Pagina 1 van 1

Turbo Vervangen 2.2DCi

Geplaatst: 22 feb 2013 12:23
door creative explorer
Even een simpele vraag over een ingewikkelde materie; hoe eenvoudig kun je een turbo vervangen van de 2.2DCi?

Het achtergrond verhaal, ik ga naar alle waarschijnlijkheid morgen de Avantime kopen die hier op het forum ook te koop werd aangeboden, deze is stil komen te staan met een kapotte turbo. Ik ga er eigenlijk van uit dat ook de motor een nodige klap heeft ontvangen en dient te worden gereviseerd, maar wil eerst de turbo gaan vervangen om te zien of het blok nog goed is.

Nu heb ik beperkte sleutelervaring en geen brug tot mijn beschikking, veel zal dus op inventiviteit en online informatie moeten komen. Zelf ben ik enthousiast, ik wil al jaren een Avantime en nu gaat het gebeuren. Het is helaas wel een diesel en daardoor te duur voor mij, dus na een geslaagde operatie zal hij helaas weer weg moeten. Niet om winst te maken, maar vind het leuk om een afgeschreven auto weer een 2e leven te geven en het doel is om quitte te spelen. Niet dat jullie denken dat ik een handelaar ben, want dat ben ik niet. Ik ben een liefhebber en probeer te voorkomen dat de Avantime slachtoffer wordt van de onderdelenhandel en wordt gesloopt. Stiekem hoop ik dat ik hem later om kan ruilen voor een 2.0T, maar dat is voor véél later. Eerst de auto maar rijdend zien te krijgen.

Re: Turbo Vervangen 2.2DCi

Geplaatst: 23 feb 2013 09:30
door rinia
Hallo,
de turbo vervangen zal niet al te moeilijk zijn. Het gaat erom dat je eerst de oorzaak voor het falen opspoort. Als je dat niet vind en vervolgens niet repareert , heeft een nieuwe (ruil)turbo monteren geen zin. Die is zo weer stuk. Verder is het heel belangrijk om het hele inlaat-en uitlaat-traject goed te reinigen, anders zullen kleine brokstukken de nieuwe turbo heel snel weer
onklaar maken. Voor zover ik weet moet je de motor uit bouwen naar onderen. Een hefbrug lijkt dan toch wel noodzakelijk.
Heel veel succes gewenst Jan

Re: Turbo Vervangen 2.2DCi

Geplaatst: 23 feb 2013 13:28
door matramurena
Turbo's gaan geregeld stuk door doodgewone slijtage. Dus er hoeft niet een echte "oorzaak" te zijn voor het falen van de turbo. Zo gaan vrijwel alle turbo's van de VAG 1,9 TDI's tussen de 150.000 en 200.000 stuk.

Is de turbo van deze Avantime door sluitage overleden dan is er ook geen nood om het blok te (laten) reviseren.

Belangrijk is wel om heel erg goed te kijken of er geen delen (schoepjes oid) in het blok zijn gekomen, want dit kan de motor erg schaden.

Grtz,

Martijn

Re: Turbo Vervangen 2.2DCi

Geplaatst: 23 feb 2013 17:38
door mechanic
Naar mijn weten hoeft de motor er niet uit.
Zoals gezegd is er meestal geen echte oorzaak, maar geringe koeling speelt zeker een rol. Dat is een ontwerpfout van deze auto's. Turbo zit bijna strak tegen schutbord.
Je moet de dieselleidingen los nemen, en ook vervangen. De katalysator gaat eronder uit, mogelijk ook je rechteraandrijfas, en de olieleidingen vervangen.
Uiteraard nieuwe motorolie en een nieuw filtertje.
Pakkingen en leidingen altijd vervangen.
Heb dit bij een avantime nooit gedaan, bij de espace IV ontelbaar.

Re: Turbo Vervangen 2.2DCi

Geplaatst: 23 feb 2013 17:41
door mechanic
Heb diverse vag 1.9tdi's in onderhoud, en ook gereden, maar nog nooit een defecte turbo mee gemaakt. Allemaal ver boven de 2,3 en zelfs 4ton.
Dit zijn juist motoren waar niks aan stuk gaat.
Maar dat is off-topic.

Re: Turbo Vervangen 2.2DCi

Geplaatst: 03 mar 2013 18:13
door avantime22
en?? heb je de wagen aangekocht ?? en ben je al wat verder met de herstelling ervan??

Re: Turbo Vervangen 2.2DCi

Geplaatst: 29 mar 2013 10:24
door Jos
'Sound of silence' ......

Re: Turbo Vervangen 2.2DCi

Geplaatst: 11 jul 2013 17:35
door Kick17
Mechanic, je schrijft dat je de turbo van de Espace IV al ontelbaar vaak hebt vervangen. Mijn Initiale van 2006 is na 310.000km ook zover. Op hoeveel kosten en hoeveel tijd moet ik rekenen? Is het de moeite waard of is mijn fraaie net gewassen mobiel total löss?

Re: Turbo Vervangen 2.2DCi

Geplaatst: 11 jul 2013 22:02
door WillemS
Heb dit voorjaar een workshop gedaan bij C&E turbochargers in Amersfoort. Turbo's behavle die van de VAG in de huidige kleine wagens, hebben bij goed onderhoud een heel lang leven. Ze gaan wel kapot als er iets is met de balans van de smering, maw als bv de retour verstopt raakt door vervuiling of aangekoekte olie(te heet) daardoor loopt de olie over. Bij een defekte turbo heeft het geen zin deze zonder de oorzaak te achterhalen te vervangen, je bent dan binnen no-time weer aan de beurt. Zoals mechanic al schrijft alle leidingen en pakkingen vervangen en exact de instrukties van de leverancier opvolgen, nadat de oorzaak is opgelost. SUC6
mvg WillemS