[INFO] Wat voor auto heb ik?
Geplaatst: 04 dec 2009 22:08
De typeplaatjes van Renault, de sleutel tot de juiste onderdelen.
De uitleg over de typeplaatjes en waarom deze zo belangrijk (kunnen) zijn.
De typeplaatjes zijn bij Renault de sleutel tot de juiste onderdelen voor je auto.
Aan de hand van de gegevens op deze plaatjes kan de Renault dealer de juiste onderdelen voor jouw auto erbij zoeken en waar nodig bestellen.
Daarom zijn deze zo belangrijk.
In dit voorbeeld worden de plaatjes gebruikt van een fictieve Renault 19 en een fictieve Renault Megane Scenic Phase 2.
Iedere Renault is voorzien van minimaal 3 typeplaatjes.
Eerst is daar het typeplaatje voor de auto, het zogenaamde ovalen plaatje.
Verder is er het motor plaatje en ook is er nog het versnellingsbak plaatje.
Ook kan je nog een differentieel plaatje tegen komen.
Deze zal ik allemaal behandelen aan de hand van voorbeelden.
Het typeplaatje of “Het ovalen plaatje”.
Hierbij zijn in de loop van tijd 2 modellen te onderscheiden, het oude model, gebruikt tot ongeveer 1994, en het nieuwe model, gebruikt vanaf 1994.
De stickers hebben tot 1996 dezelfde lay-out als de blikken plaatjes, hierna zijn er veel codes extra op de sticker bijgedrukt.
Beide plaatjes worden apart behandeld.
De volgende codes voor carrosserie uitrusting kan je tegenkomen:
B = Berline = 5-deurs
C = Coupe = 3-deurs
D = Cabriolet (eerdere modellen) of Coupé (latere modellen)
E = Cabriolet (latere modellen) / Coupé-Cabriolet
F = Bestelauto / Express
J = Monospace / MPV
K = Break / Stationcar / Grand Tour / Estate
L = 4-deurs sedan
M = 2-deurs sedan
S = Van / Société
U = Pick-up
Bij de busjes kan je nog de volgende codes tegenkomen:
P = Trafic met achterwiel aandrijving
Q = Master met achterwiel aandrijving
R = Master met voorwiel aandrijving
T = Trafic met voorwiel aandrijfing
V = Trafic 4x4
Wanneer een codering er niet toe doet kan je in de documentatie een x of gewoon een lege positie tegenkomen op die plaats in de aanduiding.
Het oude model typeplaatje.
Dit kan gemonteerd zijn aan de rechter zijde onder de motorkap (een blikken plaatje), in de rechter portierstijl of in de kofferbak (beiden een sticker).
Het blikken plaatje ziet er als volgt uit:
…B538…
00.120.E3
.D057689.
….676….
Dit is een typeplaatje van een zwarte 5-deurs R-19 RT met een 1.8i multipoint motor uit 1993.
Hoe is dit te zien?
Als eerste staat de typecode van de auto.
Deze is opgedeeld in de volgende waarden/codes:
B = 5-deurs carrosserie uitvoering
53= Serie code R-19
8 = motorisering 1.8i multipoint
Volgende regel staan diverse codes
00 is belangrijke extra’s of speciale versie
120 basisuitrusting volgens landencode
E3 is uitrustingcode luxeniveau, in dit geval het derde niveau = RT
Hieronder staat het fabricagenummer.
Dit geeft aan in welke fabriek de auto gebouwd is (de letter) en welk nummer dit op de band is geweest.
D is de fabiek Douai.
057689 is R-19 nummer 057689 in deze fabriek in deze Phase.
Als laatste de kleurcode
Dit is 676 en dat is zwart metallic.
Het nieuwe model typelaatje.
Dit is meestal een sticker welke meestal geplaatst is in de rechter portierstijl.
Bij sommige modellen (Espace en Avantime) is er een metalen plaatje gemonteerd of is de sticker in de kofferbak te vinden (Megane I Phase 1).
Het nieuwe model plaatje ziet er als volgt uit:
.JA04. ...... D156782
E2.... SAN913 SAN513
MVC99 DRAP08 HARM02
\0/ A C G K M R T W
Dit is een typeplaatje van een Renault Megane Scenic Phase 2 met een 1.6 16v multipoint injectie motor 2000 in de kleur Vert Abysse.
Hoe is dit te zien?
Als eerste staat weer de typecode van de auto.
Deze is opgedeeld in de volgende waarden/codes:
J = Monospace carrosserie uitvoering
A0= Serie code Megane
4 = Motorisering, 1.6 16v multipoint injectie
Hiernaast staat het fabrigagenummer.
Dit geeft aan in welke fabriek de auto gebouwd is (de letter) en welk nummer dit op de band is geweest.
D is de fabriek Douai.
156782 is Megane Scenic nummer 156782 in deze fabriek in deze Phase.
Op de volgende regel staan diverse codes die met de aankleding van de auto te maken hebben.
E2 is uitrustingscode luxeniveau, in dit geval het tweede niveau = RT / RXE / Expression.
SAN913 en SAN513 hebben te maken met belangrijke extra's of een speciale versie, dat is in dit geval niet het geval.
De derde regel heeft te maken met de kleurstelling van de auto.
MVC99 is de kleurcode van de lak, bij deze auto is dat Metallic Vernis C99, Vert Abysse.
DRAP08 is de code van de bekledinggstof en eventuele accenten in het interieur.
HARM02 is de basiskleur van het interieur.
De laatste regel geeft de technische uitrusting weer.
\0/ is de basisuitrusting volgens landencode / gebiedscode.
A geeft aan welk type onderstel is gemonteerd, met normale vering (A) of met versterkte vering(B).
C geeft aan voor welk klimaattype de auto is gemaakt, in dit geval gematigd klimaat.
G staat voor het type verwarming of airco, in deze auto is dat handbediende airco.
K geeft aan of er een extra stoffilter is geplaatst voor het luchtfilter, dit zie je vooral in stoffige gebieden, dat is hier niet het geval.
M staat voor het soort stuurinrichting, zonder of met stuurbekrachtiging en met normale of variabele stuurbekrachtiging, deze auto heeft normale stuurbekrachtiging.
R zegt iets over het type schokdempers, normaal of variabel/verstelbaar, in dit geval zijn dat normale schokdempers.
T geeft aan of het voertuig is voorzien van niveauregeling (luchtvering), ook dat is niet het geval.
W geeft het type remmen aan, met of zonder ABS of ESP of beiden, deze auto heeft alleen ABS.
Het motorplaatje.
Het motorplaatje is gemonteerd op het onderblok van de motor en ziet er als volgt uit:
F3P.B7.00
…...C012586
Dit is een motorplaatje behorende bij de eerste auto, dus een 1.8i multipoint motor.
Hoe is dit te zien?
Eerst heb je de motorcode
F = Basisserie motor
3 = Soort brandstofvoorziening en aantal kleppen: 8 kleps injectiemotor.
P = Klasse van cilinderinhoud
B = Goedkeuringsletter van de motor, niet van belang bij het bestellen van onderdelen.
700 = indicenummer van de motor, dit bepaald de exacte uitvoering van de motor en alles wat er aan zit.
De onderste regel is weer het fabricagenummer.
Ook dit geeft weer aan waar de motor gebouwd is (de letter) en welk nummer dit op de band was.
C = Cleon
012586 = motornummer 012586. Dit is ook van belang, omdat er gedurende de fabricage van de motoren wijzigingen werden doorgevoerd waardoor niet alle onderdelen uitwisselbaar zijn.
Het motorplaatje kan zowel op de motor geklonken zijn alswel in de motor gegraveerd staan.
Dit motorplaatje wordt nog steeds in dezelfde hoedanigheid gebruikt dus is van de tweede auto geen extra beschrijving opgenomen.
Het versnellingsbakplaatje.
Het versnellingsbakplaatje is bij oudere types gemonteerd aan een bout waarmee bak in elkaar zit, is meestal boven het differentieel en heeft dan meestal 2 kleuren.
Bij nieuwere types is de code ingegraveerd in het versnellingsbakhuis, ook hierbij is de positie weer afhankelijk van het type versnellingsbak.
Het plaatje ziet er als volgt uit:
JB3.059
C009865
Ook deze versnellingsbak hoort bij de eerste auto.
Hoe is dit te zien?
We beginnen met de bakcode.
JB = Basisserie versnellingsbak, handgeschakeld
3 = Type versnellingsbak, 5 versnellingen
059 = Indicenummer versnellingsbak, bepaald mede de overbrengverhoudingen.
De volgende regel is alweer het fabrikagenummer.
Dit geeft aan in welke fabriek de versnellingsbak gebouwd is (de letter) en welk nummer dit op de band is geweest.
C = Cleon
009856 = versnellingsbak nummer 009856. Dit is ook van belang, omdat er gedurende de fabricage van de versnellingsbakken wijzigingen werden doorgevoerd waardoor niet alle onderdelen uitwisselbaar zijn.
Aan de hand van de complete bakcode is na te zoeken dat deze versnellingsbak inderdaad bij de eerste auto hoort.
Ook op de tussenbak en het differentieel van de achteras kan je een dergelijk plaatje tegenkomen.
Dit is echter alleen van belang bij achterwiel- of vierwielaangedreven voertuigen waarbij de motor voorin is gemonteerd.
Aan de hand van deze gegevens kan iedere Renault-dealer, waar ook ter wereld, de juiste onderdelen voor jouw auto bestellen.
Schrijf ze dus op, steek deze gegevens bij je autopapieren en zorg dat je ze bij je hebt wanneer je bij een dealer naar binnen loopt.
Shop je niet bij de dealer, maar bij de Brezan oid., dan is het nog steeds erg makkelijk, want deze zaken hebben ook steeds vaker deze codes bij de onderdelen documentatie staan.
"disclaimer"
Iedere overeenkomst met een bestaande auto berust op toeval daar de codes fictief genomen zijn.
Antonio.
De uitleg over de typeplaatjes en waarom deze zo belangrijk (kunnen) zijn.
De typeplaatjes zijn bij Renault de sleutel tot de juiste onderdelen voor je auto.
Aan de hand van de gegevens op deze plaatjes kan de Renault dealer de juiste onderdelen voor jouw auto erbij zoeken en waar nodig bestellen.
Daarom zijn deze zo belangrijk.
In dit voorbeeld worden de plaatjes gebruikt van een fictieve Renault 19 en een fictieve Renault Megane Scenic Phase 2.
Iedere Renault is voorzien van minimaal 3 typeplaatjes.
Eerst is daar het typeplaatje voor de auto, het zogenaamde ovalen plaatje.
Verder is er het motor plaatje en ook is er nog het versnellingsbak plaatje.
Ook kan je nog een differentieel plaatje tegen komen.
Deze zal ik allemaal behandelen aan de hand van voorbeelden.
Het typeplaatje of “Het ovalen plaatje”.
Hierbij zijn in de loop van tijd 2 modellen te onderscheiden, het oude model, gebruikt tot ongeveer 1994, en het nieuwe model, gebruikt vanaf 1994.
De stickers hebben tot 1996 dezelfde lay-out als de blikken plaatjes, hierna zijn er veel codes extra op de sticker bijgedrukt.
Beide plaatjes worden apart behandeld.
De volgende codes voor carrosserie uitrusting kan je tegenkomen:
B = Berline = 5-deurs
C = Coupe = 3-deurs
D = Cabriolet (eerdere modellen) of Coupé (latere modellen)
E = Cabriolet (latere modellen) / Coupé-Cabriolet
F = Bestelauto / Express
J = Monospace / MPV
K = Break / Stationcar / Grand Tour / Estate
L = 4-deurs sedan
M = 2-deurs sedan
S = Van / Société
U = Pick-up
Bij de busjes kan je nog de volgende codes tegenkomen:
P = Trafic met achterwiel aandrijving
Q = Master met achterwiel aandrijving
R = Master met voorwiel aandrijving
T = Trafic met voorwiel aandrijfing
V = Trafic 4x4
Wanneer een codering er niet toe doet kan je in de documentatie een x of gewoon een lege positie tegenkomen op die plaats in de aanduiding.
Het oude model typeplaatje.
Dit kan gemonteerd zijn aan de rechter zijde onder de motorkap (een blikken plaatje), in de rechter portierstijl of in de kofferbak (beiden een sticker).
Het blikken plaatje ziet er als volgt uit:
…B538…
00.120.E3
.D057689.
….676….
Dit is een typeplaatje van een zwarte 5-deurs R-19 RT met een 1.8i multipoint motor uit 1993.
Hoe is dit te zien?
Als eerste staat de typecode van de auto.
Deze is opgedeeld in de volgende waarden/codes:
B = 5-deurs carrosserie uitvoering
53= Serie code R-19
8 = motorisering 1.8i multipoint
Volgende regel staan diverse codes
00 is belangrijke extra’s of speciale versie
120 basisuitrusting volgens landencode
E3 is uitrustingcode luxeniveau, in dit geval het derde niveau = RT
Hieronder staat het fabricagenummer.
Dit geeft aan in welke fabriek de auto gebouwd is (de letter) en welk nummer dit op de band is geweest.
D is de fabiek Douai.
057689 is R-19 nummer 057689 in deze fabriek in deze Phase.
Als laatste de kleurcode
Dit is 676 en dat is zwart metallic.
Het nieuwe model typelaatje.
Dit is meestal een sticker welke meestal geplaatst is in de rechter portierstijl.
Bij sommige modellen (Espace en Avantime) is er een metalen plaatje gemonteerd of is de sticker in de kofferbak te vinden (Megane I Phase 1).
Het nieuwe model plaatje ziet er als volgt uit:
.JA04. ...... D156782
E2.... SAN913 SAN513
MVC99 DRAP08 HARM02
\0/ A C G K M R T W
Dit is een typeplaatje van een Renault Megane Scenic Phase 2 met een 1.6 16v multipoint injectie motor 2000 in de kleur Vert Abysse.
Hoe is dit te zien?
Als eerste staat weer de typecode van de auto.
Deze is opgedeeld in de volgende waarden/codes:
J = Monospace carrosserie uitvoering
A0= Serie code Megane
4 = Motorisering, 1.6 16v multipoint injectie
Hiernaast staat het fabrigagenummer.
Dit geeft aan in welke fabriek de auto gebouwd is (de letter) en welk nummer dit op de band is geweest.
D is de fabriek Douai.
156782 is Megane Scenic nummer 156782 in deze fabriek in deze Phase.
Op de volgende regel staan diverse codes die met de aankleding van de auto te maken hebben.
E2 is uitrustingscode luxeniveau, in dit geval het tweede niveau = RT / RXE / Expression.
SAN913 en SAN513 hebben te maken met belangrijke extra's of een speciale versie, dat is in dit geval niet het geval.
De derde regel heeft te maken met de kleurstelling van de auto.
MVC99 is de kleurcode van de lak, bij deze auto is dat Metallic Vernis C99, Vert Abysse.
DRAP08 is de code van de bekledinggstof en eventuele accenten in het interieur.
HARM02 is de basiskleur van het interieur.
De laatste regel geeft de technische uitrusting weer.
\0/ is de basisuitrusting volgens landencode / gebiedscode.
A geeft aan welk type onderstel is gemonteerd, met normale vering (A) of met versterkte vering(B).
C geeft aan voor welk klimaattype de auto is gemaakt, in dit geval gematigd klimaat.
G staat voor het type verwarming of airco, in deze auto is dat handbediende airco.
K geeft aan of er een extra stoffilter is geplaatst voor het luchtfilter, dit zie je vooral in stoffige gebieden, dat is hier niet het geval.
M staat voor het soort stuurinrichting, zonder of met stuurbekrachtiging en met normale of variabele stuurbekrachtiging, deze auto heeft normale stuurbekrachtiging.
R zegt iets over het type schokdempers, normaal of variabel/verstelbaar, in dit geval zijn dat normale schokdempers.
T geeft aan of het voertuig is voorzien van niveauregeling (luchtvering), ook dat is niet het geval.
W geeft het type remmen aan, met of zonder ABS of ESP of beiden, deze auto heeft alleen ABS.
Het motorplaatje.
Het motorplaatje is gemonteerd op het onderblok van de motor en ziet er als volgt uit:
F3P.B7.00
…...C012586
Dit is een motorplaatje behorende bij de eerste auto, dus een 1.8i multipoint motor.
Hoe is dit te zien?
Eerst heb je de motorcode
F = Basisserie motor
3 = Soort brandstofvoorziening en aantal kleppen: 8 kleps injectiemotor.
P = Klasse van cilinderinhoud
B = Goedkeuringsletter van de motor, niet van belang bij het bestellen van onderdelen.
700 = indicenummer van de motor, dit bepaald de exacte uitvoering van de motor en alles wat er aan zit.
De onderste regel is weer het fabricagenummer.
Ook dit geeft weer aan waar de motor gebouwd is (de letter) en welk nummer dit op de band was.
C = Cleon
012586 = motornummer 012586. Dit is ook van belang, omdat er gedurende de fabricage van de motoren wijzigingen werden doorgevoerd waardoor niet alle onderdelen uitwisselbaar zijn.
Het motorplaatje kan zowel op de motor geklonken zijn alswel in de motor gegraveerd staan.
Dit motorplaatje wordt nog steeds in dezelfde hoedanigheid gebruikt dus is van de tweede auto geen extra beschrijving opgenomen.
Het versnellingsbakplaatje.
Het versnellingsbakplaatje is bij oudere types gemonteerd aan een bout waarmee bak in elkaar zit, is meestal boven het differentieel en heeft dan meestal 2 kleuren.
Bij nieuwere types is de code ingegraveerd in het versnellingsbakhuis, ook hierbij is de positie weer afhankelijk van het type versnellingsbak.
Het plaatje ziet er als volgt uit:
JB3.059
C009865
Ook deze versnellingsbak hoort bij de eerste auto.
Hoe is dit te zien?
We beginnen met de bakcode.
JB = Basisserie versnellingsbak, handgeschakeld
3 = Type versnellingsbak, 5 versnellingen
059 = Indicenummer versnellingsbak, bepaald mede de overbrengverhoudingen.
De volgende regel is alweer het fabrikagenummer.
Dit geeft aan in welke fabriek de versnellingsbak gebouwd is (de letter) en welk nummer dit op de band is geweest.
C = Cleon
009856 = versnellingsbak nummer 009856. Dit is ook van belang, omdat er gedurende de fabricage van de versnellingsbakken wijzigingen werden doorgevoerd waardoor niet alle onderdelen uitwisselbaar zijn.
Aan de hand van de complete bakcode is na te zoeken dat deze versnellingsbak inderdaad bij de eerste auto hoort.
Ook op de tussenbak en het differentieel van de achteras kan je een dergelijk plaatje tegenkomen.
Dit is echter alleen van belang bij achterwiel- of vierwielaangedreven voertuigen waarbij de motor voorin is gemonteerd.
Aan de hand van deze gegevens kan iedere Renault-dealer, waar ook ter wereld, de juiste onderdelen voor jouw auto bestellen.
Schrijf ze dus op, steek deze gegevens bij je autopapieren en zorg dat je ze bij je hebt wanneer je bij een dealer naar binnen loopt.
Shop je niet bij de dealer, maar bij de Brezan oid., dan is het nog steeds erg makkelijk, want deze zaken hebben ook steeds vaker deze codes bij de onderdelen documentatie staan.
"disclaimer"
Iedere overeenkomst met een bestaande auto berust op toeval daar de codes fictief genomen zijn.
Antonio.