Trop is te veel - zware onderhoudskosten GS dCi 2.0
Geplaatst: 16 jan 2017 22:01
Hallo beste forumgangers,
Lange tijd geleden dat ik nog een post geplaatst heb. Niet dat ik het forum niet meer volg, maar ik heb het nogal druk en tot voor kort stelden er zich met mijn GS dCi 2.0 geen al te grote problemen.
Echter, de laatste tijd stapelen de herstellings- en vervangingsfacturen van grote/dure onderdelen zich op. Vandaar dat ik eens te rade ga bij de specialisten onder jullie. Mijn GS wordt 5 jaar in april 2017. De teller staat momenteel op 145.000 KM.
Een paar 10.000 KM geleden heb ik op aanraden van de dealer de voorste schijfremmen volledig laten vervangen. Hij raadde me ook aan binnen een KM of 5.000 de achterste schijfremmen volledig te laten vervangen. Hier ben ik voorlopig (nog?) niet op ingegaan.
Bij de technische controle in april 2016 kreeg ik een opmerking over een 'zwetende' schokdemper achteraan. Recent moest ik met de wagen op groot onderhoud. Ik heb de achterste schokdempers laten vervangen. Volgende onderdelen moesten eveneens vervangen worden:
Poelie + riem: € 420 BTW in
Alternator: € 585 BTW in
Werk: € 290 BTW in
Over 1) kan ik nog het volgende zeggen: De wagen maakte bij het starten een sissend geluid, alsof er uitlaatgassen ontsnapten. Ik dacht dat de uitlaat stuk was, maar dat bleek niet het geval te zijn.
Over 2): 1 à 2 keer per jaar kreeg ik een foutmelding op het dashboard dat de batterij 'laag' was. Voor de rest startte/start de wagen altijd meteen; ik kende geen problemen. Ik had dit gesignaleerd aan de dealer, die mij wist te vertellen dat de fouten zichtbaar waren bij het uitlezen en dat de alternator stuk was. Dat ik nog met de wagen kon rijden, maar dat het niet lang meer zou duren of hij zou niet meer starten. Wat nog erger was, was dat er blijkbaar stukjes van de alternator konden loskomen die dan vervolgens in de motor zouden terechtkomen en voor veel schade zorgen.
De totale kostprijs aan werkuren bedroeg ongeveer € 500. Dit voor het uitvoeren van het groot onderhoud, het vervangen van de schokdempers achteraan, het vervangen van de alternator en de poelie + riem, alsook het uitvoeren van de nodige testen. Ik vind dit aan de (zeer) hoge kant...
Voor diegenen die me niet kennen: ik heb 25 jaar met Toyota (diesels) gereden en nooit zulke buitensporige kosten gehad... of dure onderdelen moeten vervangen.
Ik vraag me af of dit eigenlijk allemaal nog wel normaal is. Behoren deze kosten/herstellingen/vervangingen tot de standaard (bij 'normaal' rijgedrag), of heb ik gewoon heel veel pech?
Daarom dat ik me richt tot de specialisten onder jullie. Alvast bedankt voor jullie (snelle) reacties.
Doei,
RUUD_1
Lange tijd geleden dat ik nog een post geplaatst heb. Niet dat ik het forum niet meer volg, maar ik heb het nogal druk en tot voor kort stelden er zich met mijn GS dCi 2.0 geen al te grote problemen.
Echter, de laatste tijd stapelen de herstellings- en vervangingsfacturen van grote/dure onderdelen zich op. Vandaar dat ik eens te rade ga bij de specialisten onder jullie. Mijn GS wordt 5 jaar in april 2017. De teller staat momenteel op 145.000 KM.
Een paar 10.000 KM geleden heb ik op aanraden van de dealer de voorste schijfremmen volledig laten vervangen. Hij raadde me ook aan binnen een KM of 5.000 de achterste schijfremmen volledig te laten vervangen. Hier ben ik voorlopig (nog?) niet op ingegaan.
Bij de technische controle in april 2016 kreeg ik een opmerking over een 'zwetende' schokdemper achteraan. Recent moest ik met de wagen op groot onderhoud. Ik heb de achterste schokdempers laten vervangen. Volgende onderdelen moesten eveneens vervangen worden:
Poelie + riem: € 420 BTW in
Alternator: € 585 BTW in
Werk: € 290 BTW in
Over 1) kan ik nog het volgende zeggen: De wagen maakte bij het starten een sissend geluid, alsof er uitlaatgassen ontsnapten. Ik dacht dat de uitlaat stuk was, maar dat bleek niet het geval te zijn.
Over 2): 1 à 2 keer per jaar kreeg ik een foutmelding op het dashboard dat de batterij 'laag' was. Voor de rest startte/start de wagen altijd meteen; ik kende geen problemen. Ik had dit gesignaleerd aan de dealer, die mij wist te vertellen dat de fouten zichtbaar waren bij het uitlezen en dat de alternator stuk was. Dat ik nog met de wagen kon rijden, maar dat het niet lang meer zou duren of hij zou niet meer starten. Wat nog erger was, was dat er blijkbaar stukjes van de alternator konden loskomen die dan vervolgens in de motor zouden terechtkomen en voor veel schade zorgen.
De totale kostprijs aan werkuren bedroeg ongeveer € 500. Dit voor het uitvoeren van het groot onderhoud, het vervangen van de schokdempers achteraan, het vervangen van de alternator en de poelie + riem, alsook het uitvoeren van de nodige testen. Ik vind dit aan de (zeer) hoge kant...
Voor diegenen die me niet kennen: ik heb 25 jaar met Toyota (diesels) gereden en nooit zulke buitensporige kosten gehad... of dure onderdelen moeten vervangen.
Ik vraag me af of dit eigenlijk allemaal nog wel normaal is. Behoren deze kosten/herstellingen/vervangingen tot de standaard (bij 'normaal' rijgedrag), of heb ik gewoon heel veel pech?
Daarom dat ik me richt tot de specialisten onder jullie. Alvast bedankt voor jullie (snelle) reacties.
Doei,
RUUD_1