Pagina 1 van 1
Alternator Megane3 aansluiting
Geplaatst: 28 jun 2016 12:16
door FRANCOIS 51
DSCN6671.JPG
Hallo,
Kreeg melding op het display van mijn Megane 3 Grandtour 1,5 dci bouwj. 2010 ...Accu zwak . En de Accu is nieuw .Ben even gaan meten bij draaiende motor en meet op de batterij 13,5 volt , ook tussen de dikke rode draad op de Alternator en de neg. van de batterij. Ik dacht 13,5 volt moet voldoende zijn om op te laden .Blijkbaar niet wat op internet vond ik dat dit een 14,4 volt zou moeten zijn ...mijn dochter heeft een clio ...dus daar even gaan meten en inderdaad 14,4 volt . Dus denkelijk is de alternator defect ...het is een Valeo TG15C 146 ...ziet er nog als nieuw uit , auto is 6 jaar en amper 61.000km op de teller .
Op de Alternator zit boven ook nog een kleine connector ...met één dun oranje draadje ? wat is hier de bedoeling van .
Re: Alternator Megane3 aansluiting
Geplaatst: 28 jun 2016 12:32
door mechanic
13,5v is inderdaad te weinig. Dat kabeltje is de voorbekrachtiging van de dynamo.
Vermoed dat je dynamo de geest aan het geven is.
Re: Alternator Megane3 aansluiting
Geplaatst: 28 jun 2016 12:36
door FRANCOIS 51
Hallo Mechanic,
wat bedoel je met voorbekrachtiging ? ik had al wat gezocht op internet ,maar onduidelijk ik kwam tegen voor de toerenteller en naar de boord computer ...deze zou de Alternator aansturen om te laden met meer of minder spanning .
grt,
françois
Re: Alternator Megane3 aansluiting
Geplaatst: 28 jun 2016 12:43
door mechanic
Op diverse sites staat het beter uitgelegd dan ik kan verwoorden.
Een dynamo heeft spanning nodig om te werken. Hiermee wordt de dynamo voorzien van spanning voordat de motor draait. Als deze eenmaal draait is deze zelfbekrachtigend en valt de spanning op de stekkeraansluiting weg.
De toerenteller staat hier los van.