Pagina 1 van 1

Splinternieuwe auto trekt, Renault weigert garantie

Geplaatst: 24 jan 2010 11:37
door renaulttrafic
Ik heb afgelopen jaar een (splinter)nieuwe Renault Trafic gekocht. Als je het stuur los laat is de auto binnen 4 seconden een rijbaan naar rechts geschoven om vervolgens een haast haakse bocht te willen maken.

Zie ook online het filmpje op: http://www.youtube.com/watch?v=ogimYynNYt0

Dit probleem speelt vanaf de eerste dat dat ik deze splinternieuwe Renault Trafic heb gekocht. Renault Nederland is van mening dat deze wagen volledig conform specificaties is en weigert het probleem op te lossen.

De auto is ondertussen extreem vaak uitgelijnd. Elke keer wordt er iets gecorrigeerd bij de uitlijning, maar het probleem is nooit meer dan 100 kilometer afwezig. De banden zijn al vele malen L/R V/A verwisseld en ik heb nieuwe banden gekocht. Het stuur staat iets scheef, niet heel erg veel. Renault weigert het probleem op te lossen en het product te maken. Ze stellen dat de uitlijning goed is en dus de auto niet naar rechts kan trekken.

De plaatsvervangend hoofd van de plaats van de verkopende dealer heeft tijdens het rijden verklaard dat het levensgevaarlijk is. Hij heeft van hogerhand zijn uitspraken moeten corrigeren, de directie heeft dit bevolen. Renault heeft dit ook expliciet weergegeven in hun brief, ze ontkennen alles volledig.

Renault heeft op papier verklaard dat de auto conform specificaties is en weigert het probleem op te lossen. Ik heb een opname van een Renault medewerker waarin wordt aangegeven dat Renault het probleem wel opmerkt, maar de oplossing niet kan vinden. De telefonische ondersteuning van de ANWB is van mening dat het probleem kan zitten in de differentieel of in het stuurhuis.

Er bestaat de mogelijkheid dat Renault dit waarschijnlijk weigert te maken omdat de kosten voor vervanging te hoog zijn. Dit laatste is feitelijk ook bevestigd door de medewerkers van de verkopende Renault dealer. Daar is mij gezegd dat ze moesten verklaren dat de auto conform was, dat ze met de rug tegen de muur staan.

Renault geeft aan dat ik een derden expertise kan opvragen (bijv. via de ANWB). Maar ze willen niet op voorhand erkennen dat ze er iets mee gaan doen. Ze zeggen alleen dat ik dan een reactie krijg. Ik denk niet dat ze het zullen erkennen, het kost ze immers geld.

Ik baal dus behoorlijk van mijn aanschaf, ik heb deze auto gekocht omdat mijn bejaarde Corolla naar de garage moest om iets te maken. Ik had geen zin om zoveel tijd kwijt te zijn aan reparaties. Dus heb ik een nieuwe wagen gekocht, je mag verwachten dat je na een stuk rijden geen pijn in je handen krijgt van het corrigeren van de wagen.

Iemand ideeën hoe we dit probleem wel kunnen oplossen?

Geplaatst: 24 jan 2010 12:11
door Renier
Lijkt me dat je volledig in je recht staat, zeker als de mensen van werkplaats zlf ook aangeven dat het levensgevaarlijk is.

Heb je geen rechtsbijstand verzekering? Dat je het bij hen neerlegt?
Zo'n grote verzekeraar met advocaten kan veel dwingender zijn dan jij als particulier

Geplaatst: 24 jan 2010 12:16
door WillemS
Als deze wagen elektrische stuurbekrachtiging heeft is w.s. de stuurhoeksensor niet goed afgesteld(defekt/verloopt).
Doe alle correspondentie aangetekend, Informeer je verzekeringsmaatschappij en vraag als je lid bent vd ANWB na bij de juridische afdeling. SUC6

Geplaatst: 24 jan 2010 15:54
door DexterXL
:roll: Als je dit leest denk je dat het een grapje is.....maar dat filmpje laat overduidelijk zien dat het echt fout zit,
wat nog veel ongeloofwaardiger is, is dat Renault NL dit soort wanpraktijken durft uit te voeren, ze weten 100%
dat ze aan het eind van de rit gewoon de boel zullen moeten oplossen, waarom dan deze moeizaame weg???

Dus.... tijd om je dossier aangetekend op te sturen naar Renault NL, daarbij zeer duidelijk aangeven dat zij in gebreken
zijn gebleven, daarbij ook duidelijk een termijn aangeven tot wanneer zij de mogenlijkheid hebben om dit probleem
definitief op te lossen, en dat je absoluut niet tevreden bent met het aangekochte product.
Meld daar ook duidelijk bij dat als het termijn om is, dat jij andere maatregelen gaat nemen en dat je dan juridisch
stappen gaat nemen, ook is het vermelden waard dat je dit hele verhaal gaat doorspelen naar bv Radar en/of Kassa,
dit zou ik ook echt doen na die termijn.
Het laatste waar Renault NL op zit te wachten zijn die fanatieke mensen van Kassa en/of Radar :twisted:
die maken een hoop los, overigens heb ik zo'n soort verhaal wel eens eerder op tv voorbij zien komen, ik weet
alleen niet meer welk merk auto het was.

iig succes :wink:

Geplaatst: 24 jan 2010 23:08
door renaulttrafic
Ik heb zojuist een nieuw filmpje geupload; die is nog wat duidelijker: http://www.youtube.com/watch?v=ItOF276c8nI

Geplaatst: 25 jan 2010 18:23
door wesley015
Wat voor schade heb je erdoor gereden?

Geplaatst: 25 jan 2010 18:29
door renaulttrafic
de schade betreft een deukje in de deur, krassen op de zijkant van de spiegel, kleine schade aan het stuk ijzer waar je je voet opzet als je naar binnen gaat. Deze schade heeft onmogelijk invloed op het rijgedrag van de wagen.

Geplaatst: 25 jan 2010 21:10
door WillemS
@ renaultrafic, Je zegt dat het stuur ietsje scheef staat. Nou daar kan het nu net aan liggen!
Het is best mogelijk dat de stuurinrichting niet geheel conform is afgesteld. Bij de afstelling dient de taats van het stuurhuis exact in het midden te staan, vervolgens dienen de stuurstangen aangesloten te worden waarbij de wielen exact rechtuit staan, dan dient de sporing afgesteld te worden, en bij elektrische bekrachtiging de stuurhoek goed ingesteld te worden(zodat de bekrachtiging pas werkt als het stuur uit de middenpositie wordt gedraaid). Deze zaken luisteren erg nauw. Het kan bij verkeerde afstelling zo zijn dat de bekrachtiging een heel klein beetje werkt en dus da afwijking veroorzaakt. Een goed uitlijnbedrijf kan dit onderzoeken en volgens de Renault specificaties afstellen.
Het is zelfs mogelijk dat deze afwijking is onstaan door een keer flink tegen of op de stoep rijden met een van de wielen. SUC6

Geplaatst: 25 jan 2010 21:17
door renaulttrafic
Hoi Willem,

Dank voor je reactie! duidelijk verhaal. Weer uitlijning dus!

De auto heeft het probleem vanaf moment 0. Ik heb het ook gemeld vanaf het eerste moment. Het bijzondere is dat de wagen bij ontvangst een defecte onderplaat had..........de botsing door Renault veroorzaakt?

Geplaatst: 25 jan 2010 21:22
door WillemS
Nu wordt het echt interessant, zeg. Het gebeurt wel vaker dat een nwe wagen schade bij het transport oploopt(is all in the game). Dit wordt dan gerepareerd bij de importeur in Amsterdam, die wagens worden vervolgens gewoon afgeleverd. Heb je de schade gemeld bij de ontvangst?! Heb je een rechtsbijstandsverzekering, ben je lid van de ANWB? Is er correspondentie over met Renault? Neem anders kontakt op met de Bovag. SUC6

Geplaatst: 25 jan 2010 21:26
door wesley015
Er kan ook schade ontstaan door het transport bedrijf van de importeur naar de dealer.
Dan word het door de dealer gerepareerd.

Geplaatst: 25 jan 2010 21:28
door renaulttrafic
Dank voor je reactie; hier heb ik wat aan. Wij hadden de link nog niet gelegd.

De Bovag kan niet helpen, die zijn alleen nuttig voor gebruikte auto's (hebben ze mij vanochtend gemaild.

De ANWB kan niet helpen zolang Renault niet wil zeggen dat ze het rapport erkennen. Renault WIL niet meewerken, het kost ze immers geld.

Geplaatst: 25 jan 2010 21:32
door WillemS
Neem een getuige mee (geen familie) ga naar je Dealer en vraag die of de schade bij hen is gerepareerd. SUC6

Geplaatst: 26 jan 2010 21:45
door renaulttrafic
Renault heeft zich nu helemaal van zijn slechte kant laten zien, ze hebben de film laten verwijderen van Youtube. Ze zijn van mening dat de film niet door de beugel kan!

Maar zie hier het tweede filmpje nogmaals:
http://www.youtube.com/watch?v=Zu_6B5x6oRM

Geplaatst: 27 jan 2010 16:38
door JTD
renaulttrafic schreef:Renault heeft zich nu helemaal van zijn slechte kant laten zien, ze hebben de film laten verwijderen van Youtube. Ze zijn van mening dat de film niet door de beugel kan!

Maar zie hier het tweede filmpje nogmaals:
http://www.youtube.com/watch?v=Zu_6B5x6oRM
Strikt genomen hebben ze wel gelijk. In jou filmpje kun je nergens ECHT zien dat je het stuur geheel los hebt. Op 0:59-1:22 kom je in de buurt, maar ook daar zou je nog met knie of vinger (links) het stuur kunnen beroeren.

Renault zou het filmpje dus als smaad kunnen laten bestempelen. Hiermee bewijs je niks in elk geval.

Ik geloof je wel hoor, maar ik zie geen enkel bewijs.

Joris

Geplaatst: 27 jan 2010 16:53
door renaulttrafic
Goed punt, ik ga zodra het beter weer is (dan trekt de auto harder) weer filmpjes maken.

Het is eigenlijk niet de discussie of het probleem er is of niet. De medewerkers van Renault Indumij te Dordrecht hebben eind december Renault Nederland gebeld en gemeld dat ik met al mijn klachten volledig gelijk heb.

Renault weigert simpelweg het probleem op te lossen. Maar leve het internet! Renault is op de hoogte van het feit dat ze overal te vinden zijn en dat ze een slechte beurt maken.

Renault moet zich schamen!

Geplaatst: 30 jan 2010 14:51
door Renier
Persoonlijk denk ik dat jij zelf weinig tot niets hebt aan het plaatsen van die filmpjes, behalve misschien dan een gevoel van genoegdoening omdat het Renault irriteert.
Het zal ze in ieder geval niet aansporen om nu eindelijk eens te luisteren.

Ik zou dus het probleem proberen zakelijk op te lossen door er juridisch werk van te maken en ze zo aan te pakken.
Rechtsbijstand (als je die hebt) inschakelen en het hun laten oplossen.

Geplaatst: 30 jan 2010 21:34
door Verwijderd43
Waar is deze auto telkens uitgelijnd? Bij die Renault dealer?
Ik zou dan eens denken aan een ander bedrijf, bijv. Euromaster oid, en de uitlijning daar nog eens te laten controleren.

Scheef chassis? montage hoek? wielen/ophanging die uit het lood zijn gemonteerd?
Wat doet de auto als je remt? Trekt ie dan ook of meer?

Kloten probleem, maar ik zou het toch echt eens voorleggen aan een rechtsbijstandverzekeraar/jurist om je verder te laten helpen!! Filmpjes zijn leuk, maar je schiet er niets mee op. (vermits je deze verzekering al had ten tijde van de aankoop. Afsluiten na problemen aankoop is helaas pindakaas)

Geplaatst: 31 jan 2010 10:28
door WillemS
Nog even een tip: Goed uitlijnen begint met de achteras en wielen, pas als die goed staan kan met de voortrein begonnen worden. SUC6