb het volgende gedaan :
Het relais van de compressor heb ik door middel van een aparte schakelaar gestuurd.
Aanvankelijk werkte dit vrij goed. Ik heb een testrit gedaan en de airco deed het prima.
Tot vanochtend. Een luide knal en het geluid van wegsissend gas. Wat was er gebeurt ? Eén van de leidingen, de persleiding,
bleek ontploft. Koelgas weg.
Toen ik de monteur belde, was het antwoord "Ah ja....de hoge druk beveiliging doet het nu niet meer, vermits je een bypass hebt gemaakt rond de computer".
Ik heb hier toch wel enige bedenkingen bij. ALs de hoge druk te hoog wordt, duid dat meestal op een verstopping tussen de compressor en de verdamper.
Al bij al een vervelend probleem. Ik zou enerzijds wel een andere 'computer' kunnen aanschaffen (prijs 950 Euro volgens de monteur).
Maar zullen dan alle problemen rond die airco opgelost zijn ?
Wat is jullie mening hieromtrent ? Wat zouden jullie doen ? De ontplofte leiding is ondertussen besteld.