Pagina 1 van 1

verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2

Geplaatst: 29 jul 2020 14:16
door Big Bertha
Gisteren is bij mijn megane 2 RS Phase 2,
de dynamo tijdens het rijden doorgebrand.

In een bocht ging het laadcontrole lampje op het dashboard branden +- 2 a 3 sec en ging daarna uit.
10 seconden later kwam er ineens rook uit de ventilatie kanalen waarna ik gestopt ben en motor uit heb gezet,
vervolgens onder de motorkap zag ik dat de dynamo spoelen aan het smeulen waren.

toen de auto thuis was (gesleept) heb ik de auto wel heel even laten draaien met een 2de persoon erbij met een multimeter.
toen werd er stationair 13.4volt gemeten en bij 2200 toeren 14 volt op de accu polen.

hierna heb ik de dynamo uitgebouwd.

wat ik zelf al gedaan heb is de weerstand meten van de pluskabel naar de accu vanaf de dynamo die is 0.1 Ohm.

Mijn vraag is
wat zou ik eventeul nog meer kunnen doormeten.
of is dit gewoon het symptoom van een dynamo die op zijn eind was.

km stand van de auto is + - 160Dkm

Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2

Geplaatst: 29 jul 2020 15:38
door mechanic
De weerstand van de + kabel is prima.
Er is verder niet veel wat je kunt meten, de laadspanning is ook opzich ook nog prima, 13,8-14,2V is wel gemiddeld.
Vermoedelijk is de dynamo inwendig het probleem. Je kunt deze bij een revisie bedrijf vaak laten controleren, cq tegen betaling omruilen voor een gereviseerde.
Bij dit type auto is het verstandig de dempende krukaspoulie te controleren/vervangen evenals de multiriemset.

Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2

Geplaatst: 29 jul 2020 16:45
door Big Bertha
mechanic schreef: 29 jul 2020 15:38 De weerstand van de + kabel is prima.
Er is verder niet veel wat je kunt meten, de laadspanning is ook opzich ook nog prima, 13,8-14,2V is wel gemiddeld.
Vermoedelijk is de dynamo inwendig het probleem. Je kunt deze bij een revisie bedrijf vaak laten controleren, cq tegen betaling omruilen voor een gereviseerde.
Bij dit type auto is het verstandig de dempende krukaspoulie te controleren/vervangen evenals de multiriemset.
bedankt voor de info ik dacht vraag even na of er nog meer controle punten zijn voordat een nieuwe evetuel ook in rook opgaat.
nieuwe/gereviseerde dynamo had ik idd al besteld.
bedankt voor de tip van de krukaspoulie neem aan dat er dan scheuren in het rubber onstaan ?
multieriem neem ik ook meteen mee.

Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2

Geplaatst: 29 jul 2020 17:07
door mechanic
Zet een streep over de krukas poulie, en start de motor zonder multiriem. Zie je een verdraaiing van de streep, is het 'rubber' van de poulie versleten en moet deze vervangen worden.
Is deze nog goed, komt dat bij de volgende distributieriem wissel. Is een slijtage deel wat elke 5jaar/120dkm vervangen wordt. Een defect kan betekenen dat de multiriem eraf loopt en tussen de distributie komt met vaak flinke schade als gevolg.

Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2

Geplaatst: 29 jul 2020 18:11
door Big Bertha
top ga ik doen.
zal wel paar dagen duren voordat er terug koppeling is van mijn kant.
maar ik laat het weten.

Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2

Geplaatst: 04 aug 2020 08:58
door Big Bertha
Gisteren de nieuwe dynamo gemonteerd.
kan je trouwens wel super goed bij :lol:
netjes 14.2V laadspanning stationair
en tijdens de proefrit ditmaal geen witte rook :mrgreen:
poulie gecontroleerd en was nog goed maar alsnog gaat ie op de lijst om te vervangen bij de distributie wissel.

bedankt voor de tips hier.

Re: verbrande dynamo Megane 2 Rs Phase 2

Geplaatst: 04 aug 2020 11:57
door mechanic
Fijn dat het euvel is verholpen met de nieuwe dynamo!
Naar mijn weten is het het gemakkelijkst om de voorbumper en de slotplaat te demonteren, zo deed ik dat tenminste telkens.
Slim dat je de krukaspoulie meeneemt bij de tandriem wissel, voorkomt je ellende!