Pagina 1 van 1
tropenkoorts?
Geplaatst: 03 aug 2009 11:06
door Marcel D
Hallo,
zoonlief heeft de zwarte zaterdag getrotseerd en is na 24 uur non stop sturen in Lloret de Mar aangekomen met de Avantime en heeft zowaar nog een aantal kilometers op LPG gereden. Maar met wel een probleem dat ik niet direct kan verklaren. Na het tanken (van benzine of gas, dat maakt niet uit) wilde de Avantime niet meer starten. Sleutel omdraaien, niks. Op aanraden van wat Franse Renault fans de motorkap open gezet, even de zaak laten afkoelen en voila, starten zonder problemen. Wie kan dit fenomeen verklaren? Dank voor elke reactie.
Groet,
Marcel.
Geplaatst: 03 aug 2009 12:00
door A. van Time
Heeft m.i. niet iets speciaal met de Avantime te maken. Een hete motor zorgt ervoor dat de benzine of LPG eerder in dampvorm blijven hangen. 'Verzuipen' is dan heel snel gebeurd.
Geplaatst: 03 aug 2009 12:06
door renault15.17
Starte de auto niet of leek het alsof de auto helemaal stroomloos was (geen controlelampjes ed.)? Want dat laatste heb ik ook gehad, dat waren accuklemmen die net iets te groot waren voor de polen.

Geplaatst: 03 aug 2009 12:50
door Marcel D
aanslaan was het probleem niet, hij startte gewoon niet (de startmotor reageerde niet), wel gingen de controlelampjes branden.
Geplaatst: 03 aug 2009 13:22
door A. van Time
Dat is dus een ander probleem. Dan zou ik het zoeken in de 'massa'. Het kan zijn dat de accuklemmen niet goed om de accu geklemd zitten, waardoor er minder contact is. Bij een koude motor zijn er minder omwentelingen nodig om de motor aan te laten slaan. Bij en warme motor (met dampen) meer. Er wordt dan meer gevraagd van de stroomtoevoer. Is het contact niet super, dan slaat 'ie 'dicht' (contact verstoord).
Geplaatst: 03 aug 2009 15:20
door Marcel D
OK, ik geef dat even per sms door. Wordt vervolgd.
Geplaatst: 03 aug 2009 18:06
door Marcel D
Accuklemmen zitten muurvast. Volgens andere Nederlanders ter plekke (in Spanje) zou het de electronica kunnen zijn in combinatie met de extreme (motor)hitte na vele kilometers file. Nu starten is geen enkel probleem. Op vakantie is iedereen ineens autodeskundige?
Geplaatst: 03 aug 2009 18:46
door Valkenet
Hoi Marcel,
Ik vermoed dat er twee dingen bij jouw Avantime kunnen spelen.
Wat A.van Time al aangeeft zou het dampvorming ( vapor lock ) in de benzine aanvoerleiding kunnen zijn.
Als de temp. daalt gaat de dampbel weg.
Maar als je startmotor niet wil draaien heeft het niets met benzine toevoer te maken.
Als de lampjes op de dashbord wel branden, kun je eens controleren of er voldoende spanning is.
Om te controleren of je genoeg stroom hebt moet je de dimlichten eens aanzetten. Zakt tijdens het starten dan de lichtsterkte dan is je accu niet best.
Blijven ze goed branden en de startmotor wil dan niet draaien, dan maakt mogelijk het kabelschoentje bij de startmotor geen goed contact.
Deze draad komt namelijk van het contactslot, en op het moment dat je aan de contactsleutel draait geeft je de startmotor het commando van starten maar.
Het wordt denk wel lastig om daar bij te komen als je geen brug of oprijbokken hebt, maar je kunt het proberen om het kabelschoentje een paar keer te verschuiven.
Groet Martin.
Geplaatst: 03 aug 2009 21:47
door robm
hallo
als de startmotor niet draait, dan zal het aan de stroomtoevoer van de startmotor liggen of aan de startmotor zelf, wellicht starmotor niet meer al te best, komt vooral voor bij warmte dat deze niet goed ronddraaid, bij koude motor merk je dan helemaal niets. dus bij thuiskomst gereviseerde startmotor erin zetten
geen acuut probleem, je kunt m altijd nog aanduwen . succes
rob
dit is geen typisch avantime probleem maar kan dus bij alle auto/s voorkomen , hoeveel heeft je avantime gelopen ?
Geplaatst: 03 aug 2009 23:05
door Marcel D
Eerste zorg is nu dat mijn zoon weer thuis komt, liefst met de Avantime.
Terug in Nieuwegein kijken we dan wel verder, zal dan ca. 170.000 km gelopen hebben.
Een lang jaar zonder enige kosten en nu ineens van alles tegelijk, de Citroen C6 lonkt...
Geplaatst: 10 aug 2009 11:47
door Marcel D
Terugreis vanuit Lloret de Mar verliep zonder problemen; geen enkele file, gewoon starten na het tanken.
Waarschijnlijk hebben de extreme omstandigheden op de heenweg toch een rol gespeeld.
Eigenlijk dus weer 7.000 probleemloze kilometers en dat schept weer vertrouwen.
Geplaatst: 10 aug 2009 12:38
door CPTR
In de tijd dat we Fiat reden (nu sinds kort weer een punto erbij) was mij iets soortgelijks overkomen in Noorwegen. We hadden toen een lange rit langs de kust van Noorwegen, prachtig met al die fjorden, maar zeer zwaar voor de auto met al die haarspeldbochten, klimmen van meer dan 10% en de hitte die door de lage snelheid niet goed kon worden afgevoerd.
Motor tot rust laten komen terwijl je even picknickt bood uitkomst aan het niet starten

.
Fijn dat alles in ieder geval goed is afgelopen!!!
Geplaatst: 08 sep 2009 17:15
door AriePraat
het kan ook zijn dat er een systeem is om te beschermen tegen oververhitting
als de auto met een erg warme motor wordt weggezet blijft de warmte hangen
als je dan zal starten zal het "slecht "zijn (dat denkt ie dan he)
dit systeem hadden oude Lancia's ook
Geplaatst: 08 sep 2009 17:16
door AriePraat
en dan helpt wegzetten met de kap open inderdaad
het hele zaakje koelt en klaar
handig kan zijn om bij het tanken/pauzeren direct de motorkap open te doen
dan kan ie tijdens het tanken/pauzeren dus afkoelen en kan je zonder problemen verder