Pagina 1 van 1

Renault Senic 2006 Airco

Geplaatst: 04 jul 2019 08:02
door victor91
Beste Mensen graag jullie hulp hierbij.

Ik heb gisteren mijn compressor vervangen bij de hobby garage en het droogfilter daar ook bij vervangen.
Het gaat daarbij om nieuwe onderdelen.

Het systeem is niet lek en is dan ook volledig gevuld(voor het vervangen afgetapt en naderhand getest en gevuld). Het enige probleem is dat de magneet spoel niet aan slaat. Board computer uitlaten lezen storingen verwijdert en geen nieuwe storingen. Wat deze wel aan geeft is dat de druk niet geregeld kan worden.

Nu is het probleem dat de magneet spoel gewoon nog geen enkele keer is aangeslagen. waardoor de sensor leuk op 5.3 bar blijft staan. Genoeg druk om het systeem in te schakelen. maar dat doet deze simpelweg niet. Ik ben bang dat de connector op de compressor dus geen/niet genoeg spanning geeft.

Mijn stappen plan is vrij simpel.

1. Draad van accu(+) naar de compressor. om te kijken of de magneet koppeling überhaupt werkt.
2. Draden van de auto naar de compressor checken (deze behoren volgens de Airco doktor in zoeterwoude met deze melding) 12v te leveren aangezien er verder geen storing is. (mits de auto aanstaat en de airco op het dashboard.)

Nu mijn vraag
Heeft iemand anders ook deze problemen gehad? zo ja hoe is dit opgelost.
Zou er aan de hand van mijn verhaal nog iets anders aan de hand kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Re: Renault Senic 2006 Airco

Geplaatst: 04 jul 2019 10:46
door Mathijs
Dat stappenplan zou ik ook doen, echter stap 1 wel zonder draaiende motor.

Een andere sensor die roet in het eten kan gooien is de temperatuursensor.
Bij een climate-systeem kan de sensor in de auto 'zeggen' dat de airco niet hoeft te werken, maar als ik het wel heb is er ook een sensor die de temperatuur van het systeem in de gaten houd om bevriezing te voorkomen.

Je zou dus een goed schema moeten zien te vinden

Re: Renault Senic 2006 Airco

Geplaatst: 04 jul 2019 12:42
door victor91
Stap 1 doe ik inderdaad zonder draaiende motor.

en bedoel je met de eerste de Kachelweerstand? Die heb ik namelijk ook niet al te lang geleden vervangen(9 maanden+-) omdat mijn ventilator niet volledig werkte. en met deze heeft de oude compressor (die uiteindelijk vast gelopen is) ook nog gewerkt.
Daarbij als ik mijn climatecontrol op automatisch zet en 15 graden instel gaan mijn fans wel harder blazen en het a/c symbool aan.

Re: Renault Senic 2006 Airco

Geplaatst: 04 jul 2019 12:53
door A110
Wat wij doen om snel een diagnose te maken is een fitting waarin een 21W lamp gemonteerd zit (bijvoorbeeld van een richtingaanwijzer) en deze met draden aan de stekker van de aircopomp bevestigen. Dan airco inschakelen. Gaat de lamp branden dan kan je de bedrading al uitsluiten en moet je het in de pomp/spoel zoeken. Gaat de lamp flauw of helemaal niet branden dan zit er ergens een overgangsweerstand in de bedrading.

Even 12V op de aircospoel zetten kan ook geen kwaad om te kijken of magneet inderdaad wel inslaat.

Re: Renault Senic 2006 Airco

Geplaatst: 04 jul 2019 13:42
door Mathijs
victor91 schreef:en bedoel je met de eerste de Kachelweerstand?
Nee.
Ter hoogte van je binnenspiegel zit als het goed is een roostertje, met daarachter een sensor die de temperatuur in de auto meet.
Zo weet de airco of die moet gaan werken of niet. Dit natuurlijk alleen als je een airco hebt met climate control, doorgaans een digitale display waarmee je de temperatuur instelt, en dan de knop 'AUTO' indrukken dat die op automatisch staat.

Daarbij als ik mijn climatecontrol op automatisch zet en 15 graden instel gaan mijn fans wel harder blazen en het a/c symbool aan.
ah, nou kijk, dan zal het met dat deel van het circuit goed zitten.
Dan zou ik doen wat A110 aanbeveelt, en overigens: maakt de aircopomp goed massa?

Re: Renault Senic 2006 Airco

Geplaatst: 04 jul 2019 14:09
door mechanic
Heb je niet de welbeschreven df1070 of df049 (dacht ik) storing? Laatst genoemde betreft vaak het 3 voudig druk contact.
De eerst genoemde meet een onterechte drukval in het ac systeem. Stekker op pomp sneuvelt vaak,zijn hele stappenplannen voor bekend bij de dealers.