Pagina 1 van 1

geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 18 mar 2011 15:53
door hchabot
hallo allemaal,
ik heb een afneembare trekhaak gemonteerd met een orginele bekabeling 13 poll. erbij dit alles is goed gegaan ook het aansluiten daarvan mn de constante voeding alleen moet ik nog een geschakelde voeding hebben kan ik deze aftappen van een stopkontact achterin deze wordt nl geschakeld , ik zag dat de kabel wel iets dikker is dan normaal is dat voldoende of heb ik eigelijk geen geschakelde voeding nodig.

alvast bedankt voor jullie reactie

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 18 mar 2011 20:21
door Ebber
Het beste is nog steeds om gewoon een draad onder je auto door te doen en dan bij je accu te monteren met een relais.

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 18 mar 2011 21:56
door hchabot
dat heb ik al gedaan maar dat is voor de constante plus maar ik heb ook een geschakelde plus nodig voor eventueel een koelkast die in de caravan staat

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 19 mar 2011 17:29
door Ebber
Dat bedoelde ik ook, een geschakelde plus maak je op die manier het beste.
Wij gebruiken altijd een kabel met 2 draden erin om naar voren te leggen.

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 19 mar 2011 19:10
door RichTrip
Ik heb, zoals Ebber al aangeeft, ook twee geschakelde relais. Zie ook het volgende topic om een idee te krijgen. Wel zal natuurlijk de aansluiting op de relaiskast niet overeenkomen (Laguna i.p.v. Scenic), maar deze zal na wat informatie inwinnen bij bijvoorbeeld de dealer wel zijn te achterhalen.

viewtopic.php?f=203&t=8673&p=45523&hili ... aak#p45523

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 22 mar 2011 21:35
door renaultmonteur
stuursingaal kun je eventueel ook van de dynamo afhalen (D+)

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 22 mar 2011 22:06
door Ebber
renaultmonteur schreef:stuursingaal kun je eventueel ook van de dynamo afhalen (D+)

:think:

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 22 mar 2011 22:12
door renaultmonteur
Je hebt een D+ en een B+ op een dynamo zitten, de B+ gaat naar de Accu, de D+ is een aansturings draad voor de dynamo, hier komt spanning op te staan nadat de motor gestart is, deze zitten meestal met een m8 moertje vast, hier zet je een extra draadje op naar een relais.

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 23 mar 2011 17:57
door Ebber
Dat is een beetje een aparte manier van werken...
Ik heb zoiets nog nooit gezien, en mocht ik het ooit zien heb ik meteen mijn bedenkingen bij de rest van het gemaakte werk.
Wil je dit fatsoenlijk en normaal maken, dan altijd naar de accu!!!

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 23 mar 2011 18:25
door renaultmonteur
Ebber, dit is een singaal draad voor het aansturen van het relais voor de geschakelde plus. het is 1 van de betere oplossingen omdat er pas stroom kan lopen als de motor draait.

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 23 mar 2011 20:31
door Ebber
Ok, dat mag jij dan ook gewoon vinden, ik denk er zeker anders over.

Re: geschakelde + aansluiten van de trekhaak

Geplaatst: 23 mar 2011 21:55
door brandkraan
alternatief is om +12V van de accessoirestekker in de kofferbak te gebruiken voor geschakelde plus ? deze is meestal goed te bereiken
bij mijn Scenic wordt deze stekker uitgeschakeld nadat ik de auto op slot heb gezet; dat is normaliter maximaal 1 minuut nadat ik de motor heb uitgezet
meestal is de max. stroom 10 Amp dus dat is wel een beperking zeker als je de koelkast erop wil laten draaien
in dat geval kun je de +12 van de accessoirestekker gebruiken als stuursignaal voor een relais. het relais contact schakelt dan de +12 Volt van de accu wel/niet door afhankelijk van of de accessoirestekker stroom geeft

jaren tot tevredenheid gewerkt in mijn oude Peugeot Partner; daar was overigens al een echte +12 V (niet geschakeld) beschikbaar in de kofferbak. Dan is het een kwestie van een relais en een paar draden en heb je een geschakelde +12 V
grt,
Bert