Pagina 1 van 1

Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 07 sep 2019 11:36
door RenaultForum
Vanaf Dinsdag 1 oktober 2019 is Euro 95 vervangen voor E10

E10 is benzine met 10% duurzame bio-ethanol, waar bij thans nog bij Euro 95 sprake is van 5% bio-ethanol.

De gedachte erachter is dat op deze manier het huidige wagenpark te vergroenen is, omdat meer bio-ethanol leidt tot minder CO2-uitstoot van benzine.
Het tegenargument is dat het verbruik van een auto op E10 hoger ligt dan op Euro95 (E5), en er dus méér brandstof verbrand moet worden om dezelfde afstand af te leggen.

De meeste auto's van ná 2000 zijn wel geschikt, maar er zijn uitzonderingen, waaronder een aantal Renault's :!:

Een keer per ongeluk E10 tanken zal niet gelijk tot problemen leiden. Blijvend E10 tanken terwijl de leidingen en afdichtingen die gebruikt zijn in de motor van de auto daar niet voor geschikt zijn, zal wel tot problemen leiden. Ethanol lost namelijk de weekmakers in sommige kunststoffen op, waardoor ze poreus kunnen worden en er lekkage kan ontstaan.

Daarnaast is Ethanol bijzonder vocht-aantrekkend. Wie zijn auto langere tijd achter elkaar niet gaat gebruiken, doet er beter aan de tank goed leeg te rijden en wat 'onverdunde' benzine er in te doen en te zorgen dat deze ook goed in de leidingen en verstuivers of carburateur aanwezig is. Zo kan inwendige roestvorming en daarmee verstopt rakende kanaaltjes voorkomen worden.

Dit is overigens ook van toepassing op Bio-Diesel. Dus heeft u terug van vakantie uw camper gestald met bio Diesel in de tank, laat hem dan niet te lang staan. Vooral direct ingespoten diesels hebben verstuivers die af-en-toe een crime zijn om te vervangen, zo vast als ze zitten. Even zorgen dat bij stalling of langere buitengebruikstelling er kwalitatieve goede diesel zonder ethanol in zit.

De ANWB verwacht niet direct dat de komst van E10 meteen het einde is voor Euro 95 en premiumvarianten ervan. Die zullen naar verwachting nog jaren beschikbaar zijn. Met name oude auto's en oldtimers tanken beter een premiumvariant van Euro 95/E5 of super (E98). Heeft u een oldtimer, tank dan liever geen E10.

U kan zelf even kijken op e10check, bij Renault rolt er het volgende lijstje uit:
Niet geschikt voor E10

Renault 19:

Megane 1 met 2.0 liter direct ingespoten benzine motor (F5R700)

Megane 1 met 2.0 liter direct ingespoten benzine motor (F5R740)

Laguna 2 met 2.0 liter direct ingespoten benzine motor (F5R782)

En de navolgende modellen geproduceerd tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002:

Renault Laguna 2 2.0 liter turbo (f4r 764)

Renault Laguna 2 2.0 liter turbo (f4r 765)

Renault Espace 4 2.0 liter turbo (f4r 790)

Renault Espace 4 2.0 liter turbo (f4r 794)

Renault Velsatis 2.0 liter turbo (f4r 762)

Renault Velsatis 2.0 liter turbo (f4r 763)

Renault Avantime 2.0 liter turbo (f4r 760)

Renault Avantime 2.0 liter turbo (f4r 761)

Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankdop.

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 07 sep 2019 22:59
door hmeeberg
Als mijn auto uit 2003 altijd gereden heeft op e5/95 en je nu overgaat op e10/95, wat doet dit dan met de leidingen en afsluitingen? Ik hoor daar geen positieve berichten over. Ondanks dat mijn scenic 1 1.6 16v daar geschikt voor zou moeten zijn.

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 08 sep 2019 09:25
door larsdijkstra 16v
hmeeberg schreef:Als mijn auto uit 2003 altijd gereden heeft op e5/95 en je nu overgaat op e10/95, wat doet dit dan met de leidingen en afsluitingen? Ik hoor daar geen positieve berichten over. Ondanks dat mijn scenic 1 1.6 16v daar geschikt voor zou moeten zijn.
Niks,jouw auto is er geschikt voor

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 09 sep 2019 15:17
door maestro12
In België, Duitsland, Frankrijk enz. bestaat dat probleem al een paar jaar langer (zijn Nederlanders door schade en schande achter gekomen)
Er bestaan additieven om in je tank te gooien om de schadelijke effecten weg te nemen
https://www.bardahl.nl/uitgelicht/e10-brandstof/
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... 946ml.html

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 11 sep 2019 14:43
door DirkVersteegh
Interessant, nooit geweten, goed dat ik dit lees.

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 01 okt 2019 20:25
door Appeltaart92
Renault Mégane 1.4e RL uit 1996? Geeft dat enkele problemen?

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 01 nov 2019 10:44
door hmeeberg
Appeltaart92 schreef:Renault Mégane 1.4e RL uit 1996? Geeft dat enkele problemen?
Ik zou daar geen E10 in gooien. Gezien de leeftijd. En het toen die tijd gebruikte rubber van slangen ed.

Geschikt voor E10
Alle Renault modellen vanaf bouwjaar 1997 met uitzondering van de modellen zoals aangegeven onder 'Niet geschikt'.
Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.

https://www.e10check.nl/auto/renault/

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 28 dec 2020 02:03
door Stefan1962
Hallo Allen,

Ik rijd sinds kort in een Renault Laguna 2.0 liter uit april 2006 met 99KW/135PK
Nu zie ik bij de modellen die niet geschikt zijn voor E10 de 2.0 liter Laguna staan met nummer F5R782.
Hoe/waar kan ik zien of dat nummer op mijn motor slaat ?
Staat dat ergens?

Alvast bedankt

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 28 dec 2020 08:36
door RichTrip
De 2.0 16V met 135 pk heeft geen turbo en deze is gewoon geschikt voor E10.

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 01:33
door Stefan1962
Ik vraag het, omdat bij de E10check de melding staat dat de:
Laguna 2 met 2.0 liter direct ingespoten benzine motor (F5R782).
NIET geschikt zou zijn voor E10.
Is mijn motor dan niet een direct ingespoten benzine motor ?

Stefan

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 08:27
door mechanic
Nee, je hebt een 'oude' f4r motor uit de jaren 90,zeer degelijk.
De f5r is een IDE motor gekend met zeer veel problemen.

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 10:37
door Stefan1962
Hmm,
De lijst is nogal verwarrend.
Ik heb de Laguna 2 uit april 2006 met facelift.
Je zou dan toch denken dat daar de wat nieuwere motor in zit.
F5R i.p.v. F4R of is dat heel wat anders ?
Vanaf 2008 heb je toch al de Laguna 3.
Ik ben een leek wat Laguna's betreft.
Heb altijd Opel gereden, dus heb nogal wat te leren over dit type auto.
Staat die info ergens op de motor?

Stefan

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 10:47
door RichTrip
De F5R betreft de 2.0 IDE motor......daar moet je inderdaad met een grote boog omheen lopen.
Is ook al weer vroeg afgevoerd, terwijl de F4R nog gewoon leverbaar bleef.

Jij hebt gewoon een degelijke F4R motor zonder turbo. Bij normaal onderhoud eigenlijk nauwelijks kapot te krijgen.


Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 10:54
door mechanic
Ook in de laguna 3 is de f4r motor uit de jaren 90 nog geleverd, weliswaar in enkel in het begin.
Die is dan wel volledig uit ontwikkeld natuurlijk.

Wat info, ingewikkeld allemaal.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Renault_F-Type_engine

Directe inspuiting kun je imo zoiezo het beste vermijden.

Het tanken van e10 kent zoiezo wat problemen, indien mogelijk het advies e5 te tanken.

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 11:03
door Stefan1962
Mooi,
Bedankt voor de informatie.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Het kan in ieder geval geen "kwaad" als ik gewoon E10 zou tanken.
Las net dat de f5r in de Laguna's van 2001 tot 2003 werd gebruikt.
Heb weer wat geleerd..

Groet,
Stefan

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 11:17
door mechanic
F5r zat o.a ook in de megane 1 van eind 90er jaren.
Voor onze Nederlandse rijstijl echt een loeder van een motor.

Jij hebt de degelijke f4r motor!

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 13:13
door Stefan1962
Top.
Nogmaals bedankt

Toegevoegd in 10 minuten 11 secondes:
Oh..
Even wat anders.
Misschien weten jullie dat ook wel.
Ik heb hier een hele nieuwe accu staan van 62ah.
Ik heb deze Laguna nu ruim een week en die rijd prima, maar ik heb geen idee hoe oud de accu is die erin zit.
Nu wilde ik die preventief vervangen met die nieuwe 62ah accu (die heb ik toch staan).
Ik las echter, dat als je de accu loshaalt, je de radiocode opnieuw moet invoeren.
Dat is lastig, want die code heb ik niet.
Is dat zo, of kan ik de accu gewoon probleemloos vervangen zonder het kwijtraken van allerlei zaken ?

Groet,
Stefan

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 14:19
door mechanic
Radio code is via dit forum in een apart topic op te vragen, de dealer doet vaak ook niet moeilijk.
Ruiten even opnieuw inleren, auto op contact, knoppen in dicht stand 5sec vasthouden. En evt klokje goedzetten.

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 14:23
door Stefan1962
Hoe vraag je die code op ?
Via kenteken of zo ?

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 14:34
door mechanic

Re: Deze Renault's lusten -GEEN- E10 (!)

Geplaatst: 29 dec 2020 16:27
door Pepone
Die is gesloten, hier de goede:radiocode-opvragen-t21948-850.html

Groet, Ron.