Pagina 1 van 1

Renault F3R Distributieriem geknapt

Geplaatst: 06 jan 2011 17:41
door swobbes
Hallo

Ik ben op zoek naar maar info voor wat ik kan doen.
Een Scenic met de 2.0 8v F3R is de distributieriem van geknapt op stationair toerental. Hierbij waren geen rare geluiden.
Nu wou ik weten of er dan misschien een nieuwe riem op kan zonder verder op koprevisie, mij lijkt namelijk niks geraakt te wezen. Had bij een kennis gehoord maar die vroeg of er inwendige of uitwendige kleppen in zitten. Inwendig raken de kleppen de zuigers niet en bij uitwendig wel..
Wie kan mij hiermee helpen?

Groeten, Simon

Renault F3R Distributieriem geknapt

Geplaatst: 06 jan 2011 17:47
door swobbes
Hallo

Ben op zoek naar informatie over de cilinderkop van een renault F3R.
De distributieriem is gebroken op stationair toerental ( geen rare geluiden) en probeer nu uit te zoeken of er eventueel weer een nieuwe riem op kan zonder een nieuwe of revisiekop. Van een kennis kreeg ik de vraag of er inwendige of uitwendige kleppen inzitten aangezien met inwendige kleppen de zuigers de kleppen niet raken.
Wie kan mij hiermee helpen?

Alvast Bedankt, Simon

Re: Renault F3R Distributieriem geknapt

Geplaatst: 06 jan 2011 18:16
door Renier
Welkom hier.

Ik heb je beide berichten samengevoegd en het geheel verplaatst naar Technische vragen Sceninc.
Dan kan je hier verder gaan :wink:

Re: Renault F3R Distributieriem geknapt

Geplaatst: 06 jan 2011 19:00
door swobbes
Bedankt,

De 2e was een foutje, dacht dat er iets fout ging bij het plaatsen van de eerste maar blijkbaar ging het goed.

Re: Renault F3R Distributieriem geknapt

Geplaatst: 06 jan 2011 20:06
door Renier
Je eerste paar berichten moeten worden goedgekeurd door een vd moderators, misschien bedoel je dat.

Re: Renault F3R Distributieriem geknapt

Geplaatst: 11 jan 2011 19:59
door Rossy
Maar om een lang verhaal kort te maken.
Een gebroken distributieriem is bij Renault nagenoeg altijd einde oefening voor de cilinderkop.
De zuigers raken de kleppen waardoor deze laatste krom slaan.
Een revisie van de cilinderkop of een andere cilinderkop monteren is dan noodzakelijk.
Ook wanneer de riem het begeeft bij stationair toerental is er weinig aan te doen.
De krukas draait nog altijd 800 omwentelingen per minuut.
Als er dan geen weerstand is van de versnellingsbak of wat dan ook, staat die krukas niet zomaar stil.
Het duurt altijd wel een paar omwentelingen voordat de krukas voldoende afgeremd is door de compressie van de 2 gesloten cilinders om tot stilstand te komen.
In die paar omwentelingen worden de openstaande kleppen flink krom geslagen.
Vergelijk het met het scheef op een spijker slaan, die is ook met een paar slagen zo krom als wat.

Antonio.

Re: Renault F3R Distributieriem geknapt

Geplaatst: 11 jan 2011 20:07
door Ebber
Eigelijk moet je dit nooit doen. Je kunt altijd de motor opnieuw op tijd zetten met een nieuwe riem erop en starten.
Hij kan hooguit weer kapot gaan maar die nieuwe kleppen moesten er eigelijk toch al in.
Ik zou het zeker niet doen goedkoop is vaak duurkoop.