[Renault Grande Scenic 2 - 2008 ]Kachelmotor/ventilator/kachelweerstand/relais
Geplaatst: 19 nov 2024 23:28
Ik heb een Renault Grande Scenic 2 van 2008 (1,6 motor)
Na altijd al slecht werken (reageren) deed de ventilator opeens helemaal niks meer Via dit forum een testje gevonden om de weerstand en de ventilator te testen....met de conclusie dat de weerstand stuk is....ook ergens gevonden dat de Mosfet (transistor)eigenlijk altijd doorbrand en hoe deze te vervangen, dat heb ik gedaan en zowaar gisteravond werkte alles weer en kon ik weer met verwarming rijden....maar ik hoorde wel een fluiten snerpend geluid....dus iets dat draait (kachelmotor/ventilator ?) werkt niet naar behoren
(overigens ook paravan er af gehaald gecontroleerd op vuil en/of water, maar dat zag er allemaal goed uit) Vanochtend, binnen één km stond mijn auto vol rook en is de weerstand volkomen doorgebrand
Ik ga er van uit dat een relais goed zal zijn (omdat het werkte) maar kan ook nergens een relais vinden.......
Kan ik de ventilator (onder het dashboard op één of andere manier aansluiten (welke draden) om te controleren of die het doet (of dat snerpende geluid daarvandaan komt)
Dan lees ik ook over kachelmotor.....neem aan dat dat ding is waar die weerstand vlak boven zit, maar als ik zoek op uitbouwen daarvan lees ik dat het dashboard er uit moet....dat snap ik niet goed want als de kachelmotor dat is dat ik denk kan je er toch bij na het demonteren v h dashboard kastje
Ik las al dat de weerstand weer kapot kan gaan als de ventilator.....of de kachelmotor ? te zwaar loopt....ik zal nu een totaal nieuwe weerstand moeten kopen want de oude is nu echt verbrand en stuk weggesmolten.....maar wil die natuurlijk niet gelijk weer kapot hebben
Dus hoe test ik de kachelmotor als ook de ventilator....welke draden ? (want het eerder genoemde testje kan ik niet meer doen omdat die weerstand kapot/weggesmolten is)
Bij voorbaat dank voor hulp
Na altijd al slecht werken (reageren) deed de ventilator opeens helemaal niks meer Via dit forum een testje gevonden om de weerstand en de ventilator te testen....met de conclusie dat de weerstand stuk is....ook ergens gevonden dat de Mosfet (transistor)eigenlijk altijd doorbrand en hoe deze te vervangen, dat heb ik gedaan en zowaar gisteravond werkte alles weer en kon ik weer met verwarming rijden....maar ik hoorde wel een fluiten snerpend geluid....dus iets dat draait (kachelmotor/ventilator ?) werkt niet naar behoren
(overigens ook paravan er af gehaald gecontroleerd op vuil en/of water, maar dat zag er allemaal goed uit) Vanochtend, binnen één km stond mijn auto vol rook en is de weerstand volkomen doorgebrand
Ik ga er van uit dat een relais goed zal zijn (omdat het werkte) maar kan ook nergens een relais vinden.......
Kan ik de ventilator (onder het dashboard op één of andere manier aansluiten (welke draden) om te controleren of die het doet (of dat snerpende geluid daarvandaan komt)
Dan lees ik ook over kachelmotor.....neem aan dat dat ding is waar die weerstand vlak boven zit, maar als ik zoek op uitbouwen daarvan lees ik dat het dashboard er uit moet....dat snap ik niet goed want als de kachelmotor dat is dat ik denk kan je er toch bij na het demonteren v h dashboard kastje
Ik las al dat de weerstand weer kapot kan gaan als de ventilator.....of de kachelmotor ? te zwaar loopt....ik zal nu een totaal nieuwe weerstand moeten kopen want de oude is nu echt verbrand en stuk weggesmolten.....maar wil die natuurlijk niet gelijk weer kapot hebben
Dus hoe test ik de kachelmotor als ook de ventilator....welke draden ? (want het eerder genoemde testje kan ik niet meer doen omdat die weerstand kapot/weggesmolten is)
Bij voorbaat dank voor hulp