Pagina 1 van 1
kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 15 mei 2011 16:07
door dschelte
Hallo allen,
Toevallig ben ik er achter gekomen dat de kunstof kap onder de motor mist. Of hij was al niet aanwezig bij de aankoop 9 maanden geleden of hij is er een keer tijdens het rijden losgeraakt.
Nu is mijn vraag: is het schadelijk om zonder zo'n kap te rijden? Uiteindelijk zal ik deze toch bestellen (als het nog steeds mogelijk is).
Gr,
David
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 15 mei 2011 16:45
door Valkenet
Hoi David,
Het is niet schadelijk dat de afdekplaat weg is. Mogelijk merkt je iets meer van windgeruis.
Ik heb even gezocht maar kan niet vertellen wat hij nieuw kost, mogelijk schrik je.
Anders kun je het nog bij een sloperij vragen, Holtrop in Uude Haske (bij Heerenveen) heeft mogelijk nog iets.
Hij had er twee staan.
Groet Martin
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 15 mei 2011 17:06
door Renier
Nieuwe kap kost bij de dealer gauw 65-80,- Euro
Vind het persoonlijk wel zo netjes staan met en nette kap erop
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 15 mei 2011 18:55
door dschelte
Het gaat niet om de sierkap, maar de kunstofplaat onder de carterpan (als dat zo heet tenminste)
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 15 mei 2011 19:05
door Lagunadriver2
ik zou hem er niet opnieuw onder zetten, nu zie je tenminste meteen of je lekkages hebt

, waarom denk je dat ze er bij VAG automatisch onder vanaf vallen naar een jaar

Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 15 mei 2011 19:12
door matramurena
Zolang er geen steen onder de motor omhoog springt kun je prima rijden zonder die kap. De kans dat je hem nodig hebt is eigenlijk vrij klein, het is meer een extra bescherming.
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 15 mei 2011 19:33
door dschelte
Ok bedankt voor de reacties, ik kijk wel ... als het niet te duur is laat ik er een nieuwe onder zetten (of zoek nog eens een sloopavi op ergens).
Gr,
David
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 15 mei 2011 20:57
door wesley015
De motor bescherm kap is meer bedoelt voor bescherming tegen opspatent water ten aanzien van de hete onderdelen.
Je moet altijd zo denken, wanneer iets overbodig is dan zal de fabriek het niet monteren.

Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 17 mei 2011 12:39
door dschelte
Zojuist bij de Renault dealer nagevraagd over die kap. Zij kunnen in hun onderdelen database niets vinden van een beschermkap (of deze is gewoonweg niet te bestellen). Ze vragen zich dan ook af of er ooit wel een gezeten heeft?? Wie kan bevestigen dat onder de carter inderdaad een plastic plaat hoort te zitten? En zo ja, of iemand hiervan een foto wil maken?
Gr,
David
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 17 mei 2011 13:41
door matramurena
Er hoort echt een plastic kap te zitten. Een een behoorlijk groot ding is het ook nog! Dat moet je toch merken als je die opeens kwijt raakt?

Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 17 mei 2011 14:01
door dschelte
Zo ziet het er bij mij uit. Ik heb beide foto's naar de dealer ge-emailed ... ze gaan het uitzoeken of deze nog leverbaar is en hoe duur.

Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 18 mei 2011 19:07
door dschelte
De dealer heeft het onderdeel besteld, kost mij 167 euro excl. btw.
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 18 mei 2011 20:29
door wesley015
Valt mee.

Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 21 mei 2011 19:53
door Valkenet
Wat je mee valt noemt, er gaan dagen voorbij dat ik het niet in mijn broekzak heb.
Ik denk dat de onderplaat van een Espace 3 wel eens gelijk kan zijn.
Daar staan er genoeg van op de sloop.
Ik zou wel gelijk nieuwe clips en carrosserie parkers gebruiken bij de montage.
Nu ik de foto bekijk zou ik eerst de radiatuur balk aan de onderkant even behandelen.
Schroef dan ook gelijk de bumper parkers even los zodat je ook daar goed bij kan.
Dan pas de plaat erop schroeven.
Groet Martin
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 21 mei 2011 20:18
door matramurena
Inderdaad is het handig om meteen even de staalborstel over wat delen te halen en goed in de Hammerite te zetten. Als het mogelijk is van bovenaf een moer tegen te hoduen zou ik er een bout met een moer voor gebruiken.
Ik meen laatst op MP een bodemplaat hiervoor aangeboden te hebben gezien die geschikt zou zijn voor zowel een Avantime als een Laguna...... Maar of dat echt zo is weet ik niet.
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 22 mei 2011 12:57
door dschelte
Dealer gaat inderdaad de roestdelen behandelen voordat de plaat eronder geschroefd wordt. Trouwens met de bodemplaat worden gelijk meer dingen gedaan zodat ik weer minstens 100K probleemloos kan rijden:
- standaard grote (30.000km) beurt (filters, olie, pakkingen, etc)
- vervangen distributieriem
- vervangen waterpomp
- nieuwe bobines en bougies
- nieuwe xenon lampen (ja Martin ik doe het echt niet zelf hoor

)
- vervangen gaspedaalsensor (hij stottert een klein beetje bij een bepaalde stand en behandelen met ??? heeft niet geholpen)
- de bodemplaat natuurlijk
en last but not least: LPI installatie.
Toch maar besloten om een LPI installatie in te bouwen, rij komende paar jaar zeker 3500km per maand dus dat heb ik er zo terug verdiend
Gr,
David
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 04 jun 2011 09:47
door dschelte
Wat ik nog wilde melden: van alle Avantimes 3.0 V6 die ik tot nu toe van dichtbij gezien heb zit deze onderplaat er niet. Wat blijkt: de onderplaat wordt standaard bij de V6 NIET geleverd.
Grappig is wel dat deze dus wel leverbaar is, en ik ben straks wellicht de eerste Avi V6 bezitter in Nederland met een onderplaat (haha wat een eer

)
Zodra ik de auto terug heb zal ik een foto posten.
Gr,
David
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 20 jun 2011 22:26
door dschelte
Er zit nu een beschermkap onder de motor, zie foto.
Gr,
David
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 20 jun 2011 23:05
door robm
hoi david
nu heb je de kap verplaats van boven naar beneden , ook leuk.....
wat is nu het voordeel van die kap , merk je iets in rijgedrag, als ie er normaal niet zit, hoe is het met de koeling??
let dus goed op de temperatuur mn zomerse dagen . ben benieuwd, ik zal eens vragen op het franse forum of zo daar iets meer daarover weten
groet rob
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 21 jun 2011 06:45
door dschelte
De auto is een stuk stabieler en veel stiller, maar ik verwacht niet dat dit komt door deze kap. Stabieler omdat ze de wielen uitgebalanceerd etc hebben en stillen omdat het nu op gas rijdt? Anders ligt het aan de kap haha.
Wat betreft koeling, er zit halverwege een kleine spoiler met een opening erachter naar de motor toe. Dit is niet te zien op de foto.
Gr,
David
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 25 jul 2012 21:32
door Verwijderd 9646
Beste David,
Heeft u nog problemen ondervonden door het plaatsen van de kunststof kap onder de motor?
Ik overweeg om hetzelfde te doen, maar hoor eerst graag de mening van een ervaringsdeskundige.
Het verbaast mij dat de meest uitgebreide versie (3.0 V6) juist niet geleverd is met een kunststof kap onder de motor.
Een boerenverstand zegt mij dat zo'n kap de motor beschermd tegen zout, pekel en andere viezigheid, wat de levensduur van onderdelen ten goede komt...
Zie uw reactie graag tegemoet,
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 26 jul 2012 08:33
door dschelte
Hallo,
De kap zit er nog steeds onder (waarom ook niet he). Of het bijgedragen heeft aan de gezondheid van de auto durf ik niet te zeggen, ben niet technisch op dat vlak. Ook mijn boerenverstand zegt dat het beter is dan zonder. Wel kan ik zeggen dat ik in 1,5 jaar tijd bijna 100.000 km probleemloos gereden heb (vooral gas).
Groet,
David
Re: kunstof kap onder de motor zit er niet meer
Geplaatst: 26 jul 2012 09:42
door WillemS
Die kap heeft wel degelijk een functie!
De spoilers met daarachter die openingen zorgen bij het rijden op snelheid voor een vacuum zodat de lucht die via de radiator in de motorruimte komt snel naar beneden wordt afgevoerd. De motorruimte blijft daardoor koeler.
De v6 heeft heel weinig ruimte om de motor heen en hierdoor wodt het allemaal net even beter.
Verder heeft het nog een geluiddempend effekt. (De Diesels hebben er nog een dik pak dempend materiaal op.
Bij het rijden door plassen en zo zal een zorgvuldige bestuurder zeker langzaam rijden om schade door opspattend water te voorkomen, maar deze kap helpt ook.
Veel plezier van je Avantime!
mvg
WillemS