Pagina 1 van 1
Levering onderdeel Laguna
Geplaatst: 20 jun 2016 10:14
door Pucky
Wij hebben een 7 jaar oude Laguna. Door een hoog staande paal is onze uitlaat er onder uit gereden. Sinds februari zijn wij bezig geweest dit gerepareerd te krijgen. Het onderdeel, 200100037R UITLAAT, is niet te verkrijgen. De garage heeft dit geprobeerd via de officiƫle kanalen en de onofficiƫle kanalen. Uiteindelijk heeft een metaalbewerkingsbedrijf dit volledig nieuw gemaakt. Wij hebben diverse malen geprobeerd om met Renault in contact te komen hierover maar het enige wat zij kunnen melden is dat het onderdeel niet leverbaar is. Na 4 maanden is het eindelijk gerealiseerd maar de rekening van de huurauto, wie gaat die betalen???
Re: Levering onderdeel Laguna
Geplaatst: 20 jun 2016 12:20
door mechanic
Als het onderdeel niet te verkrijgen is,waarom dan 4maanden wachten op de genoemde oplossing? Dat moet na 1dag al duidelijk geweest zijn.
Weet niet in hoeverre een merk verplicht is de onderdelen te leveren,dacht 10jaar.
Als het een verzekeringskwestie is kun je het daar proberen. Evt via rechtsbijstand een claim bij RN neerleggen.
Neem aan dat de dealer gekeken heeft of dit onderdeelnummer ooit gewijzigd is en of het evt via ander nummer wel te krijgen is.
Re: Levering onderdeel Laguna
Geplaatst: 20 jun 2016 19:37
door Pucky
Nee dat weet je niet na dag 1 al. Er wordt door heel Nederland gekeken en daarna gaat men in Europa rondkijken.
Op gegeven moment ga je naar andere oplossingen kijken.
Er is wettelijk geen verplichting om onderdelen zo lang na te leveren. Wel is er een afspraak tussen importeurs en de Bovag dat er 10 jaar onderdelen geleverd zouden moeten worden. Alleen heb je daar niet zoveel aan als het onderdeel er niet is en je het echt nodig hebt. Claims ed. komen dan wel als eenmaal die auto weer rijdt.
Re: Levering onderdeel Laguna
Geplaatst: 20 jun 2016 20:09
door mechanic
Een beetje magazijn man typt het nummer in en kan in heel nederland kijken of het ergens bij een dealer ligt. Dat duurt nog geen minuut.
Een belletje naar de onderdelenhandel die de leveranciers contacteerd heb je een dag later ook antwoord op.
Vier maanden is veel te lang.
Re: Levering onderdeel Laguna
Geplaatst: 21 jun 2016 16:57
door erik92
Volgens mij ligt er geen wettelijk termijn vastgelegd hiervoor en gaat jurisprudentie uit van een 'redelijk' termijn.
De vraag is echter of dit op gaat voor jou probleem. Je hebt het over een hoogstaande paal en dan denk ik dat dit door je eigen veroorzaakt is. Het verhaal kan dus twee kanten op:
1. Het is je eigen schuld. In dat geval is het de vraag of een uitlaat na 7 jaar nog leverbaar moet zijn. Het is niet de fout van Renault dat je uitlaat kapot is gegaan. Ik denk dat hierbij van belang is wanneer het model Renault uit de handel is gegaan.
2. De paal is hoogstaand geworden door achterstallig onderhoud of ander onrecht dat zich uit naar jou. In deze situatie kan je iemand aansprakelijk stellen en de kosten verhalen.
In beide gevallen is het voer voor juristen en kan niet zomaar een antwoord worden gegeven op een forum. Echter ga ik wel mee in een ander antwoord dat 4 maanden zonder auto absurd is. Had je echt zelf niks kunnen doen om na een maand al aan de bel te trekken? Vind het maar een raar verhaal waarbij veel ontbreekt.
Laat maar weten wat de uitkomst is

!
Re: Levering onderdeel Laguna
Geplaatst: 21 jun 2016 21:22
door kaleido 1
En via de imitatiehandel ook niets ?
Heb je een kenteken ?
Re: Levering onderdeel Laguna
Geplaatst: 22 jun 2016 19:37
door ronald75
Wellicht een snelle oplossing om een gebruikt onderdeel te zoeken?
Vreemd om voor een auto van die leeftijd geen onderdelen te kunnen krijgen!
succes met het verhalen van de kosten van de leenauto.