Renault Laguna II V6 uit 2003 startproblemen
Geplaatst: 07 jul 2025 08:18
Ik zit met mn handen in het haar vanwege mijn Laguna 2.
Op een dag wilde de auto ineens niet meer aanslaan, startmotor gaat dus wel rond, maar de auto slaat niet aan.
Hieronder zal ik even opsommen wat ik wel zie gebeuren of wat wel werkt:
- Auto heeft genoeg spanning (minimaal 12.6V op de accu)
- Alle zekeringen en relais zijn gecontroleerd en werken naar behoren. Ik heb het hier over de zekeringen en relais die in de motorruimte zitten en die links voor bij de bestuurder zitten op de UCH.
- Auto herkent volgens mij wel de sleutel want auto gaat op contact, stuur kan rondgedraaid worden, climate control werkt
- Startmotor werkt dus
- + after ignition en + after relais die op de injectiecomputer moeten komen hebben 12v als de sleutel erin zit of als de auto wordt gestart.
- uitlezen met universeel OBD readertje geeft codes P1601 en P1602, de eerste geeft aan dat er slecht of geen contact is tussen de injectiecomputer en UCH (zo las ik op internet, niet 100% zeker dus) en de ander dat er te weinig spanning aanwezig is (geweest). Volgens mij vanwege het afkoppelen van de accu.
- Startonderbreker lampje brandt constant als je de auto instapt, gaat 1 seconde uit als je de sleutel erin drukt en brandt daarna weer constant.
BDP sensor eruit gehad en die leek niet te werken, vervangen voor een nieuwe maar geen verschil.
Het hele UCH deel eruit gehad, alle contacten nagelopen en ingesprayt met contactspray. Zelfde gedaan met injectie computer en transmissie computer.
Ook met de kaartlezer hetzelfde gedaan waarna de auto even helemaal niet meer op contact wilde, daarna had ie weer dezelfde problemen als hierboven beschreven.
Wat werkt er niet?
- brandstofpomp gaat niet draaien bij het insteken van de sleutel. Wanneer er rechtstreeks 12v op wordt gezet werkt ie gewoon (auto slaat dan nog steeds niet aan)
- Auto heeft geen vonk omdat hij ook niet aan wil slaan wanneer er remmenreiniger of starterspray wordt ingespoten of wanneer er 12v op de brandstofpomp wordt gezet.
Heeft iemand enig idee waar het probleem zou kunnen liggen?
Of wat nu de volgende logische stap is om te onderzoeken?
Ik hoor graag.
Op een dag wilde de auto ineens niet meer aanslaan, startmotor gaat dus wel rond, maar de auto slaat niet aan.
Hieronder zal ik even opsommen wat ik wel zie gebeuren of wat wel werkt:
- Auto heeft genoeg spanning (minimaal 12.6V op de accu)
- Alle zekeringen en relais zijn gecontroleerd en werken naar behoren. Ik heb het hier over de zekeringen en relais die in de motorruimte zitten en die links voor bij de bestuurder zitten op de UCH.
- Auto herkent volgens mij wel de sleutel want auto gaat op contact, stuur kan rondgedraaid worden, climate control werkt
- Startmotor werkt dus
- + after ignition en + after relais die op de injectiecomputer moeten komen hebben 12v als de sleutel erin zit of als de auto wordt gestart.
- uitlezen met universeel OBD readertje geeft codes P1601 en P1602, de eerste geeft aan dat er slecht of geen contact is tussen de injectiecomputer en UCH (zo las ik op internet, niet 100% zeker dus) en de ander dat er te weinig spanning aanwezig is (geweest). Volgens mij vanwege het afkoppelen van de accu.
- Startonderbreker lampje brandt constant als je de auto instapt, gaat 1 seconde uit als je de sleutel erin drukt en brandt daarna weer constant.
BDP sensor eruit gehad en die leek niet te werken, vervangen voor een nieuwe maar geen verschil.
Het hele UCH deel eruit gehad, alle contacten nagelopen en ingesprayt met contactspray. Zelfde gedaan met injectie computer en transmissie computer.
Ook met de kaartlezer hetzelfde gedaan waarna de auto even helemaal niet meer op contact wilde, daarna had ie weer dezelfde problemen als hierboven beschreven.
Wat werkt er niet?
- brandstofpomp gaat niet draaien bij het insteken van de sleutel. Wanneer er rechtstreeks 12v op wordt gezet werkt ie gewoon (auto slaat dan nog steeds niet aan)
- Auto heeft geen vonk omdat hij ook niet aan wil slaan wanneer er remmenreiniger of starterspray wordt ingespoten of wanneer er 12v op de brandstofpomp wordt gezet.
Heeft iemand enig idee waar het probleem zou kunnen liggen?
Of wat nu de volgende logische stap is om te onderzoeken?
Ik hoor graag.