Pagina 1 van 1

Ervaringen na 3 jaar

Geplaatst: 31 jan 2014 22:28
door MIN2MAX
De Avantime is afgelopen jaar uitsluitend gebruikt voor de hockey. De zomervakantie (vliegvakantie) zaten we met het gezin in Spanje (Avantime mocht dus thuis blijven).
De kosten voor de beurt en APK waren € 1.108,83. Hierin zitten de kosten voor het vervangen van de distributiemriem (was al weer vijf jaar geleden) verder geen bijzonderheden of toch wel. De Avantime heeft de status gekregen van youngtimer.
De meeste mensen weten wel wat een oldtimer is. De term youngtimer is veel minder bekend in de autowereld. Anders dan bij een oldtimer staat de leeftijd van een youngtimer niet vast.

Er is geen eenduidige definitie voor een youngtimer. Een youngtimer is meestal een personenauto die als hobbyauto gebruikt wordt, maar nog geen oldtimer is. Youngtimers worden gezien als de klassiekers van de toekomst. Een auto van tien jaar oud wordt door een enkeling als youngtimer bestempeld, maar in de regel worden auto’s met een leeftijd van minimaal 15 jaar als een youngtimer gezien.

Naast de leeftijd van de auto, spelen nog andere zaken een rol om in de categorie youngtimer te vallen. Niet iedere auto die wat ouder is, is namelijk een youngtimer. Een youngtimer moet iets exclusiefs hebben. Daarnaast zijn de auto’s geschikt voor dagelijks gebruik, moeten ze in goede en originele staat verkeren en kennen ze een lage afschrijving. Mijn Renault Avantime uit 2002 kan bijvoorbeeld als een youngtimer gezien worden.

Over de aanstaande klassiekerstatus van een Renault Avantime is op papier geen twijfel mogelijk. De Avantime is gek en/ of spannend, excentriek en onderschat briljant – de argumenten liggen voor het oprapen. Key features van de Avantime zijn de unieke dubbele draaibare pillarless deuren, toegang tot de voorste en achterste zitplaatsen, 's werelds grootste te openen glas zonnedak, massale 530 liter boot, 'grand air' knop die gelijktijdig alle vensters en zonnedak opent en de krachtige/zuinige 2.0 turbo motor gekoppeld aan een 6-speed versnellingsbak geven een Gran Turismo rijstijl.

Ben jij ook een trotse bezitter van een youngtimer?
Dan wil je je youngtimer natuurlijk goed verzekeren. Een youngtimerverzekering afsluiten kan bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. Voor KNAC-leden die een hobbyauto bezitten die qua leeftijd nog geen oldtimer is, maar die ook niet meer voor dagelijks vervoer wordt gebruikt, biedt de KNAC de KNAC Youngtimerverzekering aan (met een jaarkilometrage van maximaal 12.000). De premie van een youngtimerverzekering ligt lager (in mijn geval €150,- per jaar lager voor volledig WA/Casco) dan de premie van een normale autoverzekering.

In de afgelopen drie jaar heb ik in totaal € 2.286,11 uitgegeven aan onderhoud. De Avantime heeft nu een verzekerde waarde van € 9.000,00.
De afschrijving op de Avantime zou dan uitkomen op nog géén € 500,00 per jaar.

De Avantime is een bijzondere auto, en een beetje een wild card, investment-wise. De Avantime, ontworpen door Renault ontwerp genie Patrick Le Quement, werd binnen twee jaar na haar geboorte gedood nadat er gewoon 8500 werden gebouwd. Op de markt gebracht als een kruising tussen een coupe en een MPV. Stap je over de "extraordinary" (sommige spreken al over sexy) styling heen, dan kan ik alleen maar stellen dat de Avantime eigenlijk een zeer goede auto is: inderdaad, een veilige, een betrouwbare, luxe en ruime – en de Avantime is één van de weinige auto's die alle drie Top Gear presentatoren cool vinden.

Heeft de Avantime investeringspotentieel? 1/5 of 5/5 – wie weet?