Pagina 1 van 1

Voorwielen lopen aan in wielkast

Geplaatst: 25 jul 2009 19:30
door renault15.17
Bij de laatste servicebeurt heb ik de dealer opdracht gegeven om de spatschermen in de voorste wielkasten (in de voorbumper) vast te zetten, want deze zaten los. Tevens constateerde ik dat er een schaafplek op deze spatschermen zat. Dus hebben de banden (bij insturen) aangelopen. Sinds dat er nieuwe voorbanden opzitten is het probleem nog groter. Hebben jullie dat ook? De banden zijn in de originele maat (235/50R17), maar deze Michelin Pilot Sport banden lijken me ook groter dan de originele Pilot Primacy banden. :? Dat moet eigenlijk niet kunnen, of?

Maar goed, zijn er mensen die dit probleem bekent voorkomt?

Geplaatst: 25 jul 2009 19:34
door renault15.17
En nog een foto van dichtbij:

Afbeelding

Geplaatst: 25 jul 2009 20:29
door 46920
Ik heb 235/45 R18 onder mijn AT liggen. Bij het insturen zit er beduidend meer ruimte tussen dan bij jou. Het lijkt wel of jou voorwiel meer naar voren staat in de wielkast :?: en ik heb ook michelin sport banden, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Geplaatst: 26 jul 2009 18:25
door Valkenet
Hoi Dave,


Net als de vorige schrijver al aangeeft, ik heb 245-45-18 onder mijn Avantime liggen en ook bij die van mij heb ik meer ruimte aan de voorkant.

Maar is het bij jouw aan beide kanten zo. !
Dan zou je haast denken dat hij schade gehad heeft. Of ik weet niet of er ruimte op de bouten zitten van het subframe, anders zou het subframe misschien iets naar achteren kunnen.

Gr Martin

Geplaatst: 02 aug 2009 19:46
door matramurena
Hoi Dave,

Ik heb er 17 inch onder, maar aanzienlijk meer ruimte tussen wiel en wielkast.

Geplaatst: 02 aug 2009 20:28
door renault15.17
Sinds dat ik de auto heb, is deze nog nooit uitgelijnd. Dat zal ik na de vakantie eens laten doen. Dan weet ik in ieder geval of de basismaten nog ok zijn. (De auto heeft namelijk meerdere keren schade gehad voordat ik hem kocht.)

Geplaatst: 09 aug 2009 14:03
door Valkenet
Hoi Dave,


Ik heb zojuist even bij mijn auto foto's gemaakt, maar ik bijna 3 cm speling tussen band en voorbumper.

Zie de foto

Geplaatst: 09 aug 2009 14:05
door Valkenet
volgende foto

Geplaatst: 25 aug 2009 22:36
door Wim de Vries
Hoi Dave,

Ik heb ook deze band 17 inch(Pilot Sport) maar dit is een ZR omdat ik meer wang stevigheid wilde en dat rijdt prettiger door de bochten. Ben nu over gegaan op 3 bar in de band de buitenkant had meer slijtage. Mijn speling tussen de band en wielkast bedraagt rondom 3 cm. Bij uitsterste wieluitslag slijt het de band rechts voor iets aan.
Je moet in Bunnik maar even vergelijken en misschien even in die van mij sturen.

Groeten Wim

Geplaatst: 25 aug 2009 23:59
door Renier
3 bar? Is dat niet heel erg veel? :shock: :o

Mijn Laguna moet voor standaard 2.3 en ivm de automaat moet dit 0.1 hoger, dus totaal 2.4

Geplaatst: 26 aug 2009 10:47
door CPTR
Fabrikanten geven veelal 10% te laag aan om hun auto's wat meer comfort te geven. Dus je kunt best wat extra's erin pompen (lucht of stikstof).

Geplaatst: 26 aug 2009 11:35
door Renier
Kan kloppen, maar een te hoge bandenspanning is (net als een te lage) niet goed voor de veiligheid (minder grip)

Geplaatst: 26 aug 2009 11:47
door CPTR
Daarom rij ik ook op stikstof en winterbanden (ook in de zomer).

Geplaatst: 26 aug 2009 12:42
door Renier
Waarom rij je in de zomer op winterbanden?

Winterbanden hebben vooral bij nat wegdek in de zomer dramatisch minder grip dan zomerbanden, dat komt uit elke test weer naar voren. Bovendien slijten ze veel sneller door de andere rubber samenstelling.

Winterbanden zijn voor de winter, zomerbanden voor de zomer, dat onderscheid is er niet voor niets.

Geplaatst: 26 aug 2009 13:48
door CPTR
Men raad aan om tussen oktober en april winterbanden te monteren en voor die maanden ertussen vind ik het het niet de moeite waard om ze te gaan verwisselen. Ik rij dan ook niet veel.

Het lijkt me veiliger om het hele jaar door met winterbanden te rijden dan met zomerbanden, als je kiest voor 1 type band. Toch?

Geplaatst: 26 aug 2009 19:54
door Renier
Nee, ben ik niet met je eens. Ik rij altijd van Nov-Maart met winterbanden en de rest met zomerbanden.

Als het boven 6-7 graden is ben je met zomerbanden veiliger uit, en dat is al snel in NL nu de winters warmer worden.

Echt vriezen doet het bijna niet meer.

Geplaatst: 26 aug 2009 20:26
door CPTR
Toch lijkt het mij veiliger in de zomer om ook op winterbanden te rijden met zijn ontelbaar vele diepe groeven die al het water snel kunnen afvoeren (anti - aqua planing zeg maar). De zomer is immers de natste periode van het jaar.

Geplaatst: 26 aug 2009 20:50
door Renier
De brede groeven zijn er om snel het water te kunnen afvoeren, die zitten zowel op zomer als winter banden.

Die lamellen die extra op het loopvlak zitten bij de winterbanden zijn niet om het water af te voeren maar om op ijs of sneeuw grip te houden, da's heel wat anders :wink:

Als jouw theorie juist zou zijn, zou er geen 2 type banden hoeven te zijn en zou iedereen op all-season banden rijden.

Geplaatst: 26 aug 2009 22:05
door G12
leuke discussie, vroeger gaf niemand om winterbanden terwijl het tegenwoordig een hot item is. Net als alle andere voorzieningen zoals ABS en airbags, als iedereen nu gewoon eens beter(voorzichtiger) ging rijden en beter zou anticiperen en vooral voldoende afstand zou houden zou het echt veiliger worden ofwel pas je rijgedrag aan!.
Of zoals de arbo wetgeving zegt, pak de onveiligheid bij de bron(de mens) aan en niet pas als het probleem ontstaan is dit in goede banen proberen te leiden met allerhande voorzieningen.

Terug naar de winterbanden, in de zomer zijn ze net zo min ideaal als een zomerband in de winter.
Optimaal is het niet maar het kan natuurlijk wel.
En een zomerband van een of ander soep merk lijkt me altijd nog een slechtere keus dan een goede kwaliteits winterband.

Geplaatst: 26 aug 2009 22:45
door CPTR
Ach ja, met m'n vorige Scenic reed ik 4 jaar alleen maar met zomerbanden, nu probeer ik 4 jaar met winterbanden te rijden :wink: .

Anticiperen op de weg is inderdaad de belangrijkste factor, dan maakt het niet uit met wat voor band je rijdt. Maar met Michelin kies ik toch wel voor kwaliteit :D .

Geplaatst: 27 aug 2009 18:38
door Wim de Vries
Wat betreft de 3 bar en erg veel. Renault zelf geeft in de deur aan 2.7 Bar. Als je ziet dat de banden meer afslijt aan de zijkant dan in het midden dan maar een beetje lucht erbij. De banden zitten er nog maar 4000km onder de vorige michelin band had geen verkeerde slijtage dus sporing is goed.