[Mégane 1.6 16v, 2002] Terugkerende problemen toerentalsignaal
Geplaatst: 12 sep 2020 17:26
Ik heb nog steeds de Renault Mégane Break 1.6 16v uit 2002, automaat, inmiddels 415k op de teller.
Er zijn terugkerende problemen met het toerentalsignaal, signaal wat afwezig blijft. Telkens was het opgelost met een nieuwe BDP-sensor, maar in 3 jaar tijd is dit al de 3e sensor. Één exemplaar gaf zelfs al na 7500km de eerste problemen.
22-07-2017 (234k) is de BDP-sensor voor het eerst vervangen door een verbeterd exemplaar inclusief de stekker, origineel Renault.
Ruim een jaar later in oktober 2018 kreeg ik weer de eerste problemen betreft niet starten en afslaan bij lage snelheden. Het was een tijdje ook weer vanzelf weg.
Uiteindelijk paar maanden uitgehouden tot 23-01-2019 (304k) waarna er wéér een nieuwe BDP-sensor was gemonteerd. Problemen waren daarmee even voorbij.
Echter, na 7500km/2 maanden begonnen de eerste problemen met starten en afslaan weer.
Uitgehouden tot 15 mei 2019/15.000km (319k). Op een gegeven moment viel zelfs het toerentalsignaal voor een fractie van een seconde weg tijdens hele lage snelheden en sloeg bij elke parkeeractie of kruispunt af. Niet meer mee te tijden waarna een nieuwe BDP-sensor volgde.
Hierna bleef hij een tijdje probleemloos. Tot april 2020... iets meer dan een jaar... 1e keer dat 'ie bij warme motor meerdere pogingen nodig had om te starten.
Dit kwam aanvankelijk slechts eens in de maand voor en binnen een minuut was 'ie weer gestart. Tot augustus 2020, toen kwam het eens in de week of 2 weken voor en dan ook echt minutenlang niet meer willen starten.
Vandaag sloeg hij voor het eerst ook af, tijdens het parkeren. Heb toen 10 minuten moeten wachten voor hij het weer deed. Uitlezen tijdens het starten was 0rpm ofwel geen toerentalsignaal.
Ik ben hier al vaker mee naar de garage geweest en telkens is mij gezegd dat ze niks kunnen doen omdat het probleem zich niet voordoet. Het advies was door blijven rijden. Maar ja... ik wil juist voorkomen dat hij een keer strandt, want dat is nooit gelegen en zeker niet bij de garage voor de deur.
De voorgaande keren moest ik er telkens mee blijven rijden tot hij elke dag afsloeg/niet startte en er amper meer mee te rijden viel buiten de snelweg. Dat wil ik voorkomen... het is heel frustrerend om steeds vaker geconfronteerd te worden met afslaan/niet starten op onverwachte ongelegen momenten.
Er is verder bij 290k (oktober 2018) een LPG-installatie ingebouwd. Deze haalt volgens mij zijn toerental-signaal ook van de BDP-sensor, deze "ziet" tijdens het ronddraaien op de startmotor wèl dat de motor draait en gaat bij een warme motor en lange startpoging alvast het relais openen en klaarstaan om gas in te spuiten. Hij blijft dan wachten op een inspuitsignaal v/d benzine-ECU die hij natuurlijk niet krijgt omdat de ECU denkt dat de motor 0rpm maakt tijdens het starten en dus niks gaat inspuiten. Maar wel gek toch dat de motor volgens de LPG-computer wel draait en volgens de ECU niet?
Er zijn terugkerende problemen met het toerentalsignaal, signaal wat afwezig blijft. Telkens was het opgelost met een nieuwe BDP-sensor, maar in 3 jaar tijd is dit al de 3e sensor. Één exemplaar gaf zelfs al na 7500km de eerste problemen.
22-07-2017 (234k) is de BDP-sensor voor het eerst vervangen door een verbeterd exemplaar inclusief de stekker, origineel Renault.
Ruim een jaar later in oktober 2018 kreeg ik weer de eerste problemen betreft niet starten en afslaan bij lage snelheden. Het was een tijdje ook weer vanzelf weg.
Uiteindelijk paar maanden uitgehouden tot 23-01-2019 (304k) waarna er wéér een nieuwe BDP-sensor was gemonteerd. Problemen waren daarmee even voorbij.
Echter, na 7500km/2 maanden begonnen de eerste problemen met starten en afslaan weer.
Uitgehouden tot 15 mei 2019/15.000km (319k). Op een gegeven moment viel zelfs het toerentalsignaal voor een fractie van een seconde weg tijdens hele lage snelheden en sloeg bij elke parkeeractie of kruispunt af. Niet meer mee te tijden waarna een nieuwe BDP-sensor volgde.
Hierna bleef hij een tijdje probleemloos. Tot april 2020... iets meer dan een jaar... 1e keer dat 'ie bij warme motor meerdere pogingen nodig had om te starten.
Dit kwam aanvankelijk slechts eens in de maand voor en binnen een minuut was 'ie weer gestart. Tot augustus 2020, toen kwam het eens in de week of 2 weken voor en dan ook echt minutenlang niet meer willen starten.
Vandaag sloeg hij voor het eerst ook af, tijdens het parkeren. Heb toen 10 minuten moeten wachten voor hij het weer deed. Uitlezen tijdens het starten was 0rpm ofwel geen toerentalsignaal.
Ik ben hier al vaker mee naar de garage geweest en telkens is mij gezegd dat ze niks kunnen doen omdat het probleem zich niet voordoet. Het advies was door blijven rijden. Maar ja... ik wil juist voorkomen dat hij een keer strandt, want dat is nooit gelegen en zeker niet bij de garage voor de deur.
De voorgaande keren moest ik er telkens mee blijven rijden tot hij elke dag afsloeg/niet startte en er amper meer mee te rijden viel buiten de snelweg. Dat wil ik voorkomen... het is heel frustrerend om steeds vaker geconfronteerd te worden met afslaan/niet starten op onverwachte ongelegen momenten.
Er is verder bij 290k (oktober 2018) een LPG-installatie ingebouwd. Deze haalt volgens mij zijn toerental-signaal ook van de BDP-sensor, deze "ziet" tijdens het ronddraaien op de startmotor wèl dat de motor draait en gaat bij een warme motor en lange startpoging alvast het relais openen en klaarstaan om gas in te spuiten. Hij blijft dan wachten op een inspuitsignaal v/d benzine-ECU die hij natuurlijk niet krijgt omdat de ECU denkt dat de motor 0rpm maakt tijdens het starten en dus niks gaat inspuiten. Maar wel gek toch dat de motor volgens de LPG-computer wel draait en volgens de ECU niet?