2006 Megane: welke bougies en bobines?
Geplaatst: 02 feb 2018 16:52
betreft: 14-SV-SR 2006 Megane II Facelift 1.6
motorcode: 82kW K4M 812/813 (denk ik)
De motor loopt niet lekker, zowel op benzine als LPG. Hoe verder ik het gaspedaal induw, hoe erger het wordt. De motor trilt en bromt. Weinig vermogen, bijna alsof de handrem erop staat.
Op het dashboard brandt soms het 'rode motorblok', en soms een melding "ontsteking nakijken". Meldingen op dashboard zijn er niet bij elke motorstoring.
Het probleem is intermittent; treedt op met tussenpozen, soms een paar keer per minuut. Ik weet niet zeker of het probleem ook met koude motor optreedt.
Draden en stekkers heb ik uitgebreid nagekeken, maar ik kon geen gebrek vinden. Bobines en bougies heb ik zorgvuldig gereinigd, maar dat hielp niet.
Nu wil ik bougies vervangen. Liever niet die dure speciale LPG-bougies. Merktekens op huidige bougies ben ik vergeten te bekijken. Afwijken van voorgeschreven 'benzinebougies': 1 graad kouder en 0.1mm krapper afstellen, is dat een goed idee? Of gewoon voorgeschreven 'benzinebougies' 0,1mm krapper en vaker vervangen? NGK 4388? NGK 4619?
Als nieuwe bougies niet helpen wil ik bobines vervangen. Merktekens op huidige bobines heb ik gefotografeerd. Een 4-pack voor 75,- van renault-bobine.nl > jdk-bobine.nl, is dat een goed idee?
motorcode: 82kW K4M 812/813 (denk ik)
De motor loopt niet lekker, zowel op benzine als LPG. Hoe verder ik het gaspedaal induw, hoe erger het wordt. De motor trilt en bromt. Weinig vermogen, bijna alsof de handrem erop staat.
Op het dashboard brandt soms het 'rode motorblok', en soms een melding "ontsteking nakijken". Meldingen op dashboard zijn er niet bij elke motorstoring.
Het probleem is intermittent; treedt op met tussenpozen, soms een paar keer per minuut. Ik weet niet zeker of het probleem ook met koude motor optreedt.
Draden en stekkers heb ik uitgebreid nagekeken, maar ik kon geen gebrek vinden. Bobines en bougies heb ik zorgvuldig gereinigd, maar dat hielp niet.
Nu wil ik bougies vervangen. Liever niet die dure speciale LPG-bougies. Merktekens op huidige bougies ben ik vergeten te bekijken. Afwijken van voorgeschreven 'benzinebougies': 1 graad kouder en 0.1mm krapper afstellen, is dat een goed idee? Of gewoon voorgeschreven 'benzinebougies' 0,1mm krapper en vaker vervangen? NGK 4388? NGK 4619?
Als nieuwe bougies niet helpen wil ik bobines vervangen. Merktekens op huidige bobines heb ik gefotografeerd. Een 4-pack voor 75,- van renault-bobine.nl > jdk-bobine.nl, is dat een goed idee?