Pagina 1 van 1
Storing - Oranje sleutel op dashboard Twingo
Geplaatst: 01 mei 2015 12:13
door 5W30
Twingo/2-deurs/1.2 bezine
2007
Benzine
Hallo
Ik heb een storingsmelding met een oranje sleutel op het dashboard v/d Twingo
Ik heb het onderhoudsinterval al terug op 30000 km gezet met de knop van de ruitenwisser
Toch blijft het sleutellampje branden
Nog even verder gecheckt, ook het oranje luchpollutielampje of zgn katalysatorlampje brandt permanent
Ik vermoed dat er iets anders fout zit. Wat zou dit kunnen zijn ?
Re: Storing - Oranje sleutel op dashboard Twingo
Geplaatst: 01 mei 2015 18:12
door kaleido 1
Laat hem eerst eens uit lezen , kan van alles zijn.
Zou er niet te lang mee blijven rijden om gevolg schade aan oa katalisator te voorkomen.
Re: Storing - Oranje sleutel op dashboard Twingo
Geplaatst: 06 mei 2015 18:45
door 5W30
Diagnose: een zuurstofmeetsonde is defect. Wel een behoorlijk duur verhaal voor een sonde die op zich maar een paar tientallen euro's kost. Als het zo blijft voortgaan, dan worden reparaties een stuk onbetaalbaar.
Re: Storing - Oranje sleutel op dashboard Twingo
Geplaatst: 06 mei 2015 20:18
door kaleido 1
Is deze ook daadwerkelijk doorgemeten en live getest , want als deze buiten zijn regel bereik komt geeft die dit ook aan als storing.
We praten hier over oorzaak en gevolg , de oorzaak kan wat anders zijn dan wat er nu aan gegeven wordt.
Re: Storing - Oranje sleutel op dashboard Twingo
Geplaatst: 09 mei 2015 12:46
door 5W30
@Kaleido. Als ik zie hoeveel uur en kost ze gerekend hebben voor meten en testen hebben ze de waarschijnlijk de ganse showroom meegetest. Afgaand op het aantal uren moet de diagnose zeker 300% juist zijn. Natuurlijk hoop ik dat ze weten wat ze aan het doen zijn, ikzelf ben geen expert in zuurstofsondes.
Het rare in het verhaal is wel dat ze in de garage zeggen dat je om dit te vermijden regelmatig op de autostrade moet gaan rijden. En dat met een benzinemotor. Raar. Ik zou denken dat een stadswagen zoals Twingo gemaakt is voor de stad en dat de sondes moeten bestand zijn tegen stadsritten. Hoe kan een sonde nu de geest geven omdat je met de auto meestal in de stad en in korte ritten rijdt ? Dat snap ik niet. Op een benzine kan er toch geen roetophoping zijn zoals een diesel ? Of is het dat de wagen soms niet op hoge temperatuur raakt en de sonde daardoor corrodeert ?