P0120 foutmelding Kangoo 1
Geplaatst: 07 aug 2022 08:38
Hallo,
Ik heb mijn Kangoo 1 uit 2006 nu een paar maanden. Hij heeft de 1.6 k4m motor en die loopt vaak prima. Eens in de ongeveer 10x starten gaat het moeizaam en als hij aanslaat gaat hij tussen de 2000 en 2500 toeren schommelen inclusief motor storing lampje. Obd geeft dan de beroemde p0120 aan. Uitzetten en weer starten lost het probleem vrijwel altijd op. Wat ook opvalt is dat hij meestal prima stationair loopt (wel laag vind ik, zo’n 500-550 toeren) maar soms ook schommelt tot wel 1100 en dan weer zakken en dan weer stijgen. Continu is hij dan aan het bijregelen. Geen verbruikers aangezet. Ook dit dus niet altijd en hij loopt verder prima rond.
Ik heb nieuwe bougies (wel drie verschillende soorten bobines) maar ik vermoed geen ontsteking probleem omdat hij meestal gewoon prima loopt. Ik heb ook injectie reiniger in de tank gegooid en het gasklephuis laten schoonmaken en opnieuw in laten leren inclusief schoonmaken stekker. Hierdoor is het verbeterd (trok ook wat valse lucht zo bleek) maar storing is niet weg en het soms stationair schommelen blijft ook.
Ik verdenk nu het gaspedaal maar kan het zijn dat ik een vroege versie van een elektronisch gaspedaal heb? Bij mij loopt er namelijk van het gaspedaal een gewone kabel naar boven in het dashboard. Kan zo snel niet ziet waar naartoe om die stekkers ook eens te bekijken. Daarnaast zit er een John Gold cruise control op die ik niet gebruik. Wellicht dat die niet goed werkt? Kan ik die makkelijk verwijderen? Ervaringen?
Of moet ik het elders zoeken? Op de verschillende fora lees ik doorsolderen contacten of nieuwe kabel boom (kan ik dus (nog) niet zien) vacuüm slangetjes gasklephuis, lambda’s etc. Tips zijn welkom.
Tot slot: heeft het zin om de diverse sensoren: luchtmassa, krukas positie (ik heb nog het oude type, wel schoongemaakt), inlaat temperatuur preventief te vervangen? Ook met het oog op bovenstaande?
Ben benieuwd naar de reacties. Alvast dank!
Jan Vermunt
Ik heb mijn Kangoo 1 uit 2006 nu een paar maanden. Hij heeft de 1.6 k4m motor en die loopt vaak prima. Eens in de ongeveer 10x starten gaat het moeizaam en als hij aanslaat gaat hij tussen de 2000 en 2500 toeren schommelen inclusief motor storing lampje. Obd geeft dan de beroemde p0120 aan. Uitzetten en weer starten lost het probleem vrijwel altijd op. Wat ook opvalt is dat hij meestal prima stationair loopt (wel laag vind ik, zo’n 500-550 toeren) maar soms ook schommelt tot wel 1100 en dan weer zakken en dan weer stijgen. Continu is hij dan aan het bijregelen. Geen verbruikers aangezet. Ook dit dus niet altijd en hij loopt verder prima rond.
Ik heb nieuwe bougies (wel drie verschillende soorten bobines) maar ik vermoed geen ontsteking probleem omdat hij meestal gewoon prima loopt. Ik heb ook injectie reiniger in de tank gegooid en het gasklephuis laten schoonmaken en opnieuw in laten leren inclusief schoonmaken stekker. Hierdoor is het verbeterd (trok ook wat valse lucht zo bleek) maar storing is niet weg en het soms stationair schommelen blijft ook.
Ik verdenk nu het gaspedaal maar kan het zijn dat ik een vroege versie van een elektronisch gaspedaal heb? Bij mij loopt er namelijk van het gaspedaal een gewone kabel naar boven in het dashboard. Kan zo snel niet ziet waar naartoe om die stekkers ook eens te bekijken. Daarnaast zit er een John Gold cruise control op die ik niet gebruik. Wellicht dat die niet goed werkt? Kan ik die makkelijk verwijderen? Ervaringen?
Of moet ik het elders zoeken? Op de verschillende fora lees ik doorsolderen contacten of nieuwe kabel boom (kan ik dus (nog) niet zien) vacuüm slangetjes gasklephuis, lambda’s etc. Tips zijn welkom.
Tot slot: heeft het zin om de diverse sensoren: luchtmassa, krukas positie (ik heb nog het oude type, wel schoongemaakt), inlaat temperatuur preventief te vervangen? Ook met het oog op bovenstaande?
Ben benieuwd naar de reacties. Alvast dank!
Jan Vermunt