Pagina 1 van 1

OBD-poort

Geplaatst: 30 okt 2018 07:51
door Worteltjestaart
Hoi allemaal,

Ik heb sinds dit voorjaar een 2015er Mégane Estate Limited met de welbekende 1.5dCi-motor en EDC-versnellingsbak.
Sinds 2 dagen vliegt er heel kort, vergezeld door een bliepje, een rode foutmelding door het display naast de snelheidsmeter. Maar, de melding verdwijnt ook weer zó snel dat ik niet kan zien wat er nou stond.

Daarom bedacht ik mij dat ik met mijn Bluetooth-dongeltje wel eens de fouten uit kon lezen. De OBD-poort moet achter de versnellingspook onder de radio achter een klepje zitten, maar ik krijg dat @@%^*$$-klepje niet open. Wat is de truc?

Overigens: de fout lijkt enigszins reproduceerbaar te zijn, treedt i.h.a. op vrij kort nadat ik de achterruitverwarming heb afgeschakeld (dan heb ik al een kilometer of 5 á 7 gereden, de koelwatertemperatuurmeter staat dan op 1 blokje). Dat i.c.m. dat het optreedt nu het 's nachts koud en vochtig is, vermoed ik eerst een accu- of dynamo die niet helemaal 100% meer is.
De auto heeft nog garantie, maar voordat ik weer een paar uur moet vrijplannen om bij een dealer langs te gaan wil ik eerst eens kijken of er eigenlijk wel storingscodes zijn opgeslagen, vandaar.

Re: OBD-poort

Geplaatst: 27 nov 2018 07:48
door Worteltjestaart
Even een schopje omhoog...

De verkopende dealer heeft getracht de storing te diagnosticeren, maar is daar niet in geslaagd: blijkbaar is de storing te kort om een foutmelding in de computer op te slaan, want de auto heeft nulkommanul foutcodes opgeslagen (op zich wel een goed ding trouwens; mijn C5 jaren terug had er altijd wel een paar, ook al sloegen die nergens op).
En probleem is dus, de storing is niet zomaar te reproduceren.

Wel, sinds vandaag, schiet de storing ook eens langs zonder dat ik aan de achterruitverwarming ben geweest. De frequentie gaat dus omhoog.

Vandaar dus nogmaals een poging... hoe krijg ik dat klepje los dat de OBD-poort afdekt....?

Re: OBD-poort

Geplaatst: 27 nov 2018 17:19
door WillemS
Het klepje is idd lastig te openen, je hebt er een soort haak voor nodig. Bekijk dit filmpje maar eens rustig.
https://www.outilsobdfacile.com/locatio ... t-Megane-3
mvg WillemS

Re: OBD-poort

Geplaatst: 28 nov 2018 11:51
door Worteltjestaart
Jeej, gelukt!
Bijna op het randje van 'ik trek te hard en maak het straks stuk' en toen kwam ie los.

Kan ik nu de bluetooth lezer eens er in zetten en laten loggen, kijken wat er uit komt.

Re: OBD-poort

Geplaatst: 29 nov 2018 12:14
door Worteltjestaart
... en meteen waarschijnlijk de oorzaak gevonden.

Op het moment dat de storing optreedt is de laadspanning (volgens Torque) opeens boven de 15.5 volt.
In 'rust' met draaiende motor vind ik hem ook al hoog, met 14.8 volt.

Lijkt me dus wijzen op een defecte dynamo en/of spanningsregelaar...

Re: OBD-poort

Geplaatst: 29 nov 2018 12:21
door adinsx
Worteltjestaart schreef:... en meteen waarschijnlijk de oorzaak gevonden.

Op het moment dat de storing optreedt is de laadspanning (volgens Torque) opeens boven de 15.5 volt.
In 'rust' met draaiende motor vind ik hem ook al hoog, met 14.8 volt.

Lijkt me dus wijzen op een defecte dynamo en/of spanningsregelaar...
Die 14,8 volt is prima. Bij elke goed werkende dynamo zal dit ongeveer de spanning zijn.

Re: OBD-poort

Geplaatst: 29 nov 2018 12:59
door Worteltjestaart
En die 15.5V (of iets hoger zelfs, als ik de Torque-lijn goed lees)?

Re: OBD-poort

Geplaatst: 29 nov 2018 22:41
door WillemS
Moderne alternators(dynamo's) regelen de spanning zeer zorgvuldig. Kan het zijn dat de accu aan het defekt raken is, of dat er een slechte verbinding van de massa of plus is. De alternator zal het spanningsverlies dan wellicht trachten te compenseren door zo'n hoge laadspanning.
mvg WillemS

Re: OBD-poort

Geplaatst: 30 nov 2018 10:07
door Worteltjestaart
De accu is nog de fabrieksnieuwe, nu dus bijna 4 jaar oud. Zou dus best kunnen, al is ie wel getest en op dat moment OK bevonden.

Ik heb maar even een afspraak met de dealer gemaakt. Ze hebben het hele verhaal opgeschreven en gaan het uitzoeken. Ze bevestigen wel het vermoeden dat het ergens in het laadcircuit lijkt te zitten, maar of het accu, alternator/dynamo en/of de spanningsregelaar zelf is kunnen ze nog niet zeggen.

Re: OBD-poort

Geplaatst: 30 nov 2018 11:49
door WillemS
Succes, ben benieuwd naar de afloop.
mvg WillemS

Re: OBD-poort

Geplaatst: 30 nov 2018 13:00
door Worteltjestaart
Ik laat het weten.
Auto staat voor volgende week vrijdag op de planning, dus kan nog even duren :)

Re: OBD-poort

Geplaatst: 10 dec 2018 08:41
door Worteltjestaart
Nou, update(je).

De hoofdmonteur heeft mijn ervaringen aangehoord, en zei toen "dit heb ik wel eens eerder gezien". Lijkt me goed nieuws, want dan heeft ie waarschijnlijk ook de juiste oplossing voorhanden.

Het lijkt vooralsnog een softwarefout te zijn; ze hebben nl. de auto uitgelezen (er zat ergens dieper blijkbaar toch iets van een storing?) en ze hebben, in hun woorden, 'de auto hergeconfigureerd'. Kwam er op neer dat ze in de software wat veranderd/geupdatet hebben wat het probleem zou moeten verhelpen.

Vanmorgen was de storing in ieder geval niet naar voren gekomen, terwijl de omstandigheden wel zó waren dat ik hem vaker gezien heb. Dat stemt hoopvol.

Wel jammer dat ze me eerst een fikse rekening onder de neus schoven... terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat ik dit onder garantie schaar. Daar wordt nog over gesoebat.
Als leenauto had ik een Sandero Stepway van enkele weken mee. Lekker motortje (de 0.9 TCe), maar verder 'mwah'. Matige zitpositie en zeer niet-communicatieve besturing. Flink onderstuur en weinig grip op nat wegdek maakten dat ik blij was weer de Mégane op te kunnen halen. Maar als leenauto prima natuurlijk. En voor €20 voor een dag (zonder kilometertoeslag) mag ik niet klagen.