Pagina 1 van 1
Waarom geen Noir Nacré?
Geplaatst: 06 okt 2009 17:03
door matramurena
Er bestaan een klein aantal Avantimes in deze mooie zwarte kleur. Maar waarom zou Matra/Renault deze lakkleur zo snel uit het leveringsgamma gehaald hebben?
Ik weet Matra in de tijd van de Murena veel moeite had een goede donkere lak aan te brengen. Het polyester is hier eigenlijk niet voor geschikt omdat de ondercoating niet goed is er heel snel scheurtjes in donkere lak ontstaan. In de lak van mijn Noir Nocturne Avantime heb ik ook last van kleine "scheurtjes" Misschien dat hier hetzelfde aan de hand is?
Zou er bij het zwart ook zoiets aan de hand geweest zijn? Lijkt mij dat het wel een veelgevraagde kleur was toen het nog leverbaar was want het ziet er schitterend uit.
Waarom ik dit vraag? Omdat mijn Avantime binnenkort helemaal opnieuw gespoten moet worden en ik er nog over twijfel of ik hem in Noir Nocturne houdt.
Geplaatst: 18 okt 2009 20:03
door wesley015
Je kan hem in elke kleur spuiten die je zou willen. Heeft niks te maken met donker of licht.
Geplaatst: 18 okt 2009 20:11
door WillemS
In principe kan elke kleur, maar de uitzettingscoefficient is bij donkere kleuren anders(ze nemen meer warmte op van de zon) Heb zelf ooit de eerste Espace (chassisno. 1170) gehad, donkerrood metalic met vernis. Na een aantal jaren, werd de vernis "opgeblazen" door warmtewerking in de polyester, is na zes jaar nog met garantie verholpen.
Dit kan de reden zijn dat deze kleur niet leverbaar is op polyester carrosserieen. mvg. WillemS
Geplaatst: 18 okt 2009 20:15
door wesley015
Als de auto eerst in een 2K primer word gezet dan maakt het niet uit of een kleur warmte opneemt of niet.
Geplaatst: 18 okt 2009 21:08
door matramurena
Een primer is niet voldoende om een donkere kleur op een polyester basis te spuiten. Bij Murena's is dit ALTIJD een ramp namelijk. De enige remedie schijnt een gelcoating te zijn, maar dan moet de auto eerst helemaal kaal gemaakt, geschuurd en gecoat worden. Nauwelijks nodig te zeggen dat dit zeer kostbaar is.
Als Matra dus bij de Avantime net zoals bij de Murena nog steeds geen gelcoating toegepast heeft dan is een donkere kleur niet aan te raden. Blaasjes en scheurtjes komen na enkele jaren op en zijn niet simpel bij te werken.
Geplaatst: 18 okt 2009 21:28
door wesley015
matramurena schreef:Een primer is niet voldoende om een donkere kleur op een polyester basis te spuiten. Bij Murena's is dit ALTIJD een ramp namelijk. De enige remedie schijnt een gelcoating te zijn, maar dan moet de auto eerst helemaal kaal gemaakt, geschuurd en gecoat worden. Nauwelijks nodig te zeggen dat dit zeer kostbaar is.
Als Matra dus bij de Avantime net zoals bij de Murena nog steeds geen gelcoating toegepast heeft dan is een donkere kleur niet aan te raden. Blaasjes en scheurtjes komen na enkele jaren op en zijn niet simpel bij te werken.
Nee hoor, met een gewone 2K kan je gewoon elke kleur er overheen spuiten.
Werk bij een Renault schade bedrijf waar we er een hoop hebben zo hebben gespoten.
Dus geen enkel probleem.
Geplaatst: 18 okt 2009 22:45
door WillemS
Nou, kan allemaal wel waar wezen maar Renault is niet voor niets afgestapt van polyester op de Espace, en bovendien Matra is ook niet zomaar falliet gegaan. Ga maar eens op vakantie naar Frankrijk en kijk hoeveel vervelde auto's met polyester carrosseriedelen er rond rijden. Het zal allemaal wel net goed blijven binnen de lakgarantie, maar ik hoef niet meer.
Geplaatst: 18 okt 2009 23:38
door matramurena
De vraag is dus inderdaad waarom er afgestapt is van donkere polyester wagens door Renault/Matra. Hoewel de Noir Nocturne ook aardig donker is.... Ik denk persoonlijk dat de goede manier van voorbehandelen te duur was en daardoor niet is gebruikt. Vandaar problemen met de lak.
Dat renault verder is gegaan met "ijzeren" espaces ligt enkel aan het feit dat alleen de fabriek van Matra polyester delen kon maken. En die waren toendertijd de Avantime aan het maken. Helaas kwam deze vrijwel gelijktijdig met de Vel Satis uit (door technische problemen) en zat op de laatse voor de dealers veel meer marge...
Dat is ook de reden dat de huidige Espace veeeel te zwaar is! Hadden ze een mooie polyester Espace gemaakt dan was hij vele malen lichter en sterker. Maar misschien ben ik ook een beetje bevooroordeelt in deze.

Geplaatst: 19 okt 2009 17:46
door wesley015
De Espace 4 is wel duurzamer geworden door dat het van metaal is gemaakt.
Het heeft eigenlijk allen maar voordelen metaal. Want tegen roest is genoeg te doen.
Terwijl poly. verschillende problemen krijgt over langere tijd.
Geplaatst: 19 okt 2009 21:13
door renault15.17
Maar om op jou vraag "waarom waarom zou Matra/Renault deze lakkleur zo snel uit het leveringsgamma gehaald hebben?" terug te komen. Dat er zo weinig Avantime's in de kleur Noir Nacré 267 zijn geleverd, ligt niet aan het feit dat de kleur uit het gamma is gehaald, maar meer in het feit dat de kleur pas net aan het gamma was toegevoegd toen de totale productie werd gestopt.
Geplaatst: 19 okt 2009 21:16
door wesley015
renault15.17 schreef:Maar om op jou vraag "waarom waarom zou Matra/Renault deze lakkleur zo snel uit het leveringsgamma gehaald hebben?" terug te komen. Dat er zo weinig Avantime's in de kleur Noir Nacré 267 zijn geleverd, ligt niet aan het feit dat de kleur uit het gamma is gehaald, maar meer in het feit dat de kleur pas net aan het gamma was toegevoegd toen de totale productie werd gestopt.
Dat zou het best is kunnen zijn.
En niet dat ******* ***** over dat het niet op polyester kan.
Geplaatst: 19 okt 2009 21:19
door renault15.17
@Wesley015: kun je je taalgebruik a.u.b. een beetje aanpassen? Ik heb je vorige post even "aangepast".
Geplaatst: 19 okt 2009 22:52
door matramurena
Bedankt voor de info Dave! Ik was ervan overtuigd dat de kleur vanaf het begin leverbaar was en vroegtijdig werd gestaakt. Het ge...neuzel over het polyester klinkt misschien raar voor mensen die een auto enkel als vervoer zien en wat kleine oneffenheden in de lak niet erg vinden maar geloof me, als je het echt strak wilt hebben dan valt polyester niet mee.
No offense Wesley maar 2k primer op puur polyester zonder voorbehandeling werkt niet. Heb ik al te veel voorbeelden van gezien. Ook van "goede" schadebedrijven die een polyester auto net zo makkelijk na het spuiten op 60 graden laten uitharden....

Aan de andere kant, misschien heeft een Avantime (en Espace) wel de hoog nodige gelcoating af fabriek gekregen.