Pagina 1 van 1

brandstofmeter van slag

Geplaatst: 09 sep 2009 23:45
door Marcel D
Hallo allemaal,
sinds vandaag is de benzinemter van slag. Net 30 liter euro95 getankt (hij rijdt immers op LPG), maar alleen het onderste streepje blijft branden met een (voor mij geheel nieuw) knipperend benzinepompje ernaast. Wie weet raad?
Dank voor je reactie!

Geplaatst: 10 sep 2009 08:38
door matramurena
Ik heb wel eerder gelezen dat dit gebeurd bij Avantimes op LPG. Wat er de reden voor is weet ik niet, maar het schijnt wel verholpen te kunnen worden...

Geplaatst: 10 sep 2009 20:20
door Valkenet
Hoi Marcel,


Dit is een bekend fenomeen. Wat je kunt proberen is de benzine tank ook af te tanken. Dat heb je zo wie zo nodig anders slaat hij straks niet meer aan.
De motor loopt namelijk ede eerste paar minuten op benzine, voor hij overgaat naar LPG.
Ook al rij je dan op LPG loopt toch langzaam de benzinemeter terug.

Nadat de motor een keer uitgezet is en weer opnieuw gestart wordt moet als het goed is de benzinemeter weer de hoeveelheid benzine aangeven van wat er in de benzinetank zit. Het hele feest gaat dan weer van voor af aan beginnen.

Het kan dus inderdaad gebeuren dat als je benzine tank voor een kwart vol zit en je rijdt op LPG een langs stuk dat je benzinemeter op leeg komt te staan terwijl dit niet het geval is.

Gr Martin.

Geplaatst: 10 sep 2009 20:27
door Marcel D
Bedankt voor de reacties.
Dus een volle tank benzine zou nu de oplossing (kunnen) zijn?

Geplaatst: 11 sep 2009 18:21
door Wim de Vries
Hoi marcel,

Als bij onze clio " die op lpg rijdt" de benzine tank half leeg is gaat het lampje van de benzinetank branden. De reden daarvoor staat in het gasinstalatie boekje, dat de brandsof pomp een halve tank nodig is voor een werking op langere termijn. De benzine tank moet minimaal half vol zijn.

Geplaatst: 13 sep 2009 12:46
door Marcel D
Helaas..., net zowel LPG als Euro95 helemaal tot de nok afgetankt.
En het lampje en balkje blijven knipperen.
Wat overigens opvalt is dat eerder bij een bijna lege benzinetank een grote waarschuwingslamp in de vorm van een benzinepomp oranje oplichtte waar OK staat bij het starten.
Zoals eerder gemeld is een knipperend onderste balkje met daarnaast een knipperend benzinepompje bij de benzinemeter nieuw voor mij.
Nieuwe tips zijn welkom!

Geplaatst: 21 sep 2009 22:47
door Marcel D
Idee: onlangs hebben we het gas helemaal opgereden zodat ie zelf overschakelde op benzine; vanaf dat moment is het mis. Mijn zoon heeft op vakantie iets soortgelijks meegemaakt en na de nodige kilometers op benzine deed de benzinemeter weer normaal zijn werk.
Klinkt dit plausibel?

Geplaatst: 26 sep 2009 22:15
door Avantim

Geplaatst: 03 okt 2009 10:34
door rinia
Hallo,
volgens mij is dit probleem al eerder besproken.
De brandstofmeter snapt niet dat je zolang op benzine kunt rijden. Dit blijft een terugkerend probleem.
Oplossing voor de korte termijn: even de accu los nemen, maar dan moet je alles weer inleren.
Beter is dan de betreffende zekering los te nemen: voetruimte passagier, linkerrij 2 e van boven, nr. 11
Ik heb dit voorgelegd aan mijn LPG inbouw specialist en die heeft de computer van het dashbord geherprogrammeerd, sindsdien werkt de brandstofmeter voorbeeldig.
Met groet Jan

Geplaatst: 04 okt 2009 12:15
door Marcel D
de 'truc' met de zekering werkt!, bedankt; op termijn zoeken naar structurele oplossing.

Geplaatst: 15 dec 2009 18:21
door Avantim
Ik ben er inmiddels achter dat de meter weer gewoon functioneert nadat de boordcomputer gereset is door de dealer.

Geplaatst: 15 dec 2009 21:53
door WillemS
Nog even een tip en waarschuwing van een Safrane rijder;
De brandstofpomp zit in de tank zoals we weten, deze werkt permanent en dient gekoeld te worden door de brandstof, dus moet hij onder het benzine niveau staan !!
Bij diverse Safranerijders op LPG is die pomp verbrand doordat langdurig met een bijna lege tank is gereden(de kilo's moet je ook steeds meenemen, toch).
Doe je voordeel hiermee. mvg. WillemS

Geplaatst: 20 dec 2009 12:38
door Marcel D
Bedankt voor de tips.
Zelf gebruik ik nog de methode van reset via de zekering.
Wat daarbij wel opvalt is dat het interval tussen de noodzakelijke ingrepen sterk varieert van bij wijze van spreken 1 keer LPG tanken tot wel 5 keer LPG tanken. Enig idee wat dat kan zijn?