Pagina 1 van 2
Dilemma
Geplaatst: 09 apr 2011 22:13
door ddmenace
Mijn Avantime is al 6 weken (onder garantie) in reparatie (zie ander topic). Nu moet de zuigerveer vervangen worden. Een ander voorstel is om heel de motor te vervangen door een 3.0 V6 uit een Espace (9.000KM gelopen). Huidige heeft 200.000 gelopen. Zuigerveer vervangen valt 100% onder garantie, motor vervangen kost me €1500.
Doen?
Re: Dilemma
Geplaatst: 09 apr 2011 23:27
door robm
Hallo
Ik zou niet lang twijfelen en doen, mits je er garantie op krijgt
Suc6 Rob
Re: Dilemma
Geplaatst: 10 apr 2011 00:05
door DHL
Kan je niet een beetje onderhandelen? Prijs op 1000 euro krijgen... Misschien beseft de verkoper dat hij dan het werk niet heeft om jouw motor te moeten maken waar hij nog steeds garantie moet op geven...
Niet alles zo maar direct aanvaarden.
Re: Dilemma
Geplaatst: 10 apr 2011 10:13
door matramurena
Ik zou eens nagaan hoe ze aan een 3 liter blok komen die maar 9000 gelopen heeft. Als het aantoonbaar 9000 km is zou ik die verkiezen boven je eigen blok. De prijs valt mee, is misschien nog wat over te onderhandelen.
Re: Dilemma
Geplaatst: 10 apr 2011 10:54
door DHL
Ok, de prijs valt mee. Maar ik ben ervan overtuigd dat de hersteller wel een reden heeft om dit aanbod te doen. Daarom zou ik even over de prijs gaan spreken.
Het zou wel een goede zaak voor je wagen zijn

Re: Dilemma
Geplaatst: 10 apr 2011 19:11
door ddmenace
Het zit zo. Ik weet dat de degene die hem heeft bij de dealer heeft ingeruild nog een hoop Avantime onderdelen had liggen, waaronder een motor. Na al dit gedoe mailde ik dat het misschien een goed idee was om die motor er in te zetten. Ze hadden al zoveel aan dit blok gedaan namelijk.
Die motor was al verkocht, maar ze hebben een ander blok gevonden. Die kilometerstand is aantoonbaar. Auto is trouwens gewoon bij een Renaultdealer gekocht. Helemaal gratis doen ze dat niet (want dan doen ze gewoon bij het huidig blok de veren vervangen). Ik moet 1500 bijleggen. Lijkt mij wel een redelijk bedrag, maar heb er totaal geen verstand van. Vandaar mijn vraag aan jullie.
Re: Dilemma
Geplaatst: 10 apr 2011 21:47
door Valkenet
Goedendag,
Ik vind het eigenlijk te mooi.
Weten ze zeker dat het het juiste blok is, en niet het nieuwere type van Nissan.
Van welk bouwjaar was de auto waar hij uit kwam. Als de donorauto al een poos stilstaat zou het misschien verstandig zijn om toch maar gelijk de distributie te vervangen.
Heb je zwart op wit dat de motor maar zo weinig gelopen hebt.
Ben bang dat ze straks gaan piepen over de koppeling, die heeft namelijk ook 2 ton gedraaid.
Bak moet van de motor af. als je dan toch zo ver bent zou ik de koppeling ook maar vervangen.
Of je moet geluk hebben dat die nog aan de "nieuwe motor" zit.
Ik zou hier meer zekerheid over willen hebben voordat ik er zo maar ja tegen zeg.
Groet Martin
Re: Dilemma
Geplaatst: 10 apr 2011 22:08
door ddmenace
Alle details heb ik nog niet. Het is een blok uit een Espace.
Bedankt voor de tips over distributie en koppeling. Die laat ik meteen meenemen als ik het doe.
Re: Dilemma
Geplaatst: 10 apr 2011 23:03
door Pleiades
Het nieuwere blok is een 3.5 liter. De 3.0 V6 24 klepper is degene die gebruikt is in de Avantime, Espace III, Safrane Ph2, Laguna I Ph2 en Laguna II.
Re: Dilemma
Geplaatst: 10 apr 2011 23:24
door matramurena
Het zal zeker geen nieuwe motor zijn. Renault heeft deze in de Avantime als laatste toegepast, dus het is een blok van minimaal 8 jaar oud. Maar als de kilometerstand te bewijzen valt is het een goede deal!
Ook als je eventueel de auto weer weer doorverkopen staat 9000 een stuk beter dan 200.000 uiteraard

Re: Dilemma
Geplaatst: 11 apr 2011 19:46
door ddmenace
Kreeg vandaag bericht. Wat ze eerder zeiden klopt inderdaad niet helemaal.
Het is een blok uit een Avantime met 9.200 gelopen (al kan niemand dat bewijzen). Maar het is een Renault dealer, dus die gaat niet lopen kloten voor een oude Avantime natuurlijk.
Riem wordt vervangen en de koppeling zit gewoon bij de motor. Blok is uit 2003 en ligt al die tijd al op de plank bij een gerenomeerd demontagebdrijf (haha, niet mijn woorden). Dealer zegt het te vertrouwen en dat het blok er als nieuw uitziet.
Toch nog doen?
Re: Dilemma
Geplaatst: 11 apr 2011 22:05
door robm
Hallo
Bij beide opties heb je n risico, dus neem diegene die jezelf het meest aanspreekt,mijn optie is wissel de motor en beetje geluk rij je er weer 200.000km mee
Groet rob
Re: Dilemma
Geplaatst: 11 apr 2011 22:16
door Renier
Vind het een erg scherpe prijs voor zo'n blok met die stand en dan wordt hij als ik het goed lees ook nog ingebouwd incl nieuwe distributie?
Aan de andere kant, als je geen problemen had gehad met je huidige motor dan zou dat nieuwe blok helemaal niet nodig zijn, dat mogen ze ook wel weten.
Nu krijg je onverwacht extra kosten, al is het je eigen voorstel
Dus misschien kan je met dat argument nog iets vd prijs afkrijgen, al is hij al wel erg scherp

Re: Dilemma
Geplaatst: 11 apr 2011 22:50
door ddmenace
Die 1500 lijkt me fair. Veel te onderhandelen is er niet, want dan vervangen ze gewoon de klepveren en klaar.
Ik sleep er wel een betalingsregeling uit en laat het blok vervangen. Zal mij benieuwen wat je daarvan merkt. Als het goed is, heeft zo'n ongebruikt toch nog meer pk over dan een met 200.000 gereden?
Beetje jammer van die 3.5 Nissan V6, had ik ook wel leuk gevonden.
Re: Dilemma
Geplaatst: 12 apr 2011 10:55
door WillemS
Zorg wel voor een goede garantieregeling.
SUC6
Re: Dilemma
Geplaatst: 12 apr 2011 19:49
door Valkenet
Hallo, ben het helemaal met willem eens,
Zou zeker een jaar garantie op de motor incl werk willen hebben.
Het " nieuwe blok" ligt al een poosje in de stelling. Rij de eerste kilometers in ieder geval rustig en controleer regelmatig of je geen olielekkage hebt.
Weet de Dealer trouwens waar die defecte cq schade Avantime staat.
Groet Martin
Re: Dilemma
Geplaatst: 13 apr 2011 12:36
door ddmenace
Garantie krijg ik. De dealer heeft de motor gekocht bij een demontagebedrijf. Die motor ligt al lang op de plank, daarom kunnen ze de km stand niet bewijzen. Op een gegeven moment wordt dat losgekoppelt van de auto.
As we speak zijn ze aan het transplanteren. Met een beetje geluk rij ik deze week nog in mijn eigen auto.
Re: Dilemma
Geplaatst: 13 apr 2011 12:38
door Renier
Klinkt goed, hou ons op de hoogte

Re: Dilemma
Geplaatst: 13 apr 2011 17:29
door Valkenet
Je gaat dus voor de nieuwe motor.
Het zou mooi zijn als je voor het weekend eindelijk eens van de Avantime mag gaan genieten.
Vraag eens aan de dealer bij welk demontage bedrijf ze de motor gekocht hebben.
Mogelijk hebben ze nog meer van de Avantime.
Groet Martin.
Re: Dilemma
Geplaatst: 22 apr 2011 20:45
door ddmenace
Hij is terug!
Daklijsten zijn gespoten, bijrijdersstoel is gemaakt, nieuwe motor er in (nieuwe riem, koppeling etc), nieuwe katalysatoren etc etc etc.
Helaas heb ik er nog maar een klein stukje in kunnen rijden en na 8 weken Scenic moet je vooral weer aan de auto wennen (hij is toch best groot). Ik ben allang blij dat ie weer terug is. Wat een genot vergeleken bij zo'n Scenic. Alleen de sportieve vering is weer even wennen, dan heb ik toch liever de Scenic.
Alle lof voor de garage (Indumij). Natuurlijk is 8 weken lang, maar ze blijven hoffelijk, doen niet net alsof het jouw schuld is, houden me goed op de hoogte, hangen geen onzinverhalen op, leveren een gloednieuwe leenauto en zijn vriendelijk en servicegericht. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Re: Dilemma
Geplaatst: 22 apr 2011 20:55
door RichTrip
En nu genieten

Het is prachtig weer om eens lekker te toeren

Re: Dilemma
Geplaatst: 23 apr 2011 15:47
door ddmenace
Zo'n nieuwe motor merk je toch wel. ik moet eerlijk bekennen dat ik er meer van verwacht had, maar het maakt toch genoeg verschil. Ik blijf toch vinden dat de auto wat log is. Optrekken lijkt een stuk minder direct dan bij andere auto's. Alsof er een turbo op zit. Ik had verwacht dat dat met die nieuwe motor minder zou zijn.
Evengoed briljant Avi weer natuurlijk.
Re: Dilemma
Geplaatst: 23 apr 2011 17:35
door WillemS
Ja, log?! Deel het rijklare gewicht eens door het aantal beschikbare pk's.
En doe dat dan ook eens bij bv de Scenic of een andere auto. Een 40 jaar geleden had een sportwagen een verhouding van 1pk per 10 kg.
Het kost enorm veel kracht om zo'n grote massa in beweging te krijgen en daarna te versnellen, daar zit het in.
Ook het bocht gedrag is anders, geen gooi en smijtwerk meer tenzij je aandelen hebt in een bandenfabriek.
SUC6
En genieten met rollen in je Avi is echt heerlijk toch!!
Re: Dilemma
Geplaatst: 24 apr 2011 21:23
door ddmenace
*&^$)#^)*(&@)(*&@)(^#)(*$(*&#_#(&_
Aaarrrrgggghhh Hij loopt niet lekker stationair en bij lage toeren. Sterker nog, dan valt de motor uit (en dus ook de rem- en stuurbekrachtiging). Dinsdag weer naar de garage....
Re: Dilemma
Geplaatst: 25 apr 2011 08:31
door robm
Geen paniek, kleinigheidje in de afstelling, Hoop ik voor je....
Re: Dilemma
Geplaatst: 25 apr 2011 08:42
door robm
Misschien toch een van de bobines die stuk is, misschien zijn ze niet vervangen bij inbouw, dan loopt ie op 5 cylinders dan krijg je hetzelfde effect, ook dan kan die afslaan of zelfs 2stuk dan nog beroerder meestal brandt het lampje van motormanagment , je hebt toch garantie? Dus dan is dit geen probleem.........
Rob
Re: Dilemma
Geplaatst: 28 apr 2011 21:42
door ddmenace
Gasklephuis is naar zijn grootje. Nieuwe besteld bij Matra, maar dat kan nogal lang duren. Nu rij ik dus maar even voorzichtig en laat hem wekelijks resetten.
Re: Dilemma
Geplaatst: 28 apr 2011 22:18
door matramurena
Lijkt me een normaal te bestellen onderdeel. Renault zou hem binnen een dag moeten kunnen leveren, of anders bij Citroen bestellen. (of Brezan of iets dergelijks) Het blok is in heel veel auto's toegepast en ik denk niet dat het gasklephuis voor de Avantime is aangepast.
Re: Dilemma
Geplaatst: 29 apr 2011 07:56
door ddmenace
Volgens mijn dealer is het niet uitwisselbaar. Ik rij op gas, maakt dat nog wat uit misschien?
Re: Dilemma
Geplaatst: 29 apr 2011 09:05
door WillemS
Het gasklephuis kan wellicht ook nog gereviseerd worden door ACtronics in Almelo voor plm. 150 euries ex.
Meestal gaat het om de potentiometer die erin zit(koolbaan onderbroken).
SUC6
Re: Dilemma
Geplaatst: 29 apr 2011 14:50
door matramurena
Als er voor de LPG ombouw een ander gasklephuis opgezet is dan zal het vervangende huis zeker niet bij Matra vandaan moeten komen!
Re: Dilemma
Geplaatst: 04 mei 2011 12:14
door ddmenace
Het zit mee, morgen komt het huis binnen.
Re: Dilemma
Geplaatst: 04 mei 2011 13:37
door Verwijderd7852
Wat een leuk verhaal is dit!
Ik vind 1500 euro heel goedkoop voor een V6!
Blijkbaar heb je er nu toch problemen mee...
Maarja, als het toch onder de garantie valt, dan maakt het ook niet zoveel uit dan is het gewoon een kwestie van tijd voordat hij het weer doet.
Ik heb zelf een keer de multiriem van mijn espace kapot gehad. Toen kwamen er steeds meer kosten bij en toen was ik dus ook 1500 euro kwijt, dan heb ik liever een nieuwe motor!
Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt met die motor, en dat het geen verkeerde deal is geweest.
Heeft die motor nou echt 9000 km gereden of weet je het niet?
Re: Dilemma
Geplaatst: 07 mei 2011 22:06
door ddmenace
Update: Gisteren is ze weer netjes thuis afgeleverd en na 40KM weer retour gegaan. Hij loopt op zich rustig bi het rijden nu, maar stationair loopt ze gewoon niet. Dan heb je dus ook geen rem- en stuurbekrachtiging (extra leuk bij parkeren en zo).
Gloednieuwe megane meegekregen dit keer (te klein, niet mijn auto, 13 in een dozijn) en nu maar weer wachten.
We hebben het op een bierviltje eens uitgerekend en er is al meer aan versleuteld dan het ding gekost heeft. Gasklephuis, motor, airco diffuser (of zo), alle katalysatoren, bobines en lamda sondes, revisatie cilinderkop etc etc.
Ik ben reuze blij met de Bovag garantie en heb straks gewoon een compleet nieuwe Avantime.
Re: Dilemma
Geplaatst: 18 mei 2011 00:03
door Wim de Vries
Optie; het gas eraf halen en op benzine gaan rijden. De 3LV6 motor op gas kan voor veel problemen zorgen en dat bevorderd het rijplezier niet. Zit de gas instalatie er al 200.000km op? Dan is het misschien zaak om deze ook te reviseren.