Franse wagen, geen gelijkvormigheidsattest, grote band/velg
Geplaatst: 14 dec 2015 17:49
Ik heb sinds mei 2015 een Scenic II 1.5 DCI uit 2008. Van oorsprong een Franse wagen, maar reeds gekeurd in België voor verkoop tweedehands door onafhankelijke garage aan mezelf dus. Alle papieren inbegrepen. Ik kom van Renault garage voor een afspraak voor een uitlijning van de wielen en ik word aangeraden een nieuw setje te kopen vooraan (was ik van plan sowieso). Maar ze stellen vast dat er relatief grote (Renault originele) velgen én banden (215-50-17) op mijn model zitten en ze vroegen naar mijn gelijkvormigheidsattest om te zien water standaard opzit - waarschijnlijk 185 16" al lijkt mij dit wel heel smal, ik denk meer 195. Ze waarschuwen mij dat ik door de keuring wordt afgekeurd als de bandenmaat niet klopt met het gelijkvormigheidsattest.
Blijkt dus dat dit document ontbreekt. Vind het vreemd want de wagen is gekeurd voor verkoop en dat zou normaal onmogelijk zijn als dat document ontbreekt. Maar ik lees nu hier en daar dat het gelijkvormigheidsattest niet noodzakelijk zou zijn bij geïmporteerde wagens. Maar dat het ene keuringsstation het wel vraagt en het andere niet. De onduidelijkheid is compleet.
Nu is mijn optie volgens de garage een nieuw gelijkvormigheidsattest aan te vragen (75 euro en een week wachten) en hoogstwaarschijnlijk staat daar op dat die velgen/banden combinatie niet toegestaan is. Mag ik dus opnieuw een setje banden (en velgen) aanschaffen. Wat ik vreemd zou vinden als de wagen AL gekeurd is in België met die combinaite banden/velgen.
Iemand tips en klaarheid in deze materie? Ik zou uiteraard het kostenplaatje graag zo laag mogelijk zien. Anderzijds was de velg/banden combinatie een van de zaken die de doorslag gaf bij de aanschaf. Iets meer gevulde wielkasten zijn nu eenmaal mooier. De Renault garage sprak ook van een setje eenvoudige 195 16" aanschaffen en voor de keuring gewoon even wisselen. Maar dan blijft de kans dat de autoverzekering moeilijk doet als blijkt dat ik met een andere bandenmaat (215) rondrijd in geval van aanrijding.
Blijkt dus dat dit document ontbreekt. Vind het vreemd want de wagen is gekeurd voor verkoop en dat zou normaal onmogelijk zijn als dat document ontbreekt. Maar ik lees nu hier en daar dat het gelijkvormigheidsattest niet noodzakelijk zou zijn bij geïmporteerde wagens. Maar dat het ene keuringsstation het wel vraagt en het andere niet. De onduidelijkheid is compleet.
Nu is mijn optie volgens de garage een nieuw gelijkvormigheidsattest aan te vragen (75 euro en een week wachten) en hoogstwaarschijnlijk staat daar op dat die velgen/banden combinatie niet toegestaan is. Mag ik dus opnieuw een setje banden (en velgen) aanschaffen. Wat ik vreemd zou vinden als de wagen AL gekeurd is in België met die combinaite banden/velgen.
Iemand tips en klaarheid in deze materie? Ik zou uiteraard het kostenplaatje graag zo laag mogelijk zien. Anderzijds was de velg/banden combinatie een van de zaken die de doorslag gaf bij de aanschaf. Iets meer gevulde wielkasten zijn nu eenmaal mooier. De Renault garage sprak ook van een setje eenvoudige 195 16" aanschaffen en voor de keuring gewoon even wisselen. Maar dan blijft de kans dat de autoverzekering moeilijk doet als blijkt dat ik met een andere bandenmaat (215) rondrijd in geval van aanrijding.