Pagina 1 van 1

2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 12 nov 2011 19:26
door paso
Mijn Avantime was afgekeurd op de keuring wegens teveel roet.
Dacht ga hem eens warm rijden, 110 in z'n 4, dat ging allemaal goed tot ik het gaspedaal op een gegeven moment even intrapte, dikke zwarte wolk achteraan en op het dash een hartslagmeter met daarop de melding Service.
Eerste afrit van de snelweg en de handleiding erbij, probleem met de inspuiting.
Ik was 1 afrit van thuis verwijdert dus kalm aan de laatste paar km gedaan, tegen dat ik thuis was draaide hij als een tractor, denk dat dat noodloop is.
Iemand een idee waar ik kan zoeken?

Als iemand me aan de werkplaats manual kan helpen hoor ik het graag, ging die normaal van Matra 530LX ontvangen maar die is spijtig genoeg overleden. :(

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 12 nov 2011 19:48
door mechanic
De zwarte rook is onverbrande diesel. Je hebt dus een onvolledige verbranding. Mogelijk door interne vervuiling van de motor die nu ineens losraakt door het stevig rijden. Dit kan problemen geven die het inspuitsysteem signaleert. Uitlezen geeft bij de 2.2dci meestal een aanwijzing. Het zijn erg complexe motoren die je niet zomaar even diagnostiseert zonder apparatuur.

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 15 nov 2011 07:36
door Valkenet
Je zou kunnen proberen om de accus een keer los te nemen en opnieuw aan te sluiten.
Je haalt de foutcode daar niet mee weg, maar je reset de computer wel.
Anders zal je toch naar de dealer moeten.

En inderdaad het zou heel goed vervuiling in de motor kunnen wezen.
Mijn leasemaatshappij heeft een keer onderzoek gedaan naar alle diesels in hun bestand. We kregen toen allemaal een brief thuis dat we de duurdere diesel ( V power) moesten tanken omdat gebleken was dat de auto's die voor de test V power tankten veel minder motor problemen hadden.

Groet Martin

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 15 nov 2011 17:30
door WillemS
En dan zijn er nog steeds mensen die die V-power effekten een flauwe kul verhaal vinden, echt het helpt!!!
En vergeet dat "Moderne rijden" nou maar, je krijgt er een giga vervuiling voor terug hier in Nederland.
Zo nu en dan flink blazen met die kar.
SUC6

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 15 nov 2011 18:26
door paso
Bedankt voor het meedenken.

Er is een Renault technieker hier geweest en die was vrij duidelijk, motorschade.
Ben al bezig om het goede blok uit het afbraak exemplaar te halen.

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 15 nov 2011 22:18
door WillemS
Voor je dat andere blok monteert zou ik je willen adviseren het gehele inlaatgedeelte inkl. Turbo en intercooler grondig te reinigen, heb je later veel voordeel van.
SUC6 met de ombouw

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 15 nov 2011 23:41
door paso
Dat ben ik zeker van zin.
Denk ook de distributie te laten doen, blok even achterin de Berlingo gooien en naar de garage.

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 16 nov 2011 23:01
door Wim de Vries
Moet je zeker doen, maar vergeet de waterpomp niet te vervangen.
succes,
Wim

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 16 nov 2011 23:12
door paso
Inderdaad zou nogal stom zijn dat niet te doen, bedankt. :wink:

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 17 nov 2011 17:29
door mechanic
De waterpomp zit NIET bij de distributieriem en kan dus altijd makkelijk vernieuwd worden. Wordt ook niet door de multiriem aangedreven, maar door tandwielen. Als er geen lekkage te zien is door het compensatie gaatje is er geen rede de pomp te vernieuwen. De pomp vernieuwen is ook meteen olie+filter verversen gezien de kvs het olie systeem inloopt.
Volgens mij zijn de waterpompen ook best prijzig.

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 17 nov 2011 17:43
door paso
Dan kan ik de waterpomp zelf vervangen, olie +filter is standaard.
Mag garage de spanrollen en riemen doen.
Goede tip.

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 17 nov 2011 19:46
door Wim de Vries
Ik heb eenmaal de waterpomp niet vervangen, ook omdat het niet nodig was omdat het niet bij de distributie riem zat (2.2dci) en redelijk makkelijk te vervangen was. Maar 60 000 km verderop zo lek als een zeef, blok te heet, kop lek. Dus voor die honderd euro zou ik geen risco lopen en is het verkeerde zuinigheid.
Dus altijd DOEN!
Groeten,
Wim

Re: 2.2dCi in noodloop

Geplaatst: 17 nov 2011 21:02
door paso
Ik zoek wel te bezuinigen op de kosten maar het plaatje moet wel compleet ingekleurd worden.
Riemen, spanrollen, waterpomp, alle sapjes en filters dus ook airco, remmen, stuurbekrachtiging, alles verversen, ook remmen hardware en wat weet ik nog allemaal, ineens goed dat ik een wagen heb die terug update met het onderhoud is.